Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
”Find talentet” - introduktion
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentudvikling gennem transferspor
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Feedback Manual.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Talentinternat modul 3..
Talentvejen på EUC Vest Marts Deltagende indgange 2 undervisere 6 virksomheder Produktion & udvikling 4 undervisere 2 virksomheder Bygge & Anlæg.
Projekt have (blivende projekt) Talentelever – Tegningsmateriale – Materiale Beregning – Opmåling/afsætning – Udvælgelse af projekt De andre elever – Tegningsmateriale.
Dagsorden for seminar den Velkomst Formål med dagen Om projektet – Praksisnær ledelse i det offentlige Udfordringer Udbytte Udvikling af tillægsmodul.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: 1
Tillykke, du er et talent!
Afslutningskonference 12. december 2007 ”Realkompetencer i den lærende region” Kompetencecentre i Lærende Regioner Workshop 1: ”Vejen til regional udvikling.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Talentvejen Tietgenskolen. Hvorfor et talentprojekt? Talentudvikling på erhvervsskoler er stadig relativ ny 95% målsætning – nedprioritering af talenter.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Kodeks for offentlig topledelse
Produktudvikling Talentvejen Opgaven skal udfylde følgende karakteristika Social kompetencer ViljeEngagement Nysgerrighed InnovativOverblik.
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
Udfordrer talenterne igennem. Mercantec 2 Udfordrer talenterne igennem Talentvejen.nu Talentaktiviteter på Mercantec.
Forudsætninger for en god samtale
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. Efteråret.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Klubledermøde - Syd 1. Juni Motion & Foreningsliv … 4 fokusområder i 2015 Klubudviklingsprojektet bliver en success Fastholdelse af unge I overgangen.
Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Tillykke, du er et talent!
Besøg i praksis Efterår 17.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Talentudvikling SOSU elever.
SIP3: Differentiering Temaer
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef Selandia og VEU center Vestsjælland

Fra Idé - projekt – planlægning – handling … Danmarks Vækstråds initiativ til projekter under ”Den konkurrenceudsatte Pulje” skitseres med idéoplæg til udviklingsprojekt under temaet: ”Unges talent skaber vækst og produktivitet i virksomheder via bedre samspil med erhvervsskolerne. ” -Etablering af netværk og organisation -Ansøgning og bevilling efterår Projektstart januar Afsluttes forår Budget 26 mil. -Ca. 500 elever er involveret Afsæt i ”Talentvejen” – et udviklingsprojekt

Idémagere og primærpartnere: Selandia CEU Mercantec Aalborg Tech Øvrige projektpartner: Aalborg Handelsskole - Teknisk Skole Esbjerg EUC Syd Sønderborg - IBC Fredericia – Tietgenskolen Odense – EUC Sjælland - ZBC Næstved - Køge Handelsskole Campus Bornholm Håndværksrådet Hvem er med i partnerskabet…..

I vores projekt er en person med talent er karakteriseret ved: Vilje Engagement Nysgerrighed Social kompetent Innovativ Overblik Talentmarkører:

Hvilke forventninger og krav er på vej… (uddrag af den politiske aftaletekst , - oplæg til lovtekst) ”Talentspor” i udbud på alle relevante erhvervsuddannelser Udbud af fag på flere niveauer ift elevernes behov Intensive træningsforløb af talenter Forberedelse til konkurrencer (eks. Skills m.m.) 25% af undervisningen skal gennemføres på højere niveau Integreret talentudvikling i undervisningen generelt

Tendenser og erfaringer fra projektet…. (spørgeundersøgelse foretaget hos en række partnerskoler) På hvilken måde er du blevet udfordret i dit lederjob i arbejdet med talentelever? Håndtering af ”ildsjæle”; en ny lederrolle; gennem ny lærerteam; et svært budskab at kommunikere; det at få styr på begreberne. Hvilke nye ledertiltag har du foretaget dig? Mere tværgående arbejde; information og formidling; skabt mere nysgerrighed og positivitet i min ledelsesstil; iværksat parallelundervisning. Hvorledes har du italesat arbejde med talentelever på din afdeling og motiveret og engageret dine undervisere? Motiveret til nye opg.; fokus på lærermøder; indført ordet ”talent” i lærer- og elevudviklingen; talentarbejdet er sat på dagsorden.

Tendenser og erfaringer fra projektet… Hvilken betydning har det haft for dit pædagogiske ledelsesarbejde på hele afdelingen, at I arbejder med talentelever? At være rollemodel; større erkendelse og anerkendelse; fokus på elevdif- ferentiering; et ekstra input til god pædagogisk ledelse. Hvordan har du som leder kunnet styrke skolens/afdelingens image ved hjælp af talentelever? Story Telling; med i arbejde om bogudgivelse; bruge de talentlærerene som frontløbere og image-skabere; tættere virksomhedsarbejde. Hvilke kompetencer vil du mene er vigtige som leder i arbejdet med talentelever? Være mere ”på” som leder; kunne bedrive pædagogisk ledelse; organisatorisk læring; se muligheder og tænke nyt; være Innovativ og åben; at ledere kan udføre pædagogisk ledelse; give tid og plads.

Ledelsesmæssige udfordringer ______________________________________________ Kunne tilegne sig nye bredere ledelsesværktøjer Bedrive pædagogisk ledelse med flere fokusområder Være markeds-, branche- og virksomhedsorientret Udføre situationsbestemt- og differentieret ledelse

Hvordan ser det ud med jeres øjne..? ______________________________________________ Er du ”klædt på” til de nye opgaver/udfordringer med ledelsesdifferentiering? Hvordan vil du gribe det an? Nævn et par gode råd – og gerne bud på hvad der IKKE er relevant.. (drøft jeres syn, oplevelser og bud med sidemanden, og skyd ind med bidrag til dialog i workshoppen)