Kvalitetsrapporten Det fortæller den. Skolens struktur n Vi har de seneste år oplevet et fald i antallet af elever på 6. klassetrin n Forklaring: Pres.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
November 2010 Skolefusion i Fredensborg. November 2010 Fusionsplan Fusionsplanen er blevet til på baggrund af konstruktive drøftelser i: -Skolebestyrelserne.
5 IT-didaktiske principper
Tal på familieområdet.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Skolebestyrelsens brainstorm
Folkeskole-reformen August 2014.
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Forældremøde X årgang.
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Velkommen til valgmøde
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
HØJELSE SKOLE.
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Budget og regnskab Stenmagle skole
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Skolebestyrelsens årsberetning 2006/07 Generelt Generelt Bestyrelsen Bestyrelsen IT IT De Fysiske rammer De Fysiske rammer Personale Personale Økonomi.
Folkeskolereform Version 1.0
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Kvalitetsrapporten PIXI-UDGAVEN. Skolens struktur n I forhold til sidste skoleår er det lykkedes at begrænse faldet i elevtallet fra 5. – 6.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Dialogmøde 17. januar 2011.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Visionsdagen Hvad kom der ud af dagenHvad kom der ud af dagen Lærernes oplevelse af dagenLærernes oplevelse af dagen Det opfølgende arbejdeDet opfølgende.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
Danmarks Farmaceutiske Bibliotek - Anbefalinger til konkrete indsatsområder n Elektroniske ressourcer: Primært indsatsområde.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
T INDERHØJ SKOLE SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING 2014/
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012.
”Vi er trygge ved Møllevangskolen” Billedet er velkendt: Med bopæl i det vestlige Aarhus er der mange overvejelser forud for valg af skole til børnene.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
KLF’s medlemsundersøgelse 2017
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Præsentationens transcript:

Kvalitetsrapporten Det fortæller den

Skolens struktur n Vi har de seneste år oplevet et fald i antallet af elever på 6. klassetrin n Forklaring: Pres fra privatskoler

Timefordelingsplanen n Efter i en periode at have ligget under minimumstimetallet er Stenmagle Skole i dag placeret pænt over dette

Specialundervisningsfrekvens n Stenmagle skole har et forholdsmæssig højt antal elever der modtager specialundervisning

Skolens kompetencer brugt i undervisningen n Skolen havde i skoleåret ikke en optimal liniefagsdækning n Men, fremadrettet er det ikk’ så ringe endda!

Kompetenceudvikling n Der blev i forhold til året før anvendt langt flere midler til efteruddannelse

Undervisningens gennemførelse n Der ses en bekymrende stigning i elevernes fraværsdage n 1350 dage i 06/07 n 2050 dage i 07/08 n Til gengæld kan vi prale med, at vi ikke har haft aflyst undervisningen en eneste gang

Skolens nøgletal n Der er anvendt flere midler til undervisningsmidler pr. elev i forhold til sidste skoleår n 06/071513,- n 07/082453,- n Til gengæld er vi flere elever pr. computer 3,9 mod 2, 9 året før

Lidt faktuelle oplysning n Undervisningstid pr. fuldtidslærer 711 timer (udvidet undervisningsbegreb) n Dvs. pr. uge 23,7 lektioner (fortsat udvidet undervisningsbegreb) n 12, 1 elev pr. fuldtidslærer n 70,8 timer anvendes på lærer/lærer samarbejde n Efter-/videreudannelse pr. fuldtidslærer 11,7 time

Forvaltningens anbefalinger n Forvaltningen vurderer generelt, at det faglige niveau ikke er så højt som forventeligt, set i lyset af de relativt små klassestørrelser. Antallet af elever, der modtager specialundervisning er generelt faldende – men udgør stadig en relativ stor procentdel af skolens undervisning. n Læseresultaterne er i klar bedring og gruppen af sikre læsere har fået et markant løft jfr. sidste års bemærkninger om sikring af, at eleverne i indskolingen bliver sikre læsere. n Dette giver Fagcenteret anledning til at reflektere over n Kan en allokering af lærertimerne fra specialundervisning til normalundervisningen medvirke til at give det nødvendige faglige løft? n Hvad har skolen tænkt sig at gøre i forhold til årgang 2004´s meget svage læse resultater? n Hvilke overvejelser gør skolen sig omkring den forholdsmæssige store lærergennemstrømning med henblik på at sikre kontinuitet og det faglige niveau i undervisningen? n Hvilke overvejelser gør skolen sig omkring fastholdelse af elever på sjette klassetrin, da klassen næppe kan tåle at blive så meget mindre, hvis den skal være velfungerende? – Og i et lidt længere perspektiv, da der er relativt små årgange op vej op? n Hvilke overvejelser gør skolen sig omkring fastholdelse af elever på sjette klassetrin, da klassen næppe kan tåle at blive så meget mindre, hvis den skal være velfungerende? – Og i et lidt længere perspektiv, da der er relativt små årgange op vej op?

Skolebestyrelsens bemærkninger n Skolebestyrelsens høringssvar vedr. kvalitetsrapport n Skolebestyrelsen har gennemgået kvalitetsrapporten for skoleåret og noterer sig, at rapporten er et godt redskab både for skoleledelsens videre planlægning og for skolebestyrelsens tilsyn med skolens virksomhed. Samtidig er kvalitetsrapporten et blandt flere værktøjer i forbindelse med udvælgelsen af skolens fokusområder. n Til selve kvalitetsrapporten har skolebestyrelsen følgende kommentarer: n Overordnet: n Skolen har i skoleåret , som skoleledelsen flere steder nævner i rapporten, været igennem et turbulent skoleår kendetegnet ved bl.a. lederskift halvvejs inde i skoleåret samt en forholdsmæssig høj personalegennemstrømning. n Skolebestyrelsen støtter redegørelsen omkring disse forhold, som den kan læses flere steder i rapporten. Skolebestyrelsen ønsker at pointere, at skolen nu - efter vores opfattelse - bevæger sig i den rigtige retning. n Skolebestyrelsen er af den mening, at der bestemt er potentiale for forbedring m.h.t. den tekniske udformning af rapporten bl.a. er valget af flere af graf- og diagramtyperne uhensigtsmæssige i forhold til forståeligheden af det område grafen/diagrammet skal illustrere f.eks. s. 10 øverst, s. 13 øverst, s. s. 14 øverst. n Timefordelingsplan: n Det var med beklagelse, at vi sidste skoleår kunne konstatere, at skolen i skoleåret ikke opfyldte de lovgivningsmæssige minimumskrav for timetallet. n Vi bemærker os med tilfredshed, at skolen i skoleåret ligger over minimumstimetallet og at det efterslæb, der måtte have været, nu er indhentet, således at alle elever, når de forlader Stenmagle Skole, vil have modtaget en undervisning, der som minimum svarer til det vejledende timetal og Sorø Kommunes minimumstimetal. n FORTSÆTTES 

SB - Fortsat n Specialundervisningen: n Som det fremgår af opgørelsen, har Stenmagle Skole et svagt fald i andelen af elever, der i skoleåret har modtaget specialundervisning. Dog må vi erkende at skolen fortsat har et stort specialundervisningsbehov. n Skolebestyrelsen mener fortsat ikke, at der i tilstrækkelig grad er taget højde for dette i forbindelse med tildelingen af ressourcer. Et forhold skolebestyrelsen senest gjorde opmærksom på i forbindelse med høringssvaret omkring de sociale kriterier, hvori vi bl.a. skrev: ”Antallet af PPR-sager er ligeledes en indlysende indikator for den enkelte skoles ressourcebehov, som skolebestyrelsen anbefaler medtaget som socialt kriterium.” n Skolens kompetencer brugt i undervisningen n Vi har i skolebestyrelsens arbejde konstant fokus på faglighed og det er vores opfattelse, at lærestaben leverer et godt stykke arbejde. Vi må dog erkende, at skoleåret har været præget af megen turbulens og henviser til ledelsens uddybende redegørelse omkring ovenstående område. Vi kan dog konstatere, at Stenmagle skole fremadrettet er inde i en positiv udvikling omkring udnyttelsen af lærerkompetencer. n FORTSÆTTES 

SB-Fortsat n Undervisningens gennemførelse n Skolebestyrelsen må konstatere en foruroligende udvikling i antallet af fraværsdage. Et område, der fremadrettet, vil have bestyrelsens bevågenhed. Skolebestyrelsen har i denne forbindelse besluttet, at skolen fremadrettet skal være endnu klarere i udmeldingen til forældre, der ønsker deres børn fritaget udover skolens officielle ferier. Vi håber på denne måde, at kunne bidrage til at nedbringe antallet af ekstraordinært forældresanktioneret elevfravær. n Sikre læsere i indskolingen n Skolens andel af sikre læsere på de forskellige klassetrin varierer en del fra klassetrin til klassetrin. Skolebestyrelsen henviser til ledelsens uddybning af dette forhold. Dog må vi også med stor tilfredshed konstatere, at der på flere klassetrin er tydelige fremskridt at spore, dette tager vi som et udtryk for, at der fortsat arbejdes bevidst på at hæve andelen af sikre læsere. Skolen arbejder efter en vedtaget læsepolitik, der bygger på at højne elevernes selvværd gennem motivation, læselyst og læseglæde. Og peger frem mod en styrkelse af elevernes faglighed ved at give dem læsekompetencer, der gør dem til gode, sikre og kritiske læsere i alle skolens fag. Samtidig arbejdes der på at forebygge antallet af elever, der henvises til specialundervisning gennem tilbud om Tidlig Læsehjælp, området er fokusområde på skolen både på nuværende tidspunkt og fremadrettet.