Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nye medlemmer og frivillige i aftenskolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nye medlemmer og frivillige i aftenskolen"— Præsentationens transcript:

1 Nye medlemmer og frivillige i aftenskolen

2 Hvorfor fokus på frivillige i aftenskolen?
Generationsproblematik i aftenskolen Ikke fokus på rekruttering i foreningerne Vi kan ikke (nødvendigvis) gøre, som vi altid har gjort, når vi rekrutterer ”Vi skal have fat på de unge” – siger foreningerne Hvordan kan vi tiltrække de mange kompetente ældre? Hvordan bliver aftenskolen et oplagt og tiltrækkende sted at være frivillig? Fokus på rekruttering, motivation og kompetencer hos nuværende frivillige 5 fokusgruppeinterviews 3 interne, 2 eksterne 3 eksperter Jan Molin, CBS – ledelse og organisation Kresten Schultz Jørgensen, Lead Agency – branding og synliggørelse Rie Frilund Skårhøj, LedFrivillige – frivillighed, motivation, rekruttering

3 Rekruttering Karakteristiske forhold ved de eksterne:
De frivillige henvender sig i højere grad selv Der er flere forskellige måder at være frivillig på Der rekrutteres i højere grad p.bg.a. kompetencer og engagement Karakteristiske forhold ved aftenskolen: Det er ikke almindeligt kendt, at man kan være frivillig i aftenskolen Mange aftenskoler har kun ét tilbud om at være frivillig – en bestyrelsespost Der rekrutteres fortrinsvis p.bg.a. sociale relationer

4 Motivation De eksterne: I aftenskolerne:
Sagen er klokkeklar og italesættes af alle Fokus på, hvad kan vi gøre for dig – og fokus på kompetencer I aftenskolerne: Motivation af nye medlemmer overlades helt til den enkeltes evne til overtalelse af andre Ingen fælles snak om ”sagen” eller formål og værdier – hvorfor gør vi det her Ingen fælles idé om, hvad det vil sige at sidde i bestyrelsen, og hvad der er behov for Forskelle i udgangspunkt for motivation: De eksterne taler om, hvad de kan tilbyde den frivillige Aftenskolerne taler om, forventningerne til de frivillige De eksterne taler om, at det frivillige arbejde ikke skal ligne deres lønarbejde. Lyst er et nøgleord Aftenskolerne taler mere om at drive en virksomhed og ansvarlighed. Pligt er et nøgleord

5 Generationsproblematik
Aftenskolerne vil have unge i bestyrelsen, men på ”de gamles” præmisser fokus på hvad de skal yde, fremfor hvad man kan tilbyde de unge I højere grad de unges deltagelsesmønstre der er problemet, end aftenskolens organisering De eksterne har i højere grad fokus på: Hvordan kan de unge passe ind i deres organisation (er der noget, vi skal ændre) Hvad kan deres organisation tilbyde de unge

6 Resultater Aftenskolerne skal synliggøres som et sted, man kan være frivillig Aftenskolerne er usynlige i deres fortælling om folkeoplysningens værdier og betydning De eksterne er gode til at sætte fokus på deres sag og sikrer dermed anerkendelse Organisering skal i fokus, så man kan være frivillig på forskellige måder og niveauer Er der andre mulige måder at være frivillig på end ved bestyrelsesarbejde? Kig på organisering og struktur – tag stilling Gøre det attraktivt at sidde i bestyrelsen via: Gennemsigtighed i opgaver, ansvar og roller – forventninger og udbytte Fokus på formål og værdier Løft blikket og rekrutter de bedst kompetente – tag stilling til, hvem der prikkes og hvorfor Fokus på tydelig ledelse, bestyrelsesudvikling, klare forventninger og klare mål Fokus på opgavens karakter og de nødvendige kompetencer, fremfor fokus på alder

7 Hvordan kan man være frivillig i aftenskolen?
Bestyrelses-medlem Kursusudvalg, aktivitetsudvalg, husudvalg, 10%-gruppe, digital-aftenskole-gruppe, bring lokalsamfundet sammen, studiekredse, mentorer, flygtninge, børn ect., ect. Kursister? Borgere? Medlemmer?

8 Redskaber og værktøjer - når fokus er frivillige
Fokus på aftenskolens gode historie som kilde til rekruttering Fokus på mål og målgrupper Fokus på de bevidste og velovervejede (og ambitiøse valg) valg Fokus på organiseringsformer, kompetencer, opgaver og rollefordeling som midler til at få frivillige ind i aftenskolen Fokus på mål og målgrupper: Det er frivilligstrategien, det handler om hvad vi vil og med hvem og hvorfor? Det handler om bevidst at overveje, hvad vi gør, hvornår og hvorfor

9 Redskaber og værktøjer
10 værktøjer som skriftlige guides 5 instruktionsfilm 1 motivationsfilm Værktøjerne er frit tilgængelige og ligger på


Download ppt "Nye medlemmer og frivillige i aftenskolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google