Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

’’Hård navigation gennem en skov af kopier.’’

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "’’Hård navigation gennem en skov af kopier.’’"— Præsentationens transcript:

1 ’’Hård navigation gennem en skov af kopier.’’
AFSÆTNING 12.7 ’’Hård navigation gennem en skov af kopier.’’

2 Opgaveformulering Den kun 3 år gamle virksomhed Ørgreen Optics i København har succes med at producere håndlavede specialdesignede biller til en målgruppe, der er villig til at betale en høj pris for unikke briller. Virksomheden briller afsættes i Danmark i Profil Optics butikker same hos særligt udvalgte brilleforretninger. Det danske marked er ved at være mættet og over 80% af produktionen afsættes på eksportmarkedet. Ørgreen Optics har mange gange i løbet af virksomhedens korte levetid oplevet, at virksomhedens briller er blevet kopieret, hvilket hver gang har resulteret i dyre retssager. I sidste tilfælde har virksomheden dog valgt at trække på at skuldrene. For en gangs skyld er kopiproducenten ikke en ukendt kineser men derimod en af verdens en af verdens førerende brilleproducenter, selveste Ray-Ban. Virksomheden har i denne sag valgt at udsende en pressemeddelelse, hvor de bl.a. Skriver, at de ikke føler sig krænket, men snarere beæret. Ørgreen Optics håber op dette lille PR-stunt, at Ray-Ban trækker sit produkt tilbage.

3

4 markedsstrategi Ray-ban er markedsleder, men i den her situationen agerer de som markedsfølger. De fører en defensiv markedsstrategi De ønsker at beholde deres nuværende markedsandel. Efterligningsstrategi med nogle elementer fra piratkopiering.

5 Fordele og ulemper ved efterligningsstrategi
De skal ikke investere i en udvikling Ideen er der allerede Risiko for retssag Dårlig omtale Hvis markedslederen laver en stor reaktion på det.

6 Strategier markedsfølger kan benytte:
Tilpasningsstrategi Tilpasse sig markedslederens produktudvikling og markedsføring Andre distributionskanaler og til andre segmenter. Piratkopiering Kopierer alt fra produkt til strategi, for at efterligne markedslederen så meget som muligt.


Download ppt "’’Hård navigation gennem en skov af kopier.’’"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google