Velkommen til informationsmøde for ny 0.klasse på Rosendalskolen Program Velkommen til 0.klasse 11.august 2014 Velkomst ved Christian Piil, nuværende næstformand i skolebestyrelsen og kommende skolebestyrelsesformand Inddeling i klasser, hvor forældre og børn går med Når forældrene vender retur, så informere vi om bl.a. det kommende skoleår samt om den nye folkeskolereform
Skolebestyrelsesvalget 2014 resulterede i følgende ny skolebestyrelse pr. 1.august: Formand Christian Piil (Simon 0., Mark 5A) Næstformand Claus Hermansen (Celine 4B, Daniel 6C, Josias 7A) Anders Tranholm-Bjerg (Simon 3B, Marie 5A) Dorte Jørgensen (Kasper 3A, Morten 5B) Kristina Friis Hansen (Laura 1C) Niels H. Kristiansen (Peter 7D) Torben Sander Kusk-Glavind (Emma, kommende 0. årg) Suppleant Susanne Jacobsen (Sine 3C, Ditte 6A)
En almindelig skoledag i 0.klasse: Skolen åbner kl. 7.45 Har man behov for at komme tidligere, så er der morgenpasningstilbud i SFO Undervisningen starter kl. 8.00 Hele skolen bruger 20 minutter på Læsebånd, der sikrer en rolig og god skolestart Alle lektioner er som udgangspunkt dobbeltlektioner Skoledagen slutter for 0.klasse kl. 14.35 mandag til torsdag og fredag kl. 11.35, hvor SFO’en åbner
Bustransport 2014/2015 Der er kommet ny busplaner (henviser til skolens hjemmeside) Kommunen sørger for befordring hvis afstanden er mere end 0.-3.KLASSE: 2 ½ KM 4.-6.KLASSE: 6 KM 7.-9.KLASSE: 7 KM 10.KLASSE: 9 KM Ikke kørselsberettigede elever kan købe rejsekort hos NT, se hjemmeside
Skoledagens længde Indskolingen: Skoleuge på 30 timer Antal lektioner 32,7 om ugen Mellemtrinet: Skoleuge på 33 timer Antal lektioner 36 om ugen Udskolingen: Skoleuge på 35 timer Antal lektioner 38,2 om ugen
Rosendalskolen 2014/15 i ÅR 1 med ny folkeskolereform En længere og mere varieret skoledag Engelsk fra 1. klasse og tysk fra 5.klasse Flere timer i dansk og matematik m/fokus på læringsmål i dansk Håndværk og design afprøves på mellemtrinnet Mere motion og bevægelse om dagen og på temadage. Understøttende undervisning bl.a. i form af faglig fordybelse Rosendalskolen fortsætter med at bruge mulighederne, der åbner skolen op mod omverdenen. 2.fase udvikles i de kommende år, f.eks nye valgfag, nye strukturer, elevinddragelsesprojekt, læringsmål i andre fag, ……..
Mere bevægelse i undervisningen Vi har haft fokus på at sikre mere bevægelse i undervisningen ved dels at tildele lærere med mange lektioner i klassen ekstra ressourcer/lektioner (illustreret med gul i skema) Vi skal vidensdele og inspirere hinanden Det betyder samtidigt konkret, at foruden de ekstra ugentlige ressourcer til bevægelse i forbindelse med fagene, så planlægger vi mindst 6 hele skoledage med fokus på bevægelse, og håber at vi kan inddrage eksterne samarbejdspartnere i disse omlagte dage (foreninger, organisationer,….)
Mere bevægelse i undervisningen I 0.klasse gennemfører vi et DGI bevægelses bånd, hvor 4 pædagoger laver mange forskellige aktiviteter 0.klasse har almindelig idrætstimer Børnehaveklasselederne har fået flere timer til bevægelse, så børnene vil være endnu mere fysisk aktive i løbet af skoledagen Vi har investeret i vores legepladser, så børnene også i pauser og frikvarterer kan være meget aktive
Hvornår og hvordan kan I forældre komme i kontakt med skolen i hverdagen? Telefon og træffetid om morgenen 3 gange om ugen Mandag, onsdag og fredag kl. 7.35-7.50 Benyt klassens eget mobilnummer, se skema Læreren som skal have dit barn i 1.lektion vil kunne træffes i ovennævnte periode, så der kan afleveres en nødvendig besked på ovennævnte mobilnummer Anden kommunikation foregår via forældreintra
Anden kommunikation foregår via forældreintra og skolens kontor Skriv til børnehaveklasselederen via forældreintra, at du f.eks gerne vil ringes op. De checker intra regelmæssigt. Skolens kontor får længere åbningstid, hvor sekretærerne tager telefonen og kan tage imod beskeder og henvendelser mandag kl. 7.00 – 15.35 tirsdag kl. 7.00 – 15.00 onsdag kl. 7.00 – 15.35 torsdag kl. 7.00 – 15.00 fredag kl. 7.00 – 14.35 Kontorets telefon: 97115060
S F O ‘ F R I S T E D E T Åbningstider Morgenpasningsmodul: kl. 06.30 – 08.00 Mulighed for pasning fra kl. 06.00 ved nok tilmeldte børn Mandag kl. 14.30 – 17.00 Tirsdag kl. 14.30 – 17.00 Onsdag kl. 14.30 – 17.00 Torsdag kl. 14.30 – 17.00 Fredag kl. 11.35 – 16.00 SFO telefon: 9711 5080 SFO takst pr. 1.august: Heldagsplads 1578 kr. Kun morgenpasning 576 kr
Cafe Rosen tilbyder Rosendalskolens Mad- og Måltidspolitik Vi har rigtig mange børn der får Skolemælk Hver dag kan I bestille frugtpose eller hel frugt til jeres barn, der afleveres i klassen. 200 kroner pr. halvår (bestilles til august) Vi lukker ned for bestilling via hjemmesiden hos vores eksterne leverandør i indeværende skoleår Ny menuplan kommer på skolens hjemmeside til skolestart Cafe Rosen er et virksomhedscenter Vi har elektronisk betalingskort, og I kan få èt ved at udfylde via tilmeldingsskema, som også kan findes på hjemmesiden til august og aflevere til kontoret
Tre klare mål med den nye folkeskolereform Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.
Projekt Læringsmål i dansk I den nye folkeskolereform opstilles nogle nationale faglige mål for folkeskolen, som er ambitiøse og som nødvendiggør, at vi er særlige opmærksomme på, at vi sikrer en stærk implementering af arbejdet med læringsmål i fagene I skoleåret 2014/15 har vi fokus på faget dansk som bliver prioriteret bl.a. i de faglige fordybelsestimer
Faglig fordybelse/lektiehjælp Indskolingen 2 dage om ugen Mellemtrinnet 3 dage om ugen Udskolingen 2 dage om ugen
I disse Faglige fordybelsestimer vil vi arbejde hen imod, at vi får tilført ekstra lærerressourcer , så især dansklærerne kan gennemføre elevsamtaler omkring individuelle og gruppe læringsmål i faget DANSK fokus på understøttende undervisning i forhold til de fagemner eller temaer, som de enkelte klasser arbejder med, f.eks med interne eller eksterne gæstelærere Mulighed for at eleverne kan få hjælp til lektielæsningen Perioder, hvor eleverne har samtaler med lærerne om elevplanen og gennemfører forskellige evalueringstiltag, f.eks; Luse (læseudviklingstest/værktøj), test , prøver og anden evaluering i de forskellige fag på de forskellige klassetrin
Styrkelse af elevernes faglige niveau Faglig fordybelse Lektiehjælp Talentindsats Fokuseret forløb Understøttelse og hjælp Vejledning Faglig stærke elever Elever med forskelligt fagligt niveau Fagligt og/eller socialt svage elever Elever med forskelligt fagligt niveau
Planlægning af kommende skoleår Nødvendige lærerskift på klasserne er foretaget af hensyn til lærernes samarbejdsmuligheder i forhold til lærernes nye arbejdsvilkår Primært tilhører lærerne nu et enkelt årgangsteam, så samarbejdsrelationerne reduceres betydeligt Enkelte klasser har fået nye lærere i de ”store” fag som matematik eller sprog
Idræt læses af andet årgangsteam Der skal også realiseres nogle bedre muligheder for mødeaktiviteter for lærer og pædagoger, og derfor vil bl.a. idrætstimerne læses af andre end årgangens lærere/pædagoger Det sikrer at alle får mulighed for at kunne mødes , når andre årgangslærere/pædagoger underviser i idræt på klassetrinnet. Det gælder dog ikke alle årgange.
Holddannelse og inklusion Vi fortsætter med at prioritere, at mange dansk-, matematik- og engelsk-lektioner planlægges samtidigt i klasserne på årgangen (eller parvis, hvis der er 4 klasser på årgangen) De ekstra lærerressourcer sikrer holddannelse og gode muligheder for at arbejde med inklusion både fagligt og socialt
Andre nye elementer som eleverne vil møde i det nye år: Flere anderledes ”FAG”dage Der vil blive afprøvet forskellige modeller på enkelte årgange Venskabsklasser Anderledes dage/lektioner på tværs af aldersgrupper Afdelingsvis/årgangsvis Flere aktiviteter planlægges og gennemføres kun i afdeling eller på årgange (bl.a. Skolefesten og omlagte dage) Mere IDRÆT & Bevægelse på anderledes skoledage
Projekt Læringsmål i dansk I den nye folkeskolereform er der krav om at skolen skal arbejde langt mere med målstyret undervisning, og undervisningsministeriet er pt. i gang med at præcisere og forenkle Fælles Mål i faget DANSK og Matematik, som vi dog først forventer at modtage til august 2014. Læringsmålene bliver først obligatoriske i skoleåret 2015/16
Projekt Læringsmål i dansk Rosendalskolen vælger at gennemføre et eksemplarisk forløb med at implementere Læringsmål i faget dansk i skoleåret 2014/2015 Vi forventer, at arbejdet med læringsmål i de andre fag vil kunne bruge de erfaringer, som vi får med pilotprojektet med Læringsmål i faget DANSK
Projekt Læringsmål i dansk Alle lærere på kursusdag i uge 32 og dansklærerne støttes af vores læsevejledere, der ligeledes deltager i et kommunalt kompetenceudviklingsforløb Læringsmål, som sætter elevernes læringsudbytte tydeligere i centrum. Tydelige mål for elevernes læring skal bidrage til at øge det faglige niveau for både fagligt stærke og fagligt svage elever.
Projekt Læringsmål i dansk UVD modellen Klik på linket
Hjemmeside: www.mariagerfjord.dk link: Præsentation af de færdige produkter fra de 12 kommunale arbejdsgrupper, som i indeværende år har arbejdet med at lave strategier, handleplaner eller idèkataloger Hjemmeside: www.mariagerfjord.dk link: