Den gode opgaveformulering?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Progression i samfundsfag
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
SRP S.Schoubye 2012 PLF - fra ide til produkt. Hannibal/Schoubye 2012.
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Studieretningsprojektet (SRP)
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Studieretningsprojekt
SRP-konference workshop 2
3g Studie Retnings Projekt
Dansk og historie i Studieretningsprojektet - efterår 2007 Fagkonsulent Susan Mose Fagkonsulent Torben Jakobsen.
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP 2014.
Formalia ved opgaveskrivning
Skriftlighed i biologi
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Historie, samfundsfag og den gode opgaveformulering
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Studieretningsprojektet!
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til Metode i DIO.
SSO - Større skriftlig opgave
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
SRO SKRIV!.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

Den gode opgaveformulering? Engelsk-samfundsfag 21.10.2014 Per Henriksen

Præsentation af mig selv Formand for læreplansgruppe til SRP og SSO 2003-04. Censor og Ombedømmer på SRP Lektor på Paderup Gymnasium i samfundsfag, erhvervsøkonomi og idræt Redaktør på forlaget Columbus

Disposition Klagesager Hvad siger læreplanen? Mangelfulde opgaveformuleringer For upræcise For brede Slagside Gode opgaveformuleringer? Niveau-problemet

Klagesager! Stort set alle klagesager starter med upræcise og ukonkrete opgaveformuleringer!  Giver forskellige forventninger hos elev, vejleder(e) og censor

Erfaring fra Klagesager I Upræcise opgaveformuleringer Opgaveformulering kommenteres i karakterbegrundelse, hvis den ikke lever op til læreplanens krav I grovere tilfælde: Særligt brev til rektor Vil en upræcis opgaveformulering have indflydelse på ombedømmelsen til gunst for klager? Kun i særdeles invaliderende tilfælde Afgørelser Ca. 70%: Karakteren fastholdes Ca. 20%: Karakteren hæves Ca. 10%: Karakteren sænkes (reformatio in pejus)

Erfaring fra klagesager: Begrundelse Til besvarelsen anvendes der et omfattende materiale, ligesom notat og citation er i orden. Dette kan dog ikke opveje en besvarelse på et ret lavt fagligt niveau. Der indgår stort set ikke faglige begreber i delopgave 1, 3 og 4. Det er således særdeles utydeligt, at NN har samfundsfag på A- niveau, ligesom der ikke af opgavestiller i tilstrækkelig grad er stillet en opgave der muliggør, at NN kan demonstrere, at hun har samfundsfag på A-niveau [UDDRAG] Karakter på 4 blev opretholdt!

Erfaringer fra klagesager II §45 i eks.bkg.: Mangler ved prøven omprøve eller ombedømmelse (ne ultra petita partium): Ikke resultere i lavere karakter. Anvendes mere…? Forventet: Flere klagesager (skærpede optagelseskrav) Og: Der har i 2012/13 og 2013/14 især været mange i sa/en og sa/da (voksende andele). Er mine erfaringer med opgaveformuleringer på baggrund af klagesager repræsentative?

Snydeproblemet (afskrift uden kilder) Nogle rektorer uvillige til at anerkende snyd…. Behandles derfor som normale klagesager, men med ‘skærpet læsning’. Fx (fik 00) (uddrag): SRP lever ikke op til læreplanens mål om at ”udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale”, idet der i besvarelsen af delopgave 1 (redegørelse) kan konstateres, at gennemgangen af Thomas Ziehe (side 5-6) næsten er en ordret gengivelse af fremstillingen i Sociologisk SET side 43 og 166, ligesom der her kan konstateres at henvisningerne i noteapparatet ikke er præcise. Det samme gør sig gældende med hensyn til gennemgangen af Anthony Giddens(side 7-8), som næsten er en ordret gengivelse af fremstillingen i Sociologi og Modernitet (side 56) , men her uden brug af noter. Desuden kan det konstateres, at afsnittet nederst side 8 (Selvet som refleksivt projekt) bygger næsten ordret på fremstillingen side 148-149 i Lars Bo Kaspersen, Anthony Giddens. Der er således ikke i besvarelsen af delopgave 1 sket en bearbejdning og strukturering af relevant materiale. Der er for det meste tale om afskrivning/referat. Desuden beherskes ej heller fremstillingsformen (noter) i en faglig opgave.

Hvad siger læreplanen om opgaveformuleringen? ”være konkret og afgrænset og skal i præcise formuleringer angive, hvad der kræves af eleven, herunder krav til omfanget af opgaven, og den skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet med eleven under vejledningen” og ”gøre det muligt for eleven at honorere målene med studieretningsprojektet”

Faglige mål med SRP I Målet med studieretningsprojektet er, at eleverne skal kunne: demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder og dermed forstærke den faglige fordybelse beherske relevante faglige mål i de indgående fag udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale

Faglige mål med SRP II demonstrere evne til faglig formidling besvare en stillet opgave fyldestgørende, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen beherske fremstillingsformen i en faglig opgavebesvarelse (f.eks. citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse). Især 1 – 3 på foregående side er relevante for opgaveformuleringen (”honorere målene”)

Problematiske formuleringer De taksonomiske niveauer er ikke i sig selv tilstrækkelige præcise og konkrete krav. Fx. Redegør for identitetsdannelse i det senmoderne. Analysér Catcher in the Rye. Diskutér identitetsdannelse i 1950ernes USA.

Se på opgave A og B på det udleverede ark! Pararbejde…! 5 minutter Se på opgave A og B på det udleverede ark!

Problematiske formuleringer I Den brede… Gør kort rede for det skotske samfunds opbygning. Foretag en analyse af Irvine Welshs roman Trainspotting, især med henblik på romanens karakteristik af det skotske samfund.  Diskutér i hvilket omfang et samfunds opbygning har betydning for de ressourcesvages livschancer. Hvilke faglige mål i samfundsfag? Hvilke faglige mål i engelsk?

Problematiske formuleringer II Sandwich-modellen (sa – en – sa) Redegør for udbredelsen og anvendelsen af dødsstraf i USA, herunder belyses forskelle mellem anvendelse af dødsstraf i delstaterne. I besvarelsen inddrages statistisk materiale. Analysér og fortolk mindst to politiske taler, der omhandler dødsstraf. I analysen inddrages retoriske-stilistiske virkemidler, appelformer m.v. Du kan inddrage filmmateriale til belysning af talernes non- og ekstraverbale dimensioner. Diskutér hvorvidt dødsstraf virker kriminalpræventivt. I diskussionen skal du anvende straffeteori.

Problematiske formuleringer III Hvorfor bliver man hooligan? Redegør kort for udviklingen i den engelske fodboldfankultur samt for samfundsudviklingen i det senmoderne samfund med inddragelse af udvalgte sociologiske teorier. Lav en engelskfaglig analyse og fortolkning af filmen Green Street Hooligans. Diskutér omkostningerne ved hooliganisme, både de personlige og de samfundsmæssige og diskutér om det er muligt at komme hooliganisme til livs. EN A – Sa B

Hvor er den røde tråd? EN A – SA A Der ønskes en redegørelse for den amerikanske sikkerhedspolitik før og efter 11/9 2001 Endvidere ønskes en retorisk analyse og fortolkning af "Address to the nation" af Præsident Bush 11 /9 med særlig fokus på mål og virkemidler. Inddrag herunder "The Declaration of Independence" 1776. Slutteligt ønskes en vurdering af hvorledes amerikanerne forholder sig til overvågning i dag, tag, udover selvvalgt materiale, udgangspunkt i vedlagte bilag. Bilag: Artikel: "Protesters march in Washington against NSA spying", 26 October 2013.

Problematiske formuleringer IV Skævhed (Engelsk A > Samfundsfag B) The Picture of Dorian Grey: Der ønskes en redegørelse for samfundsmæssige problemer i romanens samtid, herunder forfatterens behov for at eksperimentere med ubegrænset frihed og konsekvenserne heraf. Endvidere ønskes, med udgangspunkt i redegørelsen, en analyse og fortolkning af "The Picture of Dorian Grey" af Oscar Wilde med særlig fokus på hovedpersonens udvikling og de friheder han har. Slutteligt ønskes en vurdering af romanes tema set i lyset af politiske ideologier i vores samfund i dag, inddrag her Hall Koch og Alf Ross's forskellige demokratityper.

Skævhed? Har USA's udenrigs- og sikkerhedspolitik ændret sig fra 2001-2013? Gør kort rede for og analysér hvilke international politik-teoretiske skoler der har kendetegnet USA's udenrigs- og sikkerhedspolitik fra 2001-2013. Lav diskursanalyse og en sammenligning af selvvalgte taler fra George W. Bush og Barack Obama med særlig fokus på hvordan de italesætter deres udenrigs- og sikkerhedspolitik. Diskuter hvorvidt man kan tale om en ændret diskurs og udenrigspolitisk linje. Vurder om en evt. ændring i USA's udenrigs- og sikkerhedspolitik kan have indflydelse på den intemationale magtbalance. Bilag: "Myten om USA's fald" af Peter Viggo Jakobsen, Ræson15 (3/2013). Omfang: 15-20 sider

Kan skævhed ikke være OK? SA A > En B. A-faget dominerer B-faget? EN A > Sa B. A-faget dominerer B-faget? EN A = SA A. A-fagene er ligeværdige?

Gode problemformuleringer? London riots Der ønskes en undersøgelse af, hvordan aktører under urolighederne i England sommeren 2011 italesættes. Det forventes, at undersøgelsen indbefatter en retorisk analyse af relevante politiske taler i forbindelse med urolighederne. Det forventes desuden, at den retoriske analyse sættes i forhold til relevante informationer om det engelske samfund og at belæggene for eventuelle påstande i talerne undersøges. Slutteligt ønskes en diskussion af, hvilke politiske og sociale konsekvenser talerne har haft. Gennem besvarelsen ønskes inddragelse af relevante engelskfaglige og samfundsfaglige kilder, teorier og metoder.

Gode opgaveformuleringer? Redegør for whistleblowerbegrebet med Snowdon-sagen som konkret eksempel. Der ønskes en sammenlignende analyse af selvvalgte, engelsksprogede artikler med henblik på at fastlægge, hvilke politiske positioner der findes i whistleblowerdiskursen i USA. I analysen skal anvendes elementer fra kommunikationsanalyse, retorisk analyse og diskursanalyse. Diskuter i hvilken grad de fundne fronter harmonerer med centrale værdier i den amerikanske selvforståelse.

God opgaveformulering? 1. Redegør kort for fedmens udvikling, udbredelse og fordeling i USA. Anvend engelsksproget statistik. 2. De to udsendelser Jamie Oliver's Food Revolution og Super Size Me kan begge ses som partsindlæg i debatten om fedme i USA. Der ønskes en genrebestemmelse og kommunikationsanalyse af de to udsendelser, som skal understøttes af en filmisk analyse af mindst en selvvalgt scene fra hver af de to udsendelser, med henblik på at klarlægge hvilke årsagsforklaringer på USAs fedmeproblem de to udsendelser fremstiller. 3. Diskuter karakteren, validiteten og repræsentativiteten af de to udsendelsers årsagsforklaringer og inddrag sociologiske teorier og øvrigt selvvalgt amerikansk materiale, der giver supplerende forklaringer.

God opgaveformulering – for åben? (dygtig elev?) Redegør for udvalgte sociologiske teorier og begreber inden for kultur. Analyser selvvalgt engelsksproget materiale ud fra relevante metoder med henblik på at belyse, hvorledes dansk og skandinavisk kultur fremstilles i Storbritannien. Anvend desuden relevant diskursteori med henblik pa at kortlægge den diskursive effekt i selvvalgt empirisk materiale. Diskutér og vurder, med inddragelse af vedlagte tekst So what exactly is multiculturalism, dels hvorvidt Storbritannien er et multikulturelt samfund, dels hvorvidt debatten omkring multikultur i Storbritannien påvirker synet på skandinavisk kultur.

Begrundelse (uddrag) for 12 Helhedsvurderet ses en besvarelse om et utraditionelt emne på et højt fagligt niveau. Det lykkes eleven på baggrund af en temmelig åben opgaveformulering at knytte de to fag effektivt sammen med i en velskrevet og veldokumenteret besvarelse med faglig fordybelse.   I analysedelen viser eleven en meget sikker brug af et relevant analyseapparat og en avanceret og kritisk forståelse for metode i valget af Faircloughs diskursanalyse. Dette fører til en grundig og fyldestgørende analyse, som i høj grad lever op til de engelskfaglige kompetencekrav. Begreber og teorier fra samfundsfag indgår i redegørelsen og anvendes flot i analysen, ligesom diskussionen knytter præcist til diskursanalysen på et højt niveau.

Gode opgaveformuleringer? Begge fag med i alle underspørgsmål? Begreber fra kernestof i begge fag indgår? Formuleringer fra faglige mål i begge fag indgår? Sammenhæng mellem delopgaver? Hvem etablerer?

Niveauproblemet I Sa B eller SA A ? EN A eller En B? Man skal kunne læse ud af opgaveformuleringen hvilke niveauer (A eller B) opgaven er stillet til. Niveaumarkører Kernestof Faglige mål Materialekrav i form af bilag

Niveau-problemet II Kernestof – begreber fra kernestof i fagbilag kan indgå (jf. skr.stud.eksamensopgaver i samfundsfag). Fx metodekrav. Faglige mål: Teori-krav (SA A) – begreber (Sa B) Bilag Engelsksproget tekst forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner (EN A) forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner (En B) Samfundsfag (SA A) Empiri med statistiske tests (chi-i-anden; regression) Bearbejde/kritisere empiri

Hvor detaljeret? Selvstændighed er ikke bedømmelseskriterium i den nye karakterskala Brede opgaveformuleringer kan eleven selv afgrænse i indledningen? Hellere dybde Detaljerede opgaveformuleringer ’strikkeopskrift’ (men er det et problem?)  nemmere at bedømme

Metodekrav i samfundsfag Metode er ikke kun forbeholdt AT Egne undersøgelser (måske ikke relevant her) Vurdere validiteten af anvendt empiri Central pind i læreplanen i samfundsfag

Opsamling: Den gode opgaveformulering: Overordnet ‘one-liner’ til at fastholde den røde tråd Præcis Konkret Indeholder en rød tråd i under- spørgsmål (sammenhæng) Indeholder faglige markører (kernestof, faglige mål) Det skal være muligt for en bedømmer at afgøre om den stillede opgave er besvaret fyldestgørende