Evaluering af Business Center Bornholm Stort overblik. Klare budskaber.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
DAGENS BUDSKAB NR. 1 Nutid: Vækst til IT-Kanalen DAGENS BUDSKAB NR. 2 Fremtid: Vækst til IT-Gazeller SAMMEN NÅR VI DINE MÅL.
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
Evalueringspolitik Bornholms Vækstforum 24. september 2012.
Produktion og Logistik
Væksthus Nordjylland v/ Flemming Jørgensen
DLBR Landmandens Bundlinje NU! v. Udviklingsdirektør Ivar Ravn.
Den glade CEO og iværksætter!
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Når effektmåling rammer organisationen
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Tillid Temadag for AMIR
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
Projektopfølgning og rapportering til vækstforum
enstrenget erhvervsfremmesystem
Rammebetingelser og udviklingsmuligheder for videregående uddannelse på Bornholm Analyse for Bornholms Vækstforum 19. juni 2014, Anja Bach-Jensen,
Konceptualisering af forretningsmodellen
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
Materialet er fortroligt og må ikke anvendes uden for klientens organisation uden forudgående skriftligt samtykke fra Radius Kommunikation A/S Ekstern.
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
Videncenter for virksomheders globalisering v/Tine Svane Hansen
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Aktiviteter Resultater (kort/langt sigt) Effekter Forandringsteori for Frivillighuset 2013 Udfordringer: Brugernes behov ændrer sig løbende og aktiviteterne.
Erhvervsservice Vækst og udvikling
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Infomøde Kolding d. 26. april Én indgang… Lokal erhvervsservice Væksthus Syddanmark (specialiseret erhvervsservice) Virksomheder og iværksættere.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Dansk Supermarked i korthed
Synlighed i foreningen: kommunikation og markedsføring V. kommunikationskonsulent, Mette Vittrup Schmidt Seminar for seniorer Glostrup den 5. oktober 2015.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
markedsføringsplaner
Når PR giver gevinst på bundlinjen
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
BADMINTON Netværksmøde foråret
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Målopfølgning - Økonomi-, Erhvervs- og Planudvalget
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Evaluering af Business Center Bornholm Stort overblik. Klare budskaber.

Fra hjertet – Bornholm har Behov for ny vækstmodel; brændende platform Dygtige virksomheder; succes Industriel kerne (foruden landbrug/turisme); økosystem Tradition for aktiv erhvervspolitik; øvelse National bevågenhed; ressourcer ”Lille nok”; kan løfte i flok

Genstand - BCB Bornholms Vækstforums operatør fra start (2008) Kontrakt med Bornholms Regionskommune og Bornholms Vækstforum, ,6 mio. kr. p.a.; 5 årsværk og 0,9 mio. til eksternt køb Sekretariater og projekter ikke omfattet af evalueringen

Evalueringens formål Gennemførte aktiviteter og opfyldte mål inden for stabil ydelsesprofil –Lokal erhvervsservice; prioriteret op –Forretningsrelationer; prioriteret ned –Tilflytterområdet; stabil prioritering –Informationsområdet; stabil prioritering Evalueringens spørgsmål: Er der sammenhæng mellem? –Brugernes behov/forventninger –De strategiske mål/opgaver –BCB’s organisation, kompetencer, alliancer m.v.

Evalueringens fremgangsmåde Selvevaluering –Strategiske dokumenter o.a. baggrund –Egen indledende redegørelse Verificering –Supplerende og uddybende dataindsamling; brugere, interessenter, medarbejdere, forretningsudvalg –Udfordret, afprøvet, uddybet og nuanceret selvevalueringen Perspektivering –Ledetråde og fremadrettede anbefalinger om BCB’s virke og erhvervsudviklingsarbejdet på Bornholm

Organisationen BCB Styrker: 1) En stærk lokal erhvervsopbakning, 2) et positivt omdømme i erhvervslivet og 3) en klar professionel styrke i forretningsudvikling og driftsoptimering. Svagheder: 1) En lille organisation, 2) en bred opgaveprofil og 3) en høj grad af følsomhed overfor eksterne interesser og politik. Vurdering og anbefaling: –Kundebetalt erhvervsservice –Fokus på færre/større indsatser –Flere ressourcer til erhvervsservice (kerneydelse)

Lokal erhvervsservice Varen leveret! ”Kan og vil” virksomheder; 27% brugt BCB, 12% VHHR 142 virksomheder besøgt i 2013; 73 efterfølgende vejledt Nyt i 2014 – uopfordret besøg hos 100 nye kunder Pæn brugertilfredshed med mulighed for forbedring Vurdering og anbefaling: –Læreproces; behov for at systematisere/dokumentere –Være ”lods” for virksomheder; udvikle forretning/kapacitet; sikre drift; tillid, relation, ”åbne op” –Samspil med Væksthuset ikke tilfredsstillende –Synlighed kommer med resultater og referencer –Målgruppen er vækstvirksomheder; evt. ”Klub 100”

Målgruppe erhvervsservice - talentfokus TOTALMARKED 800 potentielle brugere (BCB) MIN 2 ANSATTE 406 virksomheder (Vækstanalyse) ”VIL” VÆKST 191 virksomheder (Vækstanalyse) ”VIL MEN KAN MINDRE” 130 virksomheder (Vækstanalyse) ”VIL OG KAN” 61 virksomheder (Vækstanalyse) ”VIRK. MED VÆKSTPOTENTIALE virksomheder (Væksthuset) VÆKSTHUS HOVEDSTADSREGIONEN: 9 vejledningsforløb p.a. BUSINESS CENTER BORNHOLM: 73 vejledningsforløb i 2013 VEJLEDNINGSKAPACITET PÅ CA. 100 EMNER ”KLUB 100” er de emner der er i aktuel vejledning IKKE en lukket/permanent klub

Forretningsrelationer Vare leveret, men løftet ej indfriet! Produktion af kampagneelementer; modtagelse af gæster (Energy Tours o.a.), deltagelse i møder/seminarer o.a. 10% af virksomhederne; ”Brandingen BGI har i høj grad innspireret til at udvikle nye produkter eller serviceydelser”. Vurdering og anbefaling: –Bornholms Regionskommune skal eje brand/”viften”; branding kræver central vilje og kompetence i strategisk kommunikation –BCB kan stå for ”bright green” industri og industri- relateret professionel service; videncenter + uddannelse + incubator

Tilflytterområdet Varen leveret! En kæde af inviterende aktiviteter; fra kendskab og interesse til køb og velkomst Information (print og online), annoncering, forespørgsler, ambassadører; Karrieredag, tilflytter-arrangementer o.a. Vurdering og anbefaling: –Kontinuerlig udvikling, løft fra år til år, flere og flere partnere –Evt. klubmodel på erhvervssiden –Samspil jobcenter/Regionskommunes rekruttering –Samspil strategisk kommunikation/branding

Informationsområdet Varen leveret! Den store ting er B Magasinet og samarbejdet med Bornholms Tidende om produktion og distribution Udkommer fem gange årligt som annoncetillæg Hertil bornholm.biz o.a. Vurdering og anbefaling –Videreføre B Magasinet og gerne kvalitetsudvikle –Primære kanal til virksomhederne er personlige relationer; samspil til erhvervsservice –Samspil med strategisk kommunikation/branding; intern kommunikation og ”team building”, krydskommunikation, PR/eksterne medier

Sammenhæng, målopfyldelse og effekter Sammenhæng: Der mangler en rød tråd; kunne være ”Klub 100” og/eller ”bright-green” industri og industrirelateret professionel service. Behov for et klart fokus, der giver retningen. Målopfyldelse: Kniber med at få målene ”ned på jorden”; politiske mål bliver for brede/vidtløftige i fht. kapacitet til eksekvering; BCB for ”pæn og imødekommende”. Behov for at Regionskommunen aktivt ejer erhvervspolitikken i en enkel og direkte model uden for meget bureaukrati og ”delt ansvar”. Effekter: Kan ikke bedømmes; målene er for brede og der bruges ikke ressourcer på at skabe evidens. Behov for få KPI’er og systematisk opfølgning herpå.