©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Danmark 3.0.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Lidt om vejleder rollen
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Startkonference 5. september 2013
Læringscentret og nye vejledningsformer
Digital produktion - elever som didaktiske designere
Folkeskole-reformen August 2014.
Det udvidede klasserum
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Didaktisk design – digitale medier den
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Forskningen i ITMF-projekterne
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Skolereform august 2014………………
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Back to basis i sygeplejen fremmer udvikling Kathrine Eskildsen
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Forskningsperspektiver på læremidler
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Udvikling af udskolingen Sortedamskolen Linjefagsudvalg Eva Susanne Lotte Oliver (Forældre) (Elever) (Lærer fra mellemtrinnet)
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Børn og pædagoger i en digital verden
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Læring og digitalt billedarbejde
Demonstrationsskoleprojekt:
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Digital Didaktisk Design
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office
Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør
Præsentationens transcript:

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner Videnspredning Formidling Afslutning, Videnspredning Formidling Aug Nov Sommer 2014 Apr Dec Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse Her er vi i tidsplanen

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Absalon Skole, Roskilde Antvorskov Skole, Slagelse Filstedvejen Skole, Aalborg Hellerup Skole, Hellerup 10. klasse UngdomsCenter Vejle Involverede klassetrin: klasse klasse 10. klasse Deltagende skoler

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 At undersøge hvordan elevernes digitale egenproduktion facilitere deres læreprocesser og kvalificere deres faglige og tværfaglige læringsresultater hvordan it-didaktiske rammedesign har indflydelse på elevernes faglige udbytte, engagement og motivation, når eleverne som didaktiske designere inddrages i tilrettelæggelsen af undervisningens form, rammer og indhold hvordan it kan frigøre tid til mere undervisning. Dette undersøges ved opsamling og analyse på tværs i projektets interventioner. Projektets formål Forsknings- og udviklingsprojekt

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Hypoteser Elevers faglige tilegnelse øges, når it-didaktiske design med fokus på produktion tillader eleverne at agere som didaktiske designere på de tre didaktiske niveauer: praksis, planlægning og refleksion at inddrage deres uformelle læringsstrategier i det faglige arbejde Når eleverne arbejder som didaktiske designere, etablerer de ejerskab til deres faglige og tværfaglige arbejde, hvilket betyder at elevernes koncentration øges at lærerne kan omorganisere og frigøre tid og dermed ”øge den tid, der er til undervisning” Projektets antagelser

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Stærk læringsform Elevernes udvikler kompetencer i at tilrettelægge og organisere deres læreprocesser Lægger op til kreative og innovative processer Tidligere projekter viser Produktion som praksis Multimodale kompetencer +

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet Interventioner Designkrav Elever skal producere digitalt Skal indgå ”naturligt” i skolehverdagen Kompleksiteten øges fra nr. 1 – nr. 6 Lave læringsressourcer til andre elever Samarbejde mellem deltagende UCC, UCN, UCM ITU og AAU

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet Interventioner Matematik: Opgaver Dansk: Digitale fortællinger Matematik: Spil Produktioner med spildynamikker Fremmedsprog: Online-samarbejde og kommunikation er en præmis. Naturfag/NT + dansk LEGO Mindstorms og multimodal dokumentation. Vores Nærmiljø - undersøge og intervenerer i hverdagsrum (byrum, historie, erhverv …) Publicerer materiale online. til andre elever Tværfaglig samarbejde med andre klasser/skoler

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Elevernes digitale produktion Lærere og elever som didaktiske designere Læreren opsætter didaktisk rammedesign Elever agerer som didaktiske designere i relation hertil Feedforward

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Procesevaluering

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Baseline - gentages tre gange Start – midtvejs – slut i projektet Observation – hel skoledag følges Spørgeskema til alle lærere Interventionerne følges tæt Observation Interview Uformelle samtaler videndelingsworkshop Video, foto, materialer Metoder til dataindsamling Samarbejde mellem deltagende UCC, UCN, UCM ITU og AAU

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Spredning og forankring

©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014