UUURS 3.05.12 – Vurdering af uddannelsesparathed Refleksion over strategi og daglig praksis  CV……….. & Intro vedr. work-shop.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Advertisements

 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Uddannelsesparathed i Skive Kommune
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Uddannelsesvejledningen i 9. klasse
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Forældremøde 7. klasse.
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
– Hvad kan grundskolen / kommunen byde ind med i den læreproces der skal gøre de unge uddannelsesparate ? Refleksioner.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Velkommen til forældremøde
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Vejledning der gør en forskel Konference om vejledning af personer med handicap, Nyborg Strand den 26. marts 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
/Bent Storgaard Etablering af UU-Vestegnen Mange opgaveudvidelser siden 2004 ”Uafhængig af sektor- og institutionsinteresser” UU-Vestegnen:
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Overleveringer indenfor specialområdet UU Ringkøbing-Skjern.
En Praktikværts forventninger Hvilke forventninger/krav har praktikværten til eleven i VO/lærepladsen.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Samarbejdet mellem efterskoler og UU Tvangsægteskab eller kærlighed… …...eller registreret partnerskab??
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Forældre-information
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Ungestrategiens ledergruppe
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
En Praktikværts forventninger
Forældremøde.
Præsentationens transcript:

UUURS – Vurdering af uddannelsesparathed Refleksion over strategi og daglig praksis  CV……….. & Intro vedr. work-shop  Det formelle: lov, nationale mål, målgrupper, ungepakker m.v.  Rundt om UUs myndighedsopgave i forb. med uddannelsesparat- hedsvurdering (upv) og pligt til uddannelse (ptu)  Stigmatisering eller skulderklap ?  Succeskriterier for UU i forb. m upv ?  Skolens, kommunens, UUs og forældre/elev rolle og forpligtigelser  Nytter det noget med en upv? Erfa fra år 1 og år 2 Uddannelse til alle er målet Vejledning er et af svarene

Uddannelse til alle er målet Vejledning er et af svarene Nationale mål & vejledningsfokus I uddrag Vejledningen skal være sektor- og institutionsuafhængig Vejledningen skal være til gavn for såvel individet som samfundet Vejledningen skal mindske frafald og omvalg Vejledningen skal sikre at flere unge får en ungdomsuddannelse Vejledningen skal målrettes børn og unge der uden en særlig vejledningsindsats tænkes at ville have vanskeligheder med at vælge, fastholde og gennemføre en ungdomsuddannelse

Uddannelse til alle er målet Vejledning er et af svarene Differentieret vejledning  En særlig vejledningsindsats iværksættes på baggrund af en vurdering af den unges forhold og forudsætninger, herunder  psykiske eller fysiske funktionsnedsættelser  utilstrækkelige skolekundskaber, uregelmæssigt fremmøde  misbrug af rusmidler  isolation eller anden adfærd, der udspringer af faglige, personlige og/eller sociale forhold. Overensstemmelse med upv & ptu

Uddannelse til alle er målet Vejledning er et af svarene Lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse mv Vurdering af uddannelsesparathed  Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderer, i hvilket omfang elever, der forlader 9. eller 10. klasse, har de faglige, personlige og sociale forudsætninger, der er nødvendige for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse (uddannelsesparathed).

 4 generelle kriterier for at være uddannelsesparat:  1. At ville deltage og have lyst til læring og uddannelse.  2. At have kendskab til uddannelsen og have deltaget i intro, brobygning, visitationssamtaler mv.  3. At have et relevant fagligt fundament og basale læringsfærdigheder.  4. At kunne møde op have lyst til at bidrage til fællesskabet på uddannelsesinstitutionen. DE 4 SØJLER Faglige forudsætninger:  Et basalt læringspotentiale & læringsfærdigheder  Specialundervisning og specialpædagogisk støtte  Karakterer & standpunkter (dansk & matematik)  Aflagte prøver folkeskolen  Fritagelse for prøve  Sociale & relationelle forudsætninger:  Samarbejdsevner  Indgå i skiftende grupper  Agere i sociale sammenhæng  Familiemæssig opbakning  Kropslige og verbale attituder Personlige forudsætninger:  (Selv)ansvarlighed  Bevidsthed om og selverkendelse af egne evner  Personligt engagement  Selvstændighed  Stabilitet /mødestabil  Vedholdenhed  Mobilitet/fleksibilitet  Fremtoning  Hygiejne  Motivation:  Lyst til læring og uddannelse  Viden om uddannelseslivet  Karriereplaner  Konkrete personlige forudsætninger (familie/økono/bolig)  Vurdering af uddannelsesparathed i UU perspektiv Opmærksomhedspunkter Konsensus for grundskole, UU og ungdomsuddannelserne

OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER i forb. med UPV  Definitionen for ”uddannelsesparathed” skal tage udgangspunkt i en række overvejelser, der er afstemt i fællesskab af grundskolen, uddannelsesaktør og UU.  At vurdere de unge uddannelsesparathed skal være en proces, der starter allerede i 7./ 8.kl., således at den unge over tid og i overensstemmelses med uddannelsesplanen bliver afklaret og i stand til at påbegynde en ungdomsuddannelse ved grundskolens afslutning.  At vurdere de unges uddannelsesparathed skal til en hver tid udgangspunkt i en anerkendelse af den unges potentialer og muligheder.  De nævnte begreber skal til enhver tid betragtes som opmærksomhedspunkter og kan ikke anvendes som en screeningsmodel eller et scorekort. Uddannelse til alle er målet Vejledning er et af svarene

Uddannelse til alle er målet Vejledning er et af svarene Lov: Vurderer Ungdommens Uddannelsesvejledning, at eleven har behov for personlig støtte for at blive uddannelsesparat, skal kommunalbestyrelsen tilbyde eleven den nødvendige personlige støtte BEK: Hvis Ungdommens Uddannelsesvejledning og skolen vurderer, at en elev har øget risiko for ikke at påbegynde eller gennemføre en ungdomsuddannelse, skal der tilbydes personlig støtte gennem særlige vejlednings- og undervisningsforløb ved overgangen til ungdomsuddannelse.

Tilbud i forb. m ”uddannelsesparathed” & ”pligt til uddannelse”. UU-tilbud: Praktik, intro/brobygn., afklaringsforløb, mentor, pro.skole….. OG……………..? Kommunale tilbud: 10.klasse, erhvervsklasse, praktik og mentor jf. LAB, foranstaltninger jf. LAS. OG……………………….? Hvad kan/burde grundskolen tilbyde som proaktiv / foregribende indsats ? Uddannelse til alle er målet Vejledning er et af svarene

Virkeligheden på Vestegnen – 5 kommuner giver 5 modeller  Praktik med arbejdsdusør  Ordblindekurser  Psykologhjælp  Misbrugsbehandling  Coaching  Transportordning  Delbetaling for pro.skoleophold  Efterskole, ungdomshøjskole  Husk respons-tid for ptu 5/30

Karakteristika for ”mønsterbrydere” For unge er er ”rundet af familie med beskeden baggrund  Brugt flere timer på lektier.  Unge der her været indstillet på at yde lidt ekstra (især pigerne).  Flere har oplevet diskrimination/racisme, men har været gode til at ryste det af sig.  Har været i stand til at tage bevidste valg og fravalg på grundlag råd fra lærere, venner og andet familienetværk.  Kontinuitet i viljen til forandring og ønsket om bevægelse og udvikling samt evnen til at holde fast i visse værdier mens man tager nye til sig. Det har mange af de unge lært af deres forældre.  Arbejdet aktivt på insisterende på at identificere sig som medborgere. CEFU & SFI jf. SEBI notat 2011 Uddannelse til alle er målet Vejledning er et af svarene

Hvad virker ? Nye metoder og midler under afprøvning af UU  Samarbejde med grundskolen og kommunen fra 7/8. kl. vedr. faglige og soc. forudsætninger i forb. m. upv.  UEA opgraders i folkeskolen  Fokuselever håndholdes i overgange  Øget brug af rollemodeller  Etniske familievejledere / coach  Flere og tidligere uddannelsesmentorer  Partnerskaber / Virksomhedspraktik, Træningsbaner  Individuelle forløb med coaching  Særligt tilrettelagte og intensive afklarings- og vejledningsforløb Uddannelse til alle er målet Vejledning er et af svarene

Uddannelse til alle er målet Vejledning er et af svarene 12 Den blinde makker i uddannelsesforløbet ! Den kulturelle og sociale kapital Grundskoleforudsætninger & læringspotentiale Alder, modenhed og køn Overgangen & koblingen EUD ? Organisering af uddannelserne (vekseluddannelse, 5-60 uger, soc.liv osv) Pædagogik / værdier / menneskesyn Praktikplads

 Har UU-vejlederen de fornødne kompetencer for at kunne vurdere om de unge har up forudsætningerne i orden ?  Er upv en bedømmelse af uv kvalitet i grundskolen ?  Har din kommune/UU noget ekstraordinært at byde ind med til de ikke up elever i kl. Hvad har du gjort for at påvirke dette ?  Er upv en yderligere stigmatisering eller en støtte til de unge ?  Hvorfor er der kun få der bliver erklæret ikke up til eud?  Er det sandt at UU sender de ”ukloge” på eud ?  Hvordan forebygger vi, at UU reduceres til et ekspeditionskontor for upv ?  Har jeres UU en politik, der sikrer at vejlederen bliver bakket op, hvis forældrene klager til kommunen, skolelederen, ungdomsuddannelsen osv ? Uddannelse til alle er målet Vejledning er et af svarene