Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Længst muligt i eget liv på plejecentre
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
John.M.Nielsen Metode & Co.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Arbejdspladsudvikling
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Hvor der er fokus på klimaet.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Fælles forældremøde Thurø
Stress og ledelse.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Forældremøde Ellepilen 11. April Hvem er vi?
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Projektlederens rolle(r)
Ledelse af LP-modellen Workshop, LP-landskonference 2014 Hotel Opus, Horsens. Institutionsleder, Alan Martinsen.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Temaaftener for patienter med Mb
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Fronthouse workshop 8: Derfor skaber forsøgsprojekter fremtidssikrede renoveringer NCC. 16. Juni 2011 Søren Terkildsen, Ph.d-studerende, BYG:DTU.
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
Erhvervsuddannelser og Aalborg Portland. v/ Kim Øster Larsen
Håndtering af Sygefravær
Stormøde for økonomi på AU
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Hvordan man bekæmper mobning
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Regionshospitalet Randers/Grenaa Det er ok at være syg – og ok at ledelsen forholder sig til det Oplæg ved personalechef Mette H. Dehlendorff, november.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
Personalemøde – opfølgning på MTU
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Tag snakken – bryd vanerne
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Præsentationens transcript:

Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led Nyborg, d. 16. september 2014 Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led Anne Konring Larsen Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Indenfor de sidste 4 uger, smerter i muskler og led? SoSu’er og smerter? Indenfor de sidste 4 uger, smerter i muskler og led? 83 %

På trods af mange tiltag… Zumba-hold Styrketræning Løbe/gå-hold Leder kurser Medarbejderkurser Kommunikationskurser Osv. ..stadig rigtigt mange som har ondt

Hvad skal man så gøre?

Ondt i kroppen? 83 % Med-arbejdere 32 % Hvad tror Lederne?

Toppen af isbjerget… Leder

Og resten af isbjerget… Leder

Back to basic… Hjælper det hvis vi taler sammen?

Formål med indsatsen Undersøge om en hyppig konstruktiv dialog mellem leder og medarbejder kan forebygge smerter i muskler og led (og andre konsekvenser af smerter)

Dialogredskab For alle medarbejdere og nærmeste leder Hver 3. uge Sikrer tid og rum til at tale arbejdsmiljø og udfordringer Ultrakort ”spørgeskema” - en dialogguide Sikrer plan og opfølgning Tid: 5-10 min.

Dialogguiden - i praksis

Det kræver at medarbejdere og ledere er klædt på til dialog Planlægningsfase Kursus- forløb Dialog

Planlægning: Fælles Forståelse ”Formålet med indsatsen har været lidt fluffy, men det er også dér hvor du fanger behovet , da man selv skal være med til at tage udgangspunkt i det der rør sig…” ”Hvis vi kunne blive mere systematiske i vores tilgang - at man som leder tager fat noget før, så kunne man måske undgå at medarbejderne lægger sig syge…” ”Det positive i indsatsen er at interessen for den enkelte er lige så stor”

Kursus for medarbejdere og ledere Løsningsorienteret Håndtering Konstruktiv tilgang GRUND ELEMENTER Ansvar Forebyggelse af smerter Prioritering Kommunikation

Så kan dialogen gå i gang…

Hvor er vi nu med indsatsen?? Startede i oktober 2013 Ca. 350 medarbejdere med i indsatsen Starter løbende på nye plejecentre

Temaer i dialogerne? Udfordringer Løsninger

Hvordan går det med dialogerne?? Afholdte dialoger Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 1. periode 73 % 13 % 51 % 2. periode 71 % 50 % 35 % 3. periode 11 % 38 %

Bliver der fulgt op på planerne? Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 Opfølgning i gennemsnit 6 5,6 4,1 På en skala fra 0-10, i hvor høj grad er den plan i aftalte ved sidste dialog gennemført?

Hvorfor så stor forskel? Ikke behov for indsatsen? Løser de udfordringerne på en anden måde? Er der ikke ressourcer til at implementere dialogerne?

Derfor har vi undersøgt… hvad medarbejderne og lederne synes om dialogen behovet på plejecentrene ressourcerne på plejecentrene Undervisernes oplevelse af medarbejdere og lederes engagement, forståelse af indsatsen mm.

Dialog - hvad siger medarbejderne? ”det ska’ bare gøres ikke-farligt” ”Det er da en virkelig god mulighed for at få lov til at tale med min leder” ”Jeg kan sagtens se ideen i det (at holde dialog), men jeg kan ikke lige se, hvad ska’ jeg så ikke lave, hvis jeg ska’ gøre det, ikk’”

Dialog - hvad siger lederne? ”Det er måske lige i overkanten, hvis du spørger mig. Det, synes jeg ikke, man behøver” ”Hvorfor kun hver 3. uge, tænker jeg? ” Der kommer nogle ting frem, som jeg ikke var opmærksom på før ”

Vi undersøger… hvad medarbejderne og lederne synes om dialogen behovet på plejecentrene ressourcerne på plejecentrene Undervisernes oplevelse af medarbejdere og lederes engagement, forståelse af indsatsen mm.

Sygefravær pga. smerter Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 Behov Behov Sygefravær Sygefravær pga. smerter Hæmmet af smerte

Vi undersøger… hvad medarbejderne og lederne synes om dialogen behovet på plejecentrene ressourcerne på plejecentrene Undervisernes oplevelse af medarbejdere og lederes engagement, forståelse af indsatsen mm.

Ressourcer Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 Forståelse fra kollegaer Forståelse fra leder Gode samtaler med leder Organisatorisk stabilitet Økonomiske ressourcer Erfaringer Enighed i organisationen Motivation

Vi undersøger… hvad medarbejderne og lederne synes om dialogen behovet på plejecentrene ressourcerne på plejecentrene Undervisernes oplevelse af medarbejdere og lederes engagement, forståelse af indsatsen mm.

Hvad oplevede underviserne? Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 Medarbejdernes tilgang til indsatsen Medarbejdernes forståelse af formål Ledelsens forståelse af formål Engagement

Afholdelse af dialogerne Afholdte dialoger Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 1. periode 73 % 13 % 51 % 2. periode 71 % 50 % 35 % 3. periode 11 % 38 %

Fordeling af røde, gule og grønne Afholdte dialoger Plejecenter 1 Plejecenter 2 Plejecenter 3 1. periode 73 % 13 % 51 % 2. periode 71 % 50 % 35 % 3. periode 11 % 38 %

Så hvad er afgørende for om det lykkes? Organisatorisk stabilitet Økonomiske ressourcer Enighed i organisationen Motivation

Og faktorer som kan forstyrre implementeringen.. Travlhed Uforudsete planer - en hverdag som aldrig er ens Lederens indstilling

Simpelt og fleksibelt redskab og alligevel er det vanskeligt… …hvordan får vi fat i de arbejdspladser, der har allermest brug for det…??

Tak for opmærksomheden For mere information kontakt: Anne Konring Larsen akl@arbejdsmiljoforskning.dk