Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Formandens mundtlige beretning. ET FORRYGENDE ÅR - MED BIBLIOTEKERNE PÅ DAGSORDNEN.
Kladde til informationsdias
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Skolereform august 2014………………
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Den åbne skole.
Lærerprofessionen - en definition.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
De seks bedste billeder fra gruppen
Læreruddannelsen Silkeborg
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Evaluering.
DGI Institutionsidræt
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Det handler om eleverne
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening har igangsat et projekt for at afdække alle de muligheder, der opstår når skole og biblioteker bruger hinanden. I samarbejde med bibliotekarforbundet har vi gennemført en undersøgelse i alle landets kommuner primo 2014 – Vi ser på resultaterne, med fokus på hvad folkebibliotekerne og folkeskolen kan bruge hinanden til, set i lyset af alle de andre udviklingstrends vi også skal favne.

REFORM: Udfordret af aktuel debat og negativ stemning

Lovgivning om samarbejdet mellem folkeskolen og lokalsamfundet Af § 1, stk. 4 i Lov om ændring af folkeskoleloven fremgår, at ”Skolerne indgår i samarbejder, herunder i form af partnerskaber, med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts og foreningsliv, kunst og kulturskoler og med de kommunale eller kommunalt støttede musikskoler og ungdomsskoler, der kan bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål og mål for fag og obligatoriske emner. Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes samarbejder, og skolebestyrelsen kan fastsætte principper for samarbejdet”

Folkeskolens formål § 1. Folkeskolen skal ……dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Demokrati & Digital dannelse Mange unge har svært ved at identificerer sig med det etablerede demokrati og den offentlige sektor Digitaliseringen gør det ikke automatisk nemmere Den offentlige kanalstrategi som indføres 2015 udfordre Internettet kan være en ny demokratisk platform, men det kræver læring Digital dannelse handle også om hvordan man mest hensigtsmæssigt agerer på nettet Oplagt at bruge bibliotekernes kompetencer som demokratiske navigatører

Danmarks Biblioteksforening og Bibliotekarforbundet spurgte i januar 2014 landets bibliotekschefer hvordan og i hvilket omfang bibliotekerne arbejder sammen med de lokale folkeskoler db.dk/artikel/bibliotekerne-og-folkeskolen-er-i-tæt-samarbejde db.dk/artikel/bibliotekerne-og-folkeskolen-er-i-tæt-samarbejde

Biblioteket…. -findes i alle kommuner og kunne være den institution der koordinerer samarbejdet mellem kultur- og fritidslivet og skolerne…. -det sker en del steder

Danmarks Biblioteksforening og Bibliotekarforbundet undersøgelse januar 2014 db.dk/artikel/bibliotekerne-og-folkeskolen-er-i-tæt-samarbejde db.dk/artikel/bibliotekerne-og-folkeskolen-er-i-tæt-samarbejde

Men hvad er et folkebibliotek, og hvad har de at tilbyde fremtidens bruger?

Internet, e-bøger og google har overflødiggjort folkebibliotekerne Kun 21% af befolkningen er i en eller anden grad enig i, at bibliotekerne er overflødiggjort af internet, digitale tilbud og google. Det er dog bemærkelsesværdigt, at den største tilbøjelighed til at vurdere bibliotekerne ude er de unge i alderen år. Her gælder det for godt 33%. Se undersøgelsen på fremtidensbiblioteker.dkfremtidensbiblioteker.dk

Se undersøgelsen på fremtidensbiblioteker.dkfremtidensbiblioteker.dk

Et tilbud til alle, men aktuelt et nyt callcenter med 100 frivillige på Frederiksberg Bibliotek i samarbejde med Frederiksberg Kommune. lektiehjælp til klasses elever på 10 skoler en online livline til succes med lektierne i skoletiden, der bygger bro mellem uddannelsesinstitutionerne og skaber uformelle læringsrum via nettet. de frivillige rekrutteres blandt studerende fra læreruddannelserne og andre højere uddannelsesinstitutioner. Projektet er et samarbejde ml Frederiksberg Kommune, Frederiksberg bibliotek og Statsbiblioteket

"Google give you thousands of answers, the library gives you the right one"

En del af folkeskole og folkebibliotek

Danmarks Biblioteksforening og Bibliotekarforbundet undersøgelse januar 2014 db.dk/artikel/bibliotekerne-og-folkeskolen-er-i-tæt-samarbejde db.dk/artikel/bibliotekerne-og-folkeskolen-er-i-tæt-samarbejde

[Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen lægger op til, at skolerne i højere grad skal åbne sig over for det omgivende samfund. …………. Det vil dog være op til den enkelte skoleledelse at beslutte, hvordan disse samarbejder udmøntes i praksis.] Hvordan omsætter vi globale trends lokalt?

Danmarks Biblioteksforening og Bibliotekarforbundet undersøgelse januar 2014 db.dk/artikel/bibliotekerne-og-folkeskolen-er-i-tæt-samarbejde db.dk/artikel/bibliotekerne-og-folkeskolen-er-i-tæt-samarbejde

/

Michel Steen-Hansen Biblioteksdebat.dk Når folkeskoler og folkebiblioteker bruger hinanden Og flere eksempler på db.dk/folkeskole