Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Orientering om skolebestyrelsesarbejdet
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Temadag om undervisningsmiljø
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Forældremøde på Stestrup Skole
A RBEJDSPAPIR, ALMENNETVÆRKSMØDE 12. SEPTEMBER Nu får du travlt!
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Implementering af folkeskolereform
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Idræt og bevægelse På Søndersøskolen i skoleåret 2014/15 Version 1.3 Implementering af skolereform.
Frøslev-Padborg skole
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Årshjul Skolebestyrelse 2010/11
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Udviklingsplaner Sønderborg
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Tilsynspligt en større indsigt i skolens gang og virke Bliver en del af skolen indefra. tidlig information om - og mulighed for at kommentere på skolens.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Dialogmøde 17. januar 2011.
Velkommen til fælles Informationsmøde
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Den røde tråd fra vision til handling
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Tidsplan 1 ProcesMedarbejdere/ledere/forældrePolitisk niveau Marts19: Skriftlig orientering til involverede ledere Uge : Samtaler med ledere 16:
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
CLARA Projektbeskrivelse
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Værdi- og målsætningsproces Espergærde Skole
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Årsplan skolesundhedsplejen 2015,
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Årsberetning for Gjessøs Børn
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Orienterings- og debatmøde for forældre Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til specialundervisning uden for klassen / skolen Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Den optimale vision: ”Distriktets børn går i distriktets skole, som er i stand til at imødekomme alle børns behov” Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Strategi: Den vedtagne politiske beslutning omsættes til initiativer og handlinger, der bygger på de bedste erfaringer fra skolernes praksis. Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Årsag og baggrund Budget 2003 er anledningen – men det er ikke årsagen. Rummelighed er noget, man skal ville - og kunne. Rummelighed er i mindre grad et spørgsmål om barnet, end det er et spørgsmål om den voksne. Idealet er at tage barnets udviklingsret for givet og at indrette skolen derefter. Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Delelementer (1): Definition af rummelighed (Hovedprincipper) Konkrete dokumenterede rummelighedsfaktorer Indsamling af erfaringer Udforskning af eksisterende initiativer Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Delelementer (2): Vidensdeling skolerne imellem Udvikling og omsætning til praktisk handling Bevidst anvendelse af ressourcerne Udvidelse af normalitetsbegrebet Udarbejdelse af ”rummelighedspolitik” Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Forudsætninger: Alle 37 skoler deltager Skolen anvender egen udviklingstid og uddannelsesmidler Der knyttes 2 proceskonsulenter til hver skole – indgår i skolens projektgruppe Skole- og Kulturudvalget er direkte involveret Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

De enkelte faser: Information, Motivering Indsamling, Organisering Fastlæggelse af hovedprincipper Udarbejdelse af rummelighedstiltag Afprøvning, Kvalificering, Justering Yderligere afprøvning og kvalificering, Udarbejdelse af ”rummelighedspolitik” Implementering, Ny praksis Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Fase 1: Information, Motivering (September – december 2002) Introduktion, skoleledelsesmødet september Nedsættelse af styregruppe Udsendelse af informationspapir Behandling i S.og K.-udvalget PPR’s cafémøde i november Information og motivering, skoleledelsesmødet december Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Fase 2: Indsamling, Organisering (Oktober 2002 – januar 2003) Status, erfaringer og ideer fra de enkelte skoler Udpegning af proceskonsulentkorps Forberedelsesmøder for proceskonsulenterne Bearbejdning af det indsendte materiale Planlægning af det videre forløb Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Fase 3: Fastlæggelse af hovedprincipper (januar – marts 2003) Fordeling af rummelighedspuljen Temadag den 24. januar Bearbejdning af temadagens resultater Udarbejdelse af 10-15 hovedprincipper S. og K.-udvalget fastlægger de gældende hovedprincipper Udmelding af hovedprincipper Udarbejdelse af succeskriterier Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Fase 4: Udarbejdelse af rummelighedstiltag (Februar – juni 2003) Møde mellem skolelederne og proceskonsulenterne (6.2. kl. 15.) Skolen nedsætter en projektgruppe m. 2 tilknyttede proceskonsulenter Hver skole udarbejder et eller flere rummelighedstiltag Indsendelse af projektbeskrivelser Behandling i S.og K.-udvalget Møde for skolebestyrelserne Møder for forældre på skolerne Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Fase 5: Afprøvning, Kvalificering, Justering (August 2003 – juni 2004) Fælles TEMADAG den 4. aug. 2003 Afprøvning af de igangsatte tiltag Rummelighedstiltagene følges tæt af skolens projektgruppe Skolernes egne efteruddannelsestiltag MUS-samtaler 15. februar 2004: Frist for indsendelse af skolens uddannelsesplan samt ønsker til centrale uddannelsesinitiativer Justering af rummelighedstiltag med henblik på yderligere afprøvning næste skoleår 14. maj 2004: Frist for skolernes tilbagemelding til Skole- og Kulturudvalget Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Fase 6: Yderligere afprøvning og kvalificering, Udarbejdelse af ”rummelighedspolitik” (August 2004 – juni 2005) Fortsat afprøvning af skolens rummelighedstiltag. Tilbagemelding til Skole- og Kulturudvalget i efteråret 2004. 1. år af ”Kompetenceudviklingsprojektet”. Skole- og Kulturudvalget beslutter ”rummelighedspolitik”, senest februar 2005. Justering af tiltagene med henblik på implementering i skolernes praksis. Planlægning af 2. (og 3.) år af ”Kompetenceudviklingsprojektet”. Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Fase 7: Implementering, Ny praksis August 2005 ………..) Gennemførelse af den vedtagne ”rummelighedspolitik” – øget rummelighed indarbejdes i skolernes normale undervisningspraksis. 2. og 3. år af ”Kompetenceudviklingsprojektet”. Tilbagemelding til S. og K. –udvalget i efteråret 2005. Samlet evaluering af projektet. Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

12 Hovedprincipper (1): Organisering Undervisningens tilrettelæggelse Forældreinddragelse og -ansvar Synlighed og tilstedeværelse Sociale kompetencer Etablering af kompetencecenter Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

12 Hovedprincipper (2): G. Fleksibel specialundervisning Ressourceanvendelse De fysiske rammer Overgangen mellem forskellige institutioner Leder-/Lærer-/Pædagogkvalifikationer Arbejdsmiljø Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Standardprogram forældremøde Præsentation af rummelighedsindsatsen v/proceskonsulent Orientering om skolens egne tiltag v/skoleleder? Kaffe Gruppedrøftelser med udgangspunkt i hovedprincip C:”Forældreinddragelse og -ansvar” v/proceskonsulenterne Opsamling og afrunding v/skoleleder? Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Forudsætninger forældremøde Et tilbud! Skolens bestyrelse er indbyder Møderne afholdes efter aftale i perioden marts-juni Skolen skal orientere om egne tiltag 2 proceskonsulenter til rådighed Praktiske aftaler direkte mellem skoleleder og proceskonsulent(er) Resultaterne af gruppearbejdet: både til skolen og til forvaltningen Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Hovedprincip C: Forældreinddragelse og –ansvar - Forældrene informeres om indsatsen i Aalborg Kommune omkring den rummelige skole, inddrages i forhold til opstilling af faglige, personlige og sociale mål for deres barn og børnegruppen og tager medansvar for indsatsen Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"

Gruppearbejde Forældreinddragelse og –ansvar (1) Ved det forstår vi, - Forældrene informeres om indsatsen i Aalborg Kommune omkring den rummelige skole, inddrages i forhold til opstilling af faglige, personlige og sociale mål for deres barn og børnegruppen og tager medansvar for Indsatsen (1) Ved det forstår vi, at… ______________________________________ at…_______________________________________ (2) Hvad skal vi derfor gøre på vores skole? Aalborg Skolevæsen "en rummelig skole"