Velkommen til informationsmøde for ny 0.klasse på Rosendalskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Velkommen til informationsmøde juni 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Velkommen til informationsmøde juni 2014 på Rosendalskolen Program Velkommen til udskolingen 11.august 2014 Rosendalskolen & den nye folkeskolereform.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Velkommen til informationsmøde juni 2014 på Rosendalskolen Program Velkommen til mellemtrinnet 11.august 2014 Praktiske ting vedr. kommende skoleår Rosendalskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Velkommen til informationsmøde for ny 0.klasse på Rosendalskolen Program Velkommen til 0.klasse 11.august 2014 Velkomst ved Christian Piil, nuværende næstformand i skolebestyrelsen og kommende skolebestyrelsesformand Inddeling i klasser, hvor forældre og børn går med Når forældrene vender retur, så informere vi om bl.a. det kommende skoleår samt om den nye folkeskolereform

Skolebestyrelsesvalget 2014 resulterede i følgende ny skolebestyrelse pr. 1.august: Formand Christian Piil (Simon 0., Mark 5A) Næstformand Claus Hermansen (Celine 4B, Daniel 6C, Josias 7A) Anders Tranholm-Bjerg (Simon 3B, Marie 5A) Dorte Jørgensen (Kasper 3A, Morten 5B) Kristina Friis Hansen (Laura 1C) Niels H. Kristiansen (Peter 7D) Torben Sander Kusk-Glavind (Emma, kommende 0. årg) Suppleant Susanne Jacobsen (Sine 3C, Ditte 6A)

En almindelig skoledag i 0.klasse: Skolen åbner kl. 7.45 Har man behov for at komme tidligere, så er der morgenpasningstilbud i SFO Undervisningen starter kl. 8.00 Hele skolen bruger 20 minutter på Læsebånd, der sikrer en rolig og god skolestart Alle lektioner er som udgangspunkt dobbeltlektioner Skoledagen slutter for 0.klasse kl. 14.35 mandag til torsdag og fredag kl. 11.35, hvor SFO’en åbner

Bustransport 2014/2015 Der er kommet ny busplaner (henviser til skolens hjemmeside) Kommunen sørger for befordring hvis afstanden er mere end 0.-3.KLASSE: 2 ½ KM 4.-6.KLASSE: 6 KM 7.-9.KLASSE: 7 KM 10.KLASSE: 9 KM Ikke kørselsberettigede elever kan købe rejsekort hos NT, se hjemmeside

Skoledagens længde Indskolingen: Skoleuge på 30 timer Antal lektioner 32,7 om ugen Mellemtrinet: Skoleuge på 33 timer Antal lektioner 36 om ugen Udskolingen: Skoleuge på 35 timer Antal lektioner 38,2 om ugen

Rosendalskolen 2014/15 i ÅR 1 med ny folkeskolereform En længere og mere varieret skoledag Engelsk fra 1. klasse og tysk fra 5.klasse Flere timer i dansk og matematik m/fokus på læringsmål i dansk Håndværk og design afprøves på mellemtrinnet Mere motion og bevægelse om dagen og på temadage. Understøttende undervisning bl.a. i form af faglig fordybelse Rosendalskolen fortsætter med at bruge mulighederne, der åbner skolen op mod omverdenen. 2.fase udvikles i de kommende år, f.eks nye valgfag, nye strukturer, elevinddragelsesprojekt, læringsmål i andre fag, ……..

Mere bevægelse i undervisningen Vi har haft fokus på at sikre mere bevægelse i undervisningen ved dels at tildele lærere med mange lektioner i klassen ekstra ressourcer/lektioner (illustreret med gul i skema) Vi skal vidensdele og inspirere hinanden Det betyder samtidigt konkret, at foruden de ekstra ugentlige ressourcer til bevægelse i forbindelse med fagene, så planlægger vi mindst 6 hele skoledage med fokus på bevægelse, og håber at vi kan inddrage eksterne samarbejdspartnere i disse omlagte dage (foreninger, organisationer,….)

Mere bevægelse i undervisningen I 0.klasse gennemfører vi et DGI bevægelses bånd, hvor 4 pædagoger laver mange forskellige aktiviteter 0.klasse har almindelig idrætstimer Børnehaveklasselederne har fået flere timer til bevægelse, så børnene vil være endnu mere fysisk aktive i løbet af skoledagen Vi har investeret i vores legepladser, så børnene også i pauser og frikvarterer kan være meget aktive

Hvornår og hvordan kan I forældre komme i kontakt med skolen i hverdagen? Telefon og træffetid om morgenen 3 gange om ugen Mandag, onsdag og fredag kl. 7.35-7.50 Benyt klassens eget mobilnummer, se skema Læreren som skal have dit barn i 1.lektion vil kunne træffes i ovennævnte periode, så der kan afleveres en nødvendig besked på ovennævnte mobilnummer Anden kommunikation foregår via forældreintra

Anden kommunikation foregår via forældreintra og skolens kontor Skriv til børnehaveklasselederen via forældreintra, at du f.eks gerne vil ringes op. De checker intra regelmæssigt. Skolens kontor får længere åbningstid, hvor sekretærerne tager telefonen og kan tage imod beskeder og henvendelser mandag kl. 7.00 – 15.35 tirsdag kl. 7.00 – 15.00 onsdag kl. 7.00 – 15.35 torsdag kl. 7.00 – 15.00 fredag kl. 7.00 – 14.35 Kontorets telefon: 97115060

S F O ‘ F R I S T E D E T Åbningstider Morgenpasningsmodul: kl. 06.30 – 08.00 Mulighed for pasning fra kl. 06.00 ved nok tilmeldte børn Mandag kl. 14.30 – 17.00 Tirsdag kl. 14.30 – 17.00 Onsdag kl. 14.30 – 17.00 Torsdag kl. 14.30 – 17.00 Fredag kl. 11.35 – 16.00 SFO telefon: 9711 5080 SFO takst pr. 1.august: Heldagsplads 1578 kr. Kun morgenpasning 576 kr

Cafe Rosen tilbyder Rosendalskolens Mad- og Måltidspolitik Vi har rigtig mange børn der får Skolemælk Hver dag kan I bestille frugtpose eller hel frugt til jeres barn, der afleveres i klassen. 200 kroner pr. halvår (bestilles til august) Vi lukker ned for bestilling via hjemmesiden hos vores eksterne leverandør i indeværende skoleår Ny menuplan kommer på skolens hjemmeside til skolestart Cafe Rosen er et virksomhedscenter Vi har elektronisk betalingskort, og I kan få èt ved at udfylde via tilmeldingsskema, som også kan findes på hjemmesiden til august og aflevere til kontoret

Tre klare mål med den nye folkeskolereform Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Projekt Læringsmål i dansk I den nye folkeskolereform opstilles nogle nationale faglige mål for folkeskolen, som er ambitiøse og som nødvendiggør, at vi er særlige opmærksomme på, at vi sikrer en stærk implementering af arbejdet med læringsmål i fagene I skoleåret 2014/15 har vi fokus på faget dansk som bliver prioriteret bl.a. i de faglige fordybelsestimer

Faglig fordybelse/lektiehjælp Indskolingen 2 dage om ugen Mellemtrinnet 3 dage om ugen Udskolingen 2 dage om ugen

I disse Faglige fordybelsestimer vil vi arbejde hen imod, at vi får tilført ekstra lærerressourcer , så især dansklærerne kan gennemføre elevsamtaler omkring individuelle og gruppe læringsmål i faget DANSK fokus på understøttende undervisning i forhold til de fagemner eller temaer, som de enkelte klasser arbejder med, f.eks med interne eller eksterne gæstelærere Mulighed for at eleverne kan få hjælp til lektielæsningen Perioder, hvor eleverne har samtaler med lærerne om elevplanen og gennemfører forskellige evalueringstiltag, f.eks; Luse (læseudviklingstest/værktøj), test , prøver og anden evaluering i de forskellige fag på de forskellige klassetrin

Styrkelse af elevernes faglige niveau Faglig fordybelse Lektiehjælp Talentindsats Fokuseret forløb Understøttelse og hjælp Vejledning Faglig stærke elever Elever med forskelligt fagligt niveau Fagligt og/eller socialt svage elever Elever med forskelligt fagligt niveau

Planlægning af kommende skoleår Nødvendige lærerskift på klasserne er foretaget af hensyn til lærernes samarbejdsmuligheder i forhold til lærernes nye arbejdsvilkår Primært tilhører lærerne nu et enkelt årgangsteam, så samarbejdsrelationerne reduceres betydeligt Enkelte klasser har fået nye lærere i de ”store” fag som matematik eller sprog

Idræt læses af andet årgangsteam Der skal også realiseres nogle bedre muligheder for mødeaktiviteter for lærer og pædagoger, og derfor vil bl.a. idrætstimerne læses af andre end årgangens lærere/pædagoger Det sikrer at alle får mulighed for at kunne mødes , når andre årgangslærere/pædagoger underviser i idræt på klassetrinnet. Det gælder dog ikke alle årgange.

Holddannelse og inklusion Vi fortsætter med at prioritere, at mange dansk-, matematik- og engelsk-lektioner planlægges samtidigt i klasserne på årgangen (eller parvis, hvis der er 4 klasser på årgangen) De ekstra lærerressourcer sikrer holddannelse og gode muligheder for at arbejde med inklusion både fagligt og socialt

Andre nye elementer som eleverne vil møde i det nye år: Flere anderledes ”FAG”dage Der vil blive afprøvet forskellige modeller på enkelte årgange Venskabsklasser Anderledes dage/lektioner på tværs af aldersgrupper Afdelingsvis/årgangsvis Flere aktiviteter planlægges og gennemføres kun i afdeling eller på årgange (bl.a. Skolefesten og omlagte dage) Mere IDRÆT & Bevægelse på anderledes skoledage

Projekt Læringsmål i dansk I den nye folkeskolereform er der krav om at skolen skal arbejde langt mere med målstyret undervisning, og undervisningsministeriet er pt. i gang med at præcisere og forenkle Fælles Mål i faget DANSK og Matematik, som vi dog først forventer at modtage til august 2014. Læringsmålene bliver først obligatoriske i skoleåret 2015/16

Projekt Læringsmål i dansk Rosendalskolen vælger at gennemføre et eksemplarisk forløb med at implementere Læringsmål i faget dansk i skoleåret 2014/2015 Vi forventer, at arbejdet med læringsmål i de andre fag vil kunne bruge de erfaringer, som vi får med pilotprojektet med Læringsmål i faget DANSK

Projekt Læringsmål i dansk Alle lærere på kursusdag i uge 32 og dansklærerne støttes af vores læsevejledere, der ligeledes deltager i et kommunalt kompetenceudviklingsforløb Læringsmål, som sætter elevernes læringsudbytte tydeligere i centrum. Tydelige mål for elevernes læring skal bidrage til at øge det faglige niveau for både fagligt stærke og fagligt svage elever.

Projekt Læringsmål i dansk UVD modellen Klik på linket

Hjemmeside: www.mariagerfjord.dk link: Præsentation af de færdige produkter fra de 12 kommunale arbejdsgrupper, som i indeværende år har arbejdet med at lave strategier, handleplaner eller idèkataloger Hjemmeside: www.mariagerfjord.dk link: