Et frivillighedssted og dets muligheder Frederikssund Mandag d. 19. oktober 2009
Et frivilligcenter Formidling Foreningsservice Opstart af nye projekter Dannelse af lokale Netværk Borgerinformation Selvhjælpsgrupper Kommune Forening Borger
Frivilligcenter Græsted
Eksempler på service Idé-udvikling Kontakt til mulige samarbejdspartnere Hjælp til annoncering Lån / anskaffelse af lokaler Kaffe / te m.v. til de første arrangementer Betaling af foredragsholdere Udarbejdelse af materiale ( foldere, løbesedler m.v.) Kurser Anskaffelse af materialer ( bøger, pjecer, film m.v.) Synliggørelse Udarbejdelse af ansøgninger om økonomisk støtte Hvad har I brug for?
Frivilligcenter Græsteds organisering Medlemsbaseret forening p.t. 302 medlemmer fordelt på 234 enkeltpersoner og 68 grupper / foreninger / organisationer Bestyrelse bestående af 5 medlemmer og 2 suppleanter. Kommunen har en bestyrelsespost Daglig ledelse: Koordinator, fuld tid, lønnet Øvrige ansatte : 1 fleksjob-ansat Herudover: Personer i jobtræning, praktik o.l. Frivillige som varetager særlige opgaver i huset
Hvilken glæde har foreningerne af hinanden? Fælles mødested = muligheder for samarbejde Fælles tema-samarbejde Fælles Kurser – På kursus sammen Fælles arrangementer: Kulturnat – Ældremesse - Foreningsmesse Kende hinanden-møder – fra konkurrenter til kollegaer Møder mellem foreningerne og nøglepersoner fra kommunen Blad Idébank Hvilke idéer har I til aktiviteter til fælles glæde?
Opgaver i et frivillighedshus Værtsfunktion: –Bemande huset –Udarbejde arbejdsplan og oversigt over lokale-udlån –Tage imod brugerne og vise dem til rette –Udlevering og registrering af nøgler, alarmkoder, husregler m.v. –Oplysning og praktisk hjælp til borgere, som vil udføre frivilligt arbejde eller være med i aktiviteter. –Opbygge og vedligeholde lokalkendskab til Frederikssund kommunes mange frivillige foreninger. Foreningsvejviser? –Yde hjælp og service: Sekretariatsfunktioner, IT på brugerniveau, lokaleudlån m.v. –Oprydning og rengøring Andre opgaver?
Støtte til husets frivillige Overordnet ansvar og koordinering Rekruttering til huset Instruktion og uddannelse Frivilligpleje ”Supervision”- støtte Hvem tager sig af det?
Organisering Bestyrelse ? Brugerråd ? Findes der modeller, man kan læne sig op ad?
Hvad skal der til for at det lykkes - eller Hvad giver ildsjælene næring? Tydelighed Anerkendelse En fornuftig balance mellem lyst og pligt Sikkerhed for at de frivillige ikke føler sig misbrugt.
Plan for det videre forløb: Arbejdsgruppe
Indtægter Resultat 2008Budget 2009 §18 midler fra Gribskov kommune Socialministeriet, PUF-midler Kursusmidler, Kontaktudvalget Overhead / honorar Genbrugsbutikken Kopiering m.v Medlemskontingent Satshonorar Diverse enkeltindtægter Indtægter i alt Regnskab 2008 og budget 2009 for Frivilligcenter Græsted
UdgifterForbrug 2008Budget 2009 Løn Bente L + Jan netto Honorar Kurser m.v Tjenestekørsel Lokaleudgifter Drift (Materiale- og kommunikationsudgifter) Adm. Back-up m.v Aktivitetetsudgifter Ekstra udgifter til blad Ekstra udgifter til forsikring I alt Forventede resultat 2009: – =