Kontanthjælpsreformen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Kontanthjælpsreformen – særligt om de unge
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
UUV vejlederdag den Velkommen.
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Reform af førtidspension og fleksjob
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Tværgående indsats for unge årige
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
”Vi når målet – men hvordan?”
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
UU og Jobcentret Campussamarbejde Signe Molde, Søndag Live
Søren har gået på specialskole hele sin skoletid og blev derefter indskrevet på et beskyttet værksted Han har nu været beskæftiget på værkstedet i en årrække.
Uddannelsesafklarende samtaler
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Den kommunale vejledning om STU
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
VEJLEDNING TIL FORANDRING D.7. MAJ 2014 WORKSHOP : KONTANTHJÆLPS- REFORMEN I PRAKSIS 1Anne Eghøje Slagelse Jobcenter.
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Kontanthjælpsreformens betydning for unge Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS Vejledningstemadag - fredag.
Tværfagligt ungeteam i et uddannelsesmiljø  Baggrund/Hvorfor  Vision  Hvordan  Gør det en forskel? Bornholms Regionskommune Allan.
Kontoret Job og Fastholdelse 1  Aktivitetsparate på kontant- og uddannelseshjælp  Job- og uddannelsesparate på kontant- og uddannelseshjælp  Sygedagpenge.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Forandringsteori i praksis Udviklingsprojekt omkring den nye ungeenhed i Jobcenter Horsens.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Overleveringer indenfor specialområdet UU Ringkøbing-Skjern.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Strategier i relation til FØP-reformen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen V./ Marianne Sumborg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Serviceudbud 2009 Kontakt- og aktiveringsforløb for alle arbejdsmarkedsparate ledige.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Orientering om nye tendenser på området (Reform af beskæftigelsesindsatsen mm.) Kontorchef Kirsten Thomsen.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
SOLRØD KOMMUNE | JOB- OG SOCIALCENTER Visitation til rehabiliteringsteam og ressourceforløb i Solrød Kommune Dorthe Torstensen, Leder af Social Service.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkomst og status på beskæftigelsesindsatsen Regionsdirektør Kasper Kyed Vejledningstemamøde, 29. november.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Kontanthjælpsreformen
Kontanthjælpsreformen
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Refusionsreformen 12. november 2018.
Hovedtræk i politisk aftale om kontanthjælpsreform Regeringen, Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti L223 fremsat 28. maj 2013.
Forlængelse af særlig uddannelsesordning
Præsentationens transcript:

Kontanthjælpsreformen Flere i arbejde og uddannelse

Hvorfor en reform? Mere end 50.000 kontanthjælpsmodtagere under 30 år Over 90 % af disse har ikke en kompetencegivende uddannelse 75 % har højest gennemført folkeskolen Hver 5. er enlig forsørger. Hver femte på kontanthjælp får slet ikke hjælp/aktivt tilbud.

Reformens intentioner Alle skal mødes med klare krav og forventninger. For unge skal i uddannelse – ikke være på kontanthjælp Alle skal have en indsats Reformen skal medføre: at flere unge gennemfører en erhvervskompetencegivende uddannelse at jobparate kontanthjælpsmodtagere står til rådighed for arbejdsmarkedet at personer med problemer ud over ledighed får en helhedsorienteret og tværfaglig aktiv indsats at samlevende par, hvor begge er fyldt 25 år, får gensidig forsørgerpligt

Kontanthjælpsmodtagere Uddannelseshjælpsmodtagere Nye målgrupper Over 30 år eller under 30 år med kompetencegivende udd. Under 30 år Kontanthjælpsmodtagere Jobparat Aktivitetsparat Uddannelseshjælpsmodtagere Åbenlyst uddannelsesparat Uddannelsesparat Kontanthjælpsmodtagere: alle over 30 år samt unge under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse Uddannelseshjælpsmodtagere: alle unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse

Visitation Tidlig visitation: senest 7 dage efter henvendelse skal det vurderes hvorvidt den unge er åbenlyst uddannelsesparat. Vurderes den unge ikke åbenlyst uddannelsesparat, skal den unge igennem et grundigere visitationsforløb af 3 måneders varighed. Er det alle?

Visitation Visitationen skal foregå i uddannelsesmiljøerne. Unge skal ikke have deres gang i jobcentrerne, men i miljøer hvor uddannelse er centrum. Er det alle?

Over 30 år, jobparate Vil indenfor en kortere periode kunne komme i job, og står til rådighed for job Intensiv jobsøgning i de tre første måneder Løbende opfølgning fra jobcenteret Senest efter tre måneder bliver der stillet krav om, at disse personer skal arbejde for deres ydelse- nyttejob

Over 30 år, aktivitetsparate Vil ikke inden for en kortere periode kunne komme i arbejde Problemer ud over ledighed Står til rådighed for aktive tilbud og rimelige tilbud om arbejde Helhedsorienteret og jobrettet indsats med ret til aktivt tilbud og koordinerende sagsbehandler Særligt udsatte har ret til mentor, så de med tiden kan deltage i jobrettede tilbud

Særlige regler for ufaglærte Ufaglærte over 30 år, har ret til at få en realkompetencevurdering samt blive læse-, skrive- og regnetestede. Hvis behovet er der, har man efterfølgende ret til undervisning sideløbende med, at man arbejder for kontanthjælpen. Ønskes det at påbegynde almindelig uddannelse, ydes der vejledning og hjælp til dette

Under 30 år, åbenlyst uddannelsesparat Ingen barrierer for at påbegynde og gennemføre uddannelse Ingen behov for hjælp og støtte, men vurderes at kunne gennemføre på almindelige vilkår Straks uddannelsespålæg Er, så vidt det er muligt, selvforsørgende frem til studiestart og står til rådighed for arbejdsmarkedet Hvis ikke man efter en måned har fundet job, vil man skulle arbejde for sin ydelse i fx nytteindsats

Under 30 år, uddannelsesparat Kan påbegynde og gennemføre en uddannelse inden for et år med den rette støtte og hjælp Modtager en indsats, der skal ruste fagligt, socialt og personligt fx brobygning, virksomhedspraktik eller læse-, skrive- og regneundervisning

Orienteringsskrivelse 03.02.14 Visitation – udd.hj.modtagere I vurderingen af den unges uddannelsesparathed bør der således lægges vægt på, om den unge på kort sigt vil kunne: Deltage i sociale sammenhænge og indgå i fællesskaber, fx i forbindelse med uddannelse/job Transportere sig til og fra uddannelsesrettede aktiviteter Deltage i læse-, skrive- eller regnekurser Deltage i virksomheds- og snusepraktikker Tage småjobs/fritidsjobs I princippet kunne deltage i tilbud ugens fem dage

Uddannelseshjælp Uddannelseshjælpen erstatter kontanthjælpen for alle unge under 30 år uden uddannelse Uddannelseshjælpen er på niveau med SU Ingen økonomisk incitament for ikke at påbegynde uddannelse Dog problematik ift. overgang fra aktivitetsparat til uddannelsesparat

Individuel tilrettelagt uddannelsesrettet indsats Indsatsen for uddannelsesparate unge, der er i risiko for at miste fodfæstet på uddannelsesvejen, igangsættes hurtigst muligt og fortsætter frem til uddannelsesstart Udgangspunkt i den enkeltes ressourcer og behov Uddannelsesafklarende og understøttende tilbud som fx brobygning og virksomhedspraktik Hvis nødvendigt, kan der tilknyttes en mentor, der også følger den enkelte under uddannelse

Uddannelsespålæg Alle unge under 30 år uden uddannelse får et uddannelsespålæg Unge der kan starte på en uddannelse, skal påbegynde en hurtigst muligt Unge der ikke umiddelbart kan påbegynde uddannelse, skal stå til rådighed for en uddannelsesrettet indsats Uddannelsespålægget består af tre trin: Trin 1: finde uddannelser der er relevante og realistiske at gennemføre Trin 2: søge om optagelse på en eller flere uddannelser Trin 3: starte på og fuldføre en uddannelse Alle unge med behov, vil modtage læse-, skrive- og regneundervisning Alle unge der ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, skal læse-, skrive- og regnetestes Alle unge skal som udgangspunkt opnå færdigheder, der svarer til folkeskolens afgangsprøve Skal sikre, at alle unge får de nødvendige forudsætninger for at kunne gennemføre en uddannelse

Under 30 år, aktivitetsparat Vurderes til ikke umiddelbart at kunne påbegynde og fuldføre en uddannelse Behov for støtte og hjælp i mere end et år grundet faglige, sociale og/eller helbredsmæssige udfordringer Helhedsorienteret og tværfaglig indsats samt koordinerende sagsbehandler og ret til mentor

Aktivitetstillæg Unge, der ikke er klar til at påbegynde uddannelse, får efter tre måneder ret til et aktivitetstillæg, når de deltager i et aktivt tilbud Målet er at bringe de unge tættere på uddannelse Aktivitetstillægget betyder, at de får en ydelse på samme niveau som kontanthjælpen Særligt udsatte unge kan få tillægget med det samme

Sanktioner Hvis ikke kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere lever op til kravene, der stilles, har jobcenteret mulighed for at pålægge dem sanktioner Sanktionssystemet skal tage højde for, at personer med komplekse problemer ikke altid har mulighed for at leve op til de krav, der stilles

Uddannelsesrettet indsats målrettet enlige forsørgere Særlig støtte og økonomisk hjælp til at komme i uddannelse, samt ens vilkår for alle forsørgere under uddannelse Studiestartsgrupper/-netværk på uddannelsesinstitutioner, der afsættes midler til at organisere, facilitere og drive lokale studiestartsnetværk Ret til studiestartskoordinator Ret til en uddannelsesvejledning de sidste tre måneder af barslen

Uddannelsesrettet indsats målrettet enlige forsørgere Mulighed for økonomisk tilskud til udgifter i forbindelse med uddannelsesstart Ingen indkomsthuller for enlige forsørgere under uddannelse Forsørgere, der går ned i indkomst i praktikperioder, får ret til en ydelse, der bringer indkomsten op på niveau med forhøjet SU

Unge skal ud af jobcenteret Unge bør ikke have deres gang i jobcenteret, indsatsen bør i stedet finde sted i et miljø hvor uddannelse er i centrum Fx i et UU-center eller på en erhvervsskole Kommuner kan søge midler til skabelse af nye rammer for uddannelsesindsatsen Indtilvidere kun visitation der flyttes

Samarbejdet mellem uddannelsesinstitutioner og kommune Dialogen mellem kommune og uddannelsesinstitution skal styrkes Når en ung bliver pålagt at påbegynde en uddannelse, skal kommunen elektronisk underrette uddannelsesinstitutionen Uddannelsesinstitutionen gives samtidig muligheden for at se den unges uddannelsespålæg

Samarbejdet mellem uddannelsesinstitutioner og kommune Kommunen har pligt til at sikre sig, at den unge faktisk påbegynder den pågældende uddannelse Efterværn i form af mentorstøtte hvis dette findes nødvendigt

Andet med relevans for uddannelsesområdet Unge i STU (Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse) er fritaget for formuereglerne i uddannelseshjælpen