Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projektopfølgning og rapportering til vækstforum

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projektopfølgning og rapportering til vækstforum"— Præsentationens transcript:

1 Projektopfølgning og rapportering til vækstforum
Møde i Bornholms Vækstforum 26. marts 2012 Oplæg ved Stefan Brendstrup, ph.d., partner i LB Analyse

2 Indhold i oplægget Evalueringsmæssige udfordringer
LB Analyses tilgang til evaluering Forslag til strategisk projektopfølgning Systematisk opfølgning på projekter Aggregering af centrale indikatorer Strategisk afrapportering til vækstforum

3 Mit erfaringsgrundlag
Eksempler på gennemførte eller igangværende evalueringer: Købstadsprojektet – Østdansk Turisme Mind the Gap – Syddansk Universitet Viden til vækst – Syddansk Universitet Copenhagen Entertainment – Copenhagen Capacity Invest in Denmarks regionale struktur – Invest in Denmark Studentervæksthus Århus - Århus EntepreneurshipCenter EnergiTEKmidt – Væksthus Midtjylland Klyngeudvikling i yderområder – Væksthus Hovedstadsregionen KompetenceForum Bornholm - BCB Region Syddanmarks kulturpulje Statusevaluering af 35 syddanske projekter – Syddansk Vækstforum Spin-off – Væksthus Hovedstadsregionen Attraktive virksomheder – Væksthus Sjælland MidtVind – Vindmølleindustrien Miljøministeriets miljøteknologiske indsats – Miljøstyrelsen IDEA 2.0 – IDEA Temaevaluering af strukturfondsindsats vedr. menneskellige ressourcer Midtvejsevaluering af Region Midtjyllands fødevaresatsning Randers Industry Smart Center

4 Hvad skal vurderes? Ændrer målgruppen for en given indsats adfærd i ønsket retning – og har det noget med indsatsen at gøre? Hvilke effekter fører projekterne til? Når vi dermed vores overordnede mål?

5 Evalueringsmæssige udfordringer

6 Hvorfor har vi svært ved at måle effekt?
Vores effektforståelse er ofte for snæver Vi gør f.eks. sjældent læring til en effekt af et projekt Vi er ikke gode til at formulere ”undervejs mål” Vi effektvurderer og evaluerer systematisk uhensigtsmæssigt! Vi måler før effekterne (outcome) er opstået Vi er dårlige til at måle om effekten er på vej på en systematisk måde (måling af proces og output)

7 Den tidsmæssige udfordring
Effekt Indsatsens relative påvirkning af virksomhederne Indsatsens effekt over tid Hvornår evalueres? Proces Output Outcome Input Tid

8 LB Analyses tilgang til evaluering

9 4 trins evalueringsmodel
Fastlægge kausalkæde Fastlægge tidsdimension Måle og sandsynliggøre Isolere effekter

10 Effektkæde Input Proces Output Outcome Etablering af initiativ
Erkendelse af behov hos potentielle deltagere og investering i deltagelse (Deltagelse) Gennemførsel af projektet = anvendelse af værktøjer, redskaber m.v. (Aktiviteter) Nye indsigter, relationer og kompetencer (Muligheder) Konkrete resultater fx ændring i markedsposition/nye produkter eller ydelser etc. Forbedret forretningsgrundlag. (forbedring) Nye måder at agere på. Ændring af strategi, nye prioriteringer, nye måder at udvikle m.v. (Forandring) Output Ændring i de deltagende virksomheders økonomiske performance (Effekt) Hvis udviklingen i en kontrolgruppe ikke er den samme, skyldes effekten formentlig projektet Outcome

11 Strategisk projektopfølgning

12 Overblik over opgaven Vækstforums strategi med strategiske delmål
Operationalisering af strategiske delmål i absolutte tal Aggregerede effekter holdes op imod vækstforums mål Vurdering af målopfyldelse Data til afrapportering - Løbende opfølgning Porteføljemonitorering Aggregering af centrale indikatorer fra porteføljemonitorering

13 Systematisk opfølgning på alle (større) projekter

14 Ændring i sekretariats rolle og ressourceanvendelse
Opfølgning Projektudvikling Tildeling Aktuel situation Projektideer Projektdrift Evalueringsplan Opfølgning Projektudvikling Tildeling Projektidéer Projektstart Projektdrift Ny situation

15 8 trins monitoreringsmodel
Sparring Idé ”Vejen til effekt” Ansøgning Effektmålingsplan Tilsagn Værktøjer Drift Dialogmøder Opfølgning Effektmålinger Resultater Afrapportering Evaluering Input til indsats Læring 8 trins monitoreringsmodel Udvikling Gennemførsel Opfølgning

16 Aggregering af centrale indikatorer

17 Eksempel på hvordan et mål om øget eksport kan måles undervejs
Input Proces Etablering af initiativ Erkendelse af behov hos potentielle deltagere og investering i deltagelse (Deltagelse) Deltagelse i forløb om eksportorientering (Aktiviteter) Ny indsigt i hvordan eksport kan gennemføres (Muligheder) Virksomheden træder ind på nye markeder (forbedring) Ændret strategi og markedsfokus (Forandring) Output Øget eksport Øget omsætning Øget beskæftigelse (Effekt) Region Syddanmark opnår øget eksport, omsætning og beskæftigelse inden for et givet forretningsområde Outcome

18 Afrapportering af aktiviteter 2012

19 Afrapportering af muligheder 2012
Eksempler på indikatorer: Andel af deltagere, der har fået nye kompetencer Andel af deltagere der har etableret nye relationer Andel af virksomheder der har fået nye kompetencer Andel af virksomheder der har etableret nye relationer Hver indikator afbildes separat

20 Afrapportering af forandring 2012
Eksempler på indikatorer: Andel af deltagere der har kunnet omsætte nye kompetencer i virksomhederne Andel af virksomheder der har gennemført forandringer baseret på nye kompetencer Andel af virksomheder der har gennemført forandringer baseret på nye relationer Antal virksomheder der har: Indført nye processer Igangsat udvikling af nye produkter Ændret markedsstrategi ……….

21 Afrapportering af forbedring 2012
Eksempler på indikatorer: Antal virksomheder der har forbedret deres forretningsgrundlag Forbedret eksisterende produkter/ydelser Har lanceret nye produkter Er trådt ind på nye markeder Har øget produktiviteten …………

22 Vurdering af indsats 2012 For hvert indsatsområde vises hvor stor andel af deltagerne, der er nået igennem effektkæden. Dermed vises indsatsens effektivitet og evt. udfordringer udpeges.

23 Aggregeret/forventet effekt
For hvert indsatsområde aggregeres de opnåede og forventede effekter på følgende indikatorer: Omsætning Eksport Antal nye jobs der er skabt Antal nye virksomheder Produktivitet (Samlet beskæftigelse inkluderes for at kunne udregne udviklingen i produktiviteten)

24 Vurdering af målopfyldelse

25 Målvurdering, Bornholm som erhvervs-ø
Operationalisering af mål: Input fra monitorering: Aggregeret eksportomsætning i 2014 er 80 mio. kr. Omsætning 917 mio. kr. Eksportandel er 8,7% Stigning på 5%

26 Tak for ordet Stefan Brendstrup LB Analyse Tel: 2283 2024
Mail:


Download ppt "Projektopfølgning og rapportering til vækstforum"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google