Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Introduktion til PECS på Lysholm
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Oplæg for Sprog-Koordinator-gruppen d
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Generelt om det for tidligt fødte barn
Betydning af kognitive vanskeligheder for evnen til at køre bil
Bokstav børn.
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Er mit barn klar til skolestart ?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Computerens anatomi.
- fortsat midt i en flekstid?
Faglig læsning 2.
Ordblindhed Hvad er det?.
Jeg støtter barnet ved:
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
COMPUTERENS ANATOMI KENDER DU DIN COMPUTER SÅ GODT SOM DU TROR?
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
En kompleks opgave for dansklæreren
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Dansen omkring handicapbegrebet
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Når børn skriver sig til læsning
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Download Guiden Inspektionsguiden er udviklet med henblik på at hjælpe danske virksomheder, der står.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Inklusion og Specialviden
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Arbejdshukommelse Interventioner.
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Støjs indflydelse på børns indlæringsevne
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for 5-11 årige. 1

Hukommelsesspil Til træning af arbejdshukommelsen for 10-18 årige. 2

Forskellige former for hukommelse Form for hukommelse Varighed Form for information Eksempel Korttids- hukommelse Sekunder Verbal eller nonverbal Ukendt telefonnummer Den mest almindelige spændvidde målt med en tal- eller bogstavspændvidde er 7 +/- 2 (altså 5-9 bogstaver eller tal) Korttidshukommelsen blev karakteriseret med en begrænset spændvidde og en kortvarig opbevaring af oplysninger ->beskrevet af Miller i 1956.

Forskellige former for hukommelse Form for hukommelse Varighed Form for information Eksempel Korttidshukommelse Sekunder Verbal eller nonverbal Ukendt telefonnummer Arbejds-hukommelse Alle former Følge længere instruktion om hvordan man finder frem til et bestemt sted 1974 Baddeley og Hitch kritiserede senere korttidshukommelsen som utilstrækkelig til at forstå, hvordan vi husker og de begynder derfor at udvikle begrebet arbejdshukommelse i stedet for korttidshukommelse. Kortidshukommelse og Arbejdshukommelse kan forvekslesFælles for disse to er at de kun være i SEKUNDER

Forskellige former for hukommelse Form for hukommelse Varighed Form for information Eksempel Korttidshukommelse Sekunder Verbal eller nonverbal Ukendt telefonnummer Arbejdshukommelse Alle former Følge længere instruktion om hvordan man finder frem til et bestemt sted Episodisk hukommelse Timer til dage Detaljer i forbindelse med oplevelser Huske hvad man fik til morgenmad Episodisk hukommelse -> Personlige oplevelser

Forskellige former for hukommelse Form for hukommelse Varighed Form for information Eksempel Korttidshukommelse Sekunder Verbal eller nonverbal Ukendt telefonnummer Arbejdshukommelse Alle former Følge længere instruktion om hvordan man finder frem til et bestemt sted Episodisk hukommelse Timer til dage Detaljer i forbindelse med oplevelser Huske hvad man fik til morgenmad Selvbiografisk hukommelse Hele livet Viden om personlige data Huske sin bryllupsdag Deklarativ hukommelse er (episodisk hukommelse for personlige oplevelser og semantisk hukommelse for mere generel viden)

Forskellige former for hukommelse Form for hukommelse Varighed Form for information Eksempel Korttidshukommelse Sekunder Verbal eller nonverbal Ukendt telefonnummer Arbejdshukommelse Alle former Følge længere instruktion om hvordan man finder frem til et bestemt sted Episodisk hukommelse Timer til dage Detaljer i forbindelse med oplevelser Huske hvad man fik til morgenmad Selvbiografisk hukommelse Hele livet Viden om personlige data Huske sin bryllupsdag Semantisk hukommelse Hele livet ved regelmæssig eksponering Basale kendsgerninger At Paris er hovedstad i Frankrig Semantisk hukommelse -> mere generel viden

Forskellige former for hukommelse Form for hukommelse Varighed Form for information Eksempel Korttidshukommelse Sekunder Verbal eller nonverbal Ukendt telefonnummer Arbejdshukommelse Alle former Følge længere instruktion om hvordan man finder frem til et bestemt sted Episodisk hukommelse Timer til dage Detaljer i forbindelse med oplevelser Huske hvad man fik til morgenmad Selvbiografisk hukommelse Hele livet Viden om personlige data Huske sin bryllupsdag Semantisk hukommelse Hele livet ved regelmæssig eksponering Basale kendsgerninger At Paris er hovedstad i Frankrig Procedural hukommelse Hele livet når først færdigheden er opnået Enhver færdighed der kan automatiseres At vide hvordan man kører en bil Hvordan man pakker en taske,

Arbejdshukommelse Arbejdshukommelse - hvad består den af? et system af tre hukommelseskompo-nenter der er forbundet med hinanden og er lokaliseret i forskellige dele af hjernen: den verbale korttidshukommelse, der lagrer materiale, og som kan udtryk-kes i det talte sprog, som for eksem-pel tal, ord og sætninger den visuo-spatielle korttidshukommel-se, der rummer forestillinger, billeder og information om sted og … Susan Gathercole og Tracy Packiam : mener at der er meget store forskelle i børns arbejdshukommelse og at der realistisk set i en 1. klasse vil være en spændvidde på op til seks år i arbejdshukommelsens kapacitet blandt disse elever.

Arbejdshukommelse Arbejdshukommelse - hvad består den af? … en mere generel komponent, som kontrollerer opmærksomheden, og som er involveret i alle mentale aktiviteter, der kræver koordinering af både lagring og arbejdskrævende hjerneprocesser. Vores arbejdshukommelse er bindeleddet mellem perception og handling, da den forbinder perception (se, høre lugte eller smerte, kløe osv.) og handling i fortid, nutid og fremtid.

Arbejdshukommelse Arbejdshukommelse - hvad består den af? Den centrale eksekutive komponent Verbal korttidshukommelse Visuo-spatielle korttidshukommelse Den centrale eksekutive komponent: en mere generel komponent, som kontrollerer opmærksomheden, og som er involveret i alle mentale aktiviteter, der kræver koordinering af både lagring og arbejdskrævende hjerneprocesser.

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? 6 3 2 9

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? ? ? ? ?

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? 6 3 2 9

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske?

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? 2 5 8 6 3 1 7 4

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? ? ? ? ? ? ? ? ?

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? 2 5 8 6 3 1 7 4

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske?

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? 1 2 3 4 5 6 7 8

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? ? ? ? ? ? ? ? ?

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? 1 2 3 4 5 6 7 8

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske?

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? E 9 K 1 I 4 A 3

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? ? ? ? ? ? ? ? ?

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? E 9 K 1 I 4 A 3

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske?

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? I K E A 1 9 4 3

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? ? ? ? ? ? ? ? ?

Arbejdshukommelse Hvor mange objekter kan du huske? I K E A 1 9 4 3

Arbejdshukommelse I får nu to lister af ord. Hvilken liste tror I er lettest at huske?

Arbejdshukommelse I får nu to lister af ord. Hvilken liste tror I er lettest at huske? Bus, ur, ske, mål, fisk og mus

Arbejdshukommelse I får nu to lister af ord. Hvilken liste tror I er lettest at huske?

Arbejdshukommelse I får nu to lister af ord. Hvilken liste tror I er lettest at huske? Man, kat, maj, mat, kan og kaj Eller er det lettere at huske noget der rimer? Faktisk er det lettere at huske noget, der adskiller sig tydeligt fra hinanden, fordi der ikke er fare for, at vi forveksler deres lyde i arbejdshukommelsen.

Arbejdshukommelse I får nu to lister af ord. Hvilken liste tror I er lettest at huske?

Da Manden Gik Hen Ad Gaden Så Han En Rød Ræv Der Løb Over Vejen Arbejdshukommelse Da Manden Gik Hen Ad Gaden Så Han En Rød Ræv Der Løb Over Vejen Hvis ordsekvensen derimod danner en meningsfuld sætning, så er det let at huske dobbelt så mange ord.

Hat, tur, tag, and, træ, banan, bil, sol Arbejdshukommelse Hat, tur, tag, and, træ, banan, bil, sol Sandsynligt vil vi glemme enheder fra listens midte. De første ord huskes, fordi vi når at øve dem flere gange og øvelse øger genkaldelsen/erindringen. De sidste ord huskes også, da her fås hjælp fra det seneste indtryk. Til de sidste ord kan det hjælpe at sige ordene højt (ikke kun læse dem). Det kan være en god ide at sige noget højt frem for at læse det, hvis man ønsker at genkalde sig det kort tid efter.

Arbejdshukommelse ?, ?, ?, ?, ?, ?, ?, ? Sandsynligt vil vi glemme enheder fra listens midte. De første ord huskes, fordi vi når at øve dem flere gange og øvelse øger genkaldelsen/erindringen. De sidste ord huskes også, da her fås hjælp fra det seneste indtryk. Til de sidste ord kan det hjælpe at sige ordene højt (ikke kun læse dem). Det kan være en god ide at sige noget højt frem for at læse det, hvis man ønsker at genkalde sig det kort tid efter.

Hat, tur, tag, and, træ, banan, bil, sol Arbejdshukommelse Hat, tur, tag, and, træ, banan, bil, sol Husker de forreste (øves flere gange) Husker de bagerste (høre ‘ekkoet’) Sandsynligt vil vi glemme enheder fra listens midte. De første ord huskes, fordi vi når at øve dem flere gange og øvelse øger genkaldelsen/erindringen. De sidste ord huskes også, da her fås hjælp fra det seneste indtryk. Til de sidste ord kan det hjælpe at sige ordene højt (ikke kun læse dem). Det kan være en god ide at sige noget højt frem for at læse det, hvis man ønsker at genkalde sig det kort tid efter.

Arbejdshukommelse -Hvilke strategier brugte du, da du løste en opgave? -Brugte du din arbejdshukommelse og dine egne indre arbejdsmetoder? -Hvordan er du blevet god til det? -Hvor lang tid brugte du på at blive god til det?

Arbejdshukommelse Arbejdshukommelse - hvad bruger du den til? Når eleverne skal læse højt for os forlanger vi, at de skal afkode bogstaverne samle bogstaverne til ord læse ordet højt forstå ordets betydning (fx tolke) og samtidig samle alle læste ord til indhold!

Arbejdshukommelse Hvorfor træne børns arbejdshukommelse? Huske Unilogin, lave mad, købe ind, gætte gåde, spille computer eller andre spil,

Arbejdshukommelse Børn med indlæringsvanskeligheder kan: Let blive overbelastet Være lette at distrahere Koncentrere sig i en kort periode Have vanskeligt ved at huske og følge længere instruktioner Have behov for at gentage instruktioner, men springe tit noget over Have svært ved at rette eget arbejde Drømme sig væk Have problemer med gruppeaktiviteter Være dårlig til at løse problemer Have svært ved at lytte Have et lavt selvværd Være bagud i skolen   Have en konstant lav arbejdshukommelse

Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for 5-11 årige.

Hukommelsesspil Til træning af arbejdshukom-melsen for 10-18 årige. Fastlagt træningsforløb på 3-5 uger Programmet er adaptivt 9 øvelser, 5 dage om uge Logning af resultater

Hukommelsesspil Eksempler på opgaver:

Hukommelsesspil Eksempler på opgaver:

Hukommelsesspil Eksempler på opgaver:

Hukommelsesspil Eksempler på opgaver:

Hukommelsesspil Eksempel på resultat og spil: Dagens logning skal skrives i logbog, så eleven kan følge med i egen udvikling

Hukommelsesspil Eksempel på logning af træningsresultater:

Hukommelsesspil Elevens egen logbog:

Hukommelsesspil Elevens egen logbog:

Hukommelsesspil Formål: at styrke arbejdshukommelsen for personer med koncentrations- og opmærksomhedsproblemer at træne visuo-spatiale og audio-spatiale områder at styrke strukturerede arbejdsvaner Målgruppe: Personer i alderen 10-18 år med læseproblemer, med koncentrations- og opmærksomhedsproblemer forårsaget af ADHD, med indlæringsvanskeligheder, etc. (kan betjenes af personer med motoriske funktionsnedsættelser)

Forskning i arbejdshukommelse Ved en undersøgelse af unge med ADHD (opmærksomhedsforstyrrelse) er der påvist en vedvarende effekt på arbejdshukommelsen over en 5 måneders periode, hvor arbejdshukommelsen er testet før og efter træningen. Undersøgelsen viste også, at træningen havde effekt på dagligdags funktioner, såsom opmærksomhed og impulsivitet. (Klingberg et al., 2005).

Forskning i arbejdshukommelse Læs mere Stefan Strohmayer och Magnus Ivarsson: Working Memory Training Improves Arithmetic Skills and Verbal Working Memory Capacity in Children With ADHD” (hele specialet, på engelsk). Læs en forkortet version (på svensk). Læs om flere studier på kognitivakompaniet.se/arbetsminnet.

Læs mere om arbejdshukommelse Træning af arbejdshukommelse giver gode resultater – ifølge svensk forskning: http://www.vfhj.dk/default.asp?PageID=1660 Susan E. Gathercole & Tracy Packiam Alloway: Børn, læring og arbejdshukommelse, Dansk Psykologisk Forlag, 2009

Læs mere om træning af arbejdshukommelse hos børn med ADHD http://www.elevdata.se/Produkter/Arbetsminnestr%C3%A4ning/Minneslek-Flex/Studier.aspx •forkortet svensk version •den fulde eksamensrapport på engelsk

Download Hukommelsesleg DEMO http://www.mikrov.dk/Support---Download/Download/Download-Hukommelsesleg-DEMO.aspx http://www.mikrov.dk/Support---Download/Download/Download-Hukommelsesspil-DEMO.aspx Download Hukommelsesspil DEMO

tove@mikrov.dk for aftale om gratis prøveperiode for institutioner www.mikrov.dk Kontakt: tove@mikrov.dk for aftale om gratis prøveperiode for institutioner