25/2 2003Rikke Holm Petersen Agenda Definition af et brand 3 typer strategier: monolitisk, kombineret, varemærkebaseret Definition af corporate branding.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gitte Rosholm Advice A/S
Advertisements

Logistik Mål og strategier
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
”En reference er en mulighed for en BNI-kollega til at præsentere sin virksomhed for en, som har et behov for dennes produkt eller ydelse, og hvor der.
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
[ visuel ] identitet.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Praktisk segmentering
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Sprog/billeder på Internettet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Corporate Identity og Branding
Ill. 16.1: Distributionskanalernes værdiskabelse
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Sine Vestergaard Johnsby
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Interkulturel kommunikation
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Lone Stubberup; Director, EHS Development
Floor Heating arketype processen
Kommunikationsplatform for SAS Danmark
Knowledge Management E-BUSS Session 7, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
4 trin til at skabe visuel identitet
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Borgerservice kombineret med biblioteket : Bud på konsekvenser for bibliotekets organisation, ”image” og for den traditionelle opfattelse af biblioteket.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Branding og medieudvikling
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
[Produktnavn] Marketingplan
Pecha Kucha ペチャクチャ ”Småsnak” Ursula Krogsbøll, ITU, Formidling og metode, 8. oktober
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Dorthe Feveile, Projektleder Dansk Design Center og DesignAndelen , DANSK LIVE, Esbjerg Brugerinddragelse - ”Kom tæt på dine kunder”
Red Bull give vinger Red Bull er Energidrik indeholder koffein, sukker og taurin. Sodavandet kæmper mod træthed.
CRM – værdi for virksomheden Et rigtig godt sted at starte er hos Frederich Reicheld:
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Hvad skete der egentlig med corporate branding?
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
1. INTRODUKTION Intro Uddannelsesinstitutionernes situation i den nye kapital Problemformulering Hvorledes udarbejdes en værdibaseret visuel identitet.
’’Hård navigation gennem en skov af kopier.’’
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Red Bull Af Mattias Sundroos. Klassifikation af produktet RedBull er et kortvarigt produkt, da det forbruges samtidig med det anvendes. Ofte fødevarer.
BRANDING som udfordring for FUR
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
GRUPPE 6.
Branding. Brands Fmcg Corporate brand Person brand Kommerciel virksomhed Nonprofit organisation Begivenhed By/sted Hvad er et brand.
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
Idegrundlag og målsætninger
Branding afsætning.
Christian.
Killer Brand Killer Content Killer Leads!
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
Hvorfor ser en butik ud som den gør?
Tværmedial Kommunikation 7 Corporate Branding i kommunikationssamfundet forår 2019 Pillon - KU ”Marketing is a battle of perceptions, not products” (Jack.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Præsentationens transcript:

25/2 2003Rikke Holm Petersen Agenda Definition af et brand 3 typer strategier: monolitisk, kombineret, varemærkebaseret Definition af corporate branding Manifestation af identitet - corporate brand’et Corporate branding Brand hierarki Gruppeopgave/Case

25/2 2003Rikke Holm Petersen Definition af et brand Hvad er et brand?

25/2 2003Rikke Holm Petersen Definition af et brand Gængse definitioner af et brand: Et registreret varemærke mhp. juridisk at beskytte virksomhedens/produktets identitet En differentierings parameter En personificering af virksomheden og dens produkter Et image eller association i forbrugerens bevidsthed En uhåndgribelig, fysisk ikke eksisterende størrelse

25/2 2003Rikke Holm Petersen Definition af et brand Aaker: A brand is a distinguishing name and/or symbol (such as logo, trademark, or package design) intended to identify the goods or services of either one seller or a group of sellers, and to differentiate those goods or services from those of competitors. A brand thus signals to the customer the source of the product, and protects both the customer and the producer from competitors who would attempt to provide products that appear identical. Morsing: “Et brand er et løfte til forbrugerne om noget andet og mere end det generiske produkt.”

25/2 2003Rikke Holm Petersen Definition af et brand Olins: Magten af brands - hvor meget forbrugerne er villige til at betale for et givent produkt (Lacoste T-shirt koster 3 til 4 gange saa meget som en tilsvarende T-shirt). Jacobsen: “For det stærke brand kan man tilmed gå så langt som til at sige, at det fysiske produkt i virkeligheden næsten bliver bi- produktet…For stærke brands inden for de kortvarige forbrugsgoder som bl.a. Nike og Boss gælder 80/20-reglen.”

25/2 2003Rikke Holm Petersen Definition af corporate branding Et navn og symbol på tværs af forretningsområder og markeder eks. Virgin Music, Virgin Coke, Virgin Direct etc. Virksomheden bliver (en del af) produktet eller servicen - høj synlighed, direktør bliver symbol for brandet eks. Virgin - Richard Branson, Microsoft - Bill Gates, Body Shop - Anita Roddick Strategisk og sammenhængende anvendelse af en virksomheds særlige identitet og værdier eks. Bang & Olufsen - excellence, poesi, syntese

25/2 2003Rikke Holm Petersen Olins 3 strategier Monolitisk strategi Virksomheden, dens produkter og services har et navn, en visuel stil og identitet Virksomheden er meget synlig McDonalds, SAS, Virgin

25/2 2003Rikke Holm Petersen Olins 3 strategier Kombineret strategi (paraply/støttende) Virksomheden har en gruppe af aktiviteter/produkter ell. virksomheder som den støtter med sit eget navn, visuel stil og identitet Virksomheden er mindre synlig, da produktet selv har sit eget navn, visuel stil og identitet Eks. Nestle Kit Kat, Rolo etc.

25/2 2003Rikke Holm Petersen Olins 3 strategier Varemærkebaseret strategi (produkt branding) Virksomheden har en serie af varemærker, som ingen forbindelse har til hinanden ell. med virksomheden Forbrugerne kender ikke til virksomhedens eksistens Eks. Procter & Gamble (Pampers, Ariel), Unilever (Dove, Knorr)

25/2 2003Rikke Holm Petersen Olins 3 strategier Hvornår vil man vælge den ene strategi frem for den anden? Hvilke fordele og ulemper er der ved de tre strategier?

25/2 2003Rikke Holm Petersen Olins 3 strategier Monolitisk strategi: Styrke Enkelhed Differentiering (flere associationer) Stor synlighed Let genkendelighed Positionere sig stærkt Goodwill - gensidighed Integrations-og vækstmuligheder Effektivisere markedsføringsomk. Svaghed Stor sårbarhed Konkurrende produkter Eksperimentere med produkter Tilpasse brand identitet til målgrupper

25/2 2003Rikke Holm Petersen Olins 3 strategier Kombineret strategi: Styrke Differentiering (flere associationer) Synlighed Genkendelighed Storhed - signalere stor størrelse Goodwill - gensidighed Bevare kundeloyalitet Tilpasse delvist brand identitet til målgrupper Integrations-og vækstmuligheder Svaghed Stor sårbarhed Konkurrende produkter Eksperimentere med produkter Høje markedsføringsomk.

25/2 2003Rikke Holm Petersen Olins 3 strategier Varemærkebaseret strategi: Styrke Konkurrende produkter Eksperimentere med produkter Tilpasse brand identitet til mål- grupper Ingen gensidighed Svaghed Høje markedsføringsomk. Goodwill - gensidighed Differentiering (produktassociation)

25/2 2003Rikke Holm Petersen Brand hierarki Den eksplicitte rækkefølge mellem brand elementer (antal, fælles/forskellige træk ved brand elementer på tværs af en virksomheds produkter) Branding strategi Branding forholdet mellem en virksomheds produkter

25/2 2003Rikke Holm Petersen Brand hierarki Corporate Brand Family Brand Individual Brand Modifier

25/2 2003Rikke Holm Petersen Manifestation af identitet/corporate brand’et Hvordan kommunikerer virksomheder deres corporate brand/ identitet (hvem de er/hvad de står for/ hvor de vil hen)?

25/2 2003Rikke Holm Petersen Hatch & Schultzs model Kultur Image/omdømme Medlemmers værdier og opfattelse Eksterne stakeholders opfattelse Hvem er vi? Hvor er vi på vej hen? VISION VÆRDIER Kilde: Hatch & Schultz 1997 Identitet

25/2 2003Rikke Holm Petersen Hatch & Schultzs model Kultur Image/omdømme Medlemmers værdier og opfattelse Eksterne stakeholders opfattelse Kilde: Hatch & Schultz 1997 Produkt/service Omgivelser Kommunikation Adfærd Identitet

25/2 2003Rikke Holm Petersen Manifestation af identitet/corporate brand’et Produkter & serviceydelser Selve produktet ell. ydelsen Emballage Ekstra service/ydelser som kommer med produktet Kommunikation Planlagt (reklamer, pressemeddelelser, direktør udtaler sig) Ikke planlagt (medarbejdere ell. direktør) Omgivelser Butikker ell. hovedkontor Beliggenhed, arkitektur, møbler, påklædning mv. Adfærd Al adfærd (Direktør rejser til månen, fyringer, medarbejder servicere kunder etc.)

25/2 2003Rikke Holm Petersen Manifestation af identitet/corporate brand’et Vigtigt at alle disse manifestationsformer afspejler sig i hinanden og har rod i samme identitet (vision og værdier) for at opnå troværdighed og få et godt omdømme!!!!!