Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
- gennem Marte Meo metoden
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Undervisningsplanlægning
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Sundhedspædagogisk indsats
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Forældremøde X årgang.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Talentinternat modul 3..
NOEA/Aalborg Universitet
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Nye mad- og bevægelsesvaner i klassen
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Empowerment og sundhed
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Den anerkendende interviewform
Kodeks for offentlig topledelse
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Vision mission værdier handleplaner
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
SUF - gevinstrealisering
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Sundhedspædagogik og værdier
Metoden fælles beslutningstagning
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde Lektor, ph.d. Karen Wistoft/DPU

Disposition Begrebsafklaring Sundhedspædagogisk involvering Involvering som styringsredskab i folkesundhed Eksempler fra dansk sundhedspædagogisk kommuneforskning vedr. børn og unges sundhed Involveringens hovedudfordringer Konklusion

Ledende spørgsmål Hvad vil det sige at være involveret – set fra befolkningens (voksne, børn og unges) side? Hvad betyder det i en forebyggelseskonsulents perspektiv? Hvilke roller er der? Hvordan kan man skabe rammer om involverende lærerprocesser, der har et sundhedsfremmende sigte?

Begrebsafklaring Tilknytning til et projekt (ikke nødvendigvis projektets målgruppe) Inddragelse i et fastlagt program (målgruppen udpeges) Deltagelse (participation) i en bestemt proces (målgruppen inviteres/motiveres) Graden af deltagelse varierer mht. initiativer, beslutninger, handlinger m.m. Involvering i SF og FB (målgruppen handler) Beslutning og handling er integreret, hvilket bidrager til målgruppens ejerskab, kompetenceudvikling og til vilje til sundhedsfremmende forandringer

Tre vigtige faktorer i involvering at have et klart fokus på deltagerne/målgruppen at vide noget om, hvad deltagerne ved, tænker og ønsker at have kendskab til, hvordan man gør aktiviteter og informationer relevante for dem, der skal involveres

Sundhedspædagogisk involvering Involvering i lære- og udviklingsprocesser Mennesket kan kun lære at leve sundere, hvis det giver mening eller opleves værdifuldt! Midlet må derfor være involvering i meningsfulde aktiviteter Målet er at kvalificere menneskets egne beslutninger og styrke dets opmærksomhed på et sundt liv

Involvering som styringsteknologi Sundhedsfremme planlægges ofte udfra et politisk ønske om at involvere befolkningen Særlig type styring (Højlund & Wistoft, 2010) Vision: mennesker skal lære at styre sig selv/få bedre vaner gennem involvering i forebyggende og sundhedsfremmende aktiviteter Selvstyring bliver succeskriteriet Men lykkes det så, at få befolkningen til at tage råd og advarsler til sig – og lade sig involvere?

Involvering i danske kommuner Involvering er tæt knyttet til viden, værdier og dialog (Wistoft & Højlund 2007-2010) Graden af involvering er afhængig af: projekternes/aktiviteternes art de professionelle resurser og kompetencer målgruppens alder

Danske tal om involvering af børn og unge 21 % af kommunerne involverer børn og unge helt fra starten af projektudviklingen med at få ideer og give udtryk for egne behov 35 % af kommunerne inddrager ikke børn og unge i projektudviklingen, men de involveres i stedet mere løbende. De har således ikke indflydelse på opbygningen af det enkelte projekt eller på, hvilke projekter der sættes i gang, men de er med til at præge projektet, når det er i gang. 33 % af kommunerne involverer ikke børn og unge i udviklingen af forebyggende og sundhedsfremmende projekter Mere end halvdelen af dem, der svarer benægtende på involvering siger samtidigt, at de ønsker en højere grad af fremtidig involvering (Wistoft et al., 2009)

Fastlagte rammer eller åbenhed I forhold til de mindre børn handler det ofte om relativt færdigformede projekter, hvor involvering sker inden for rammerne af projektet. Børnene er blot er med til at definere, hvad der foregår. I forhold til de større børn er projekterne som regel mere åbne og de er selv med til at forme både aktiviteter, rammer og mål for det, der skal foregå Fx ’peer-projekter’, hvor unge underviser unge Fx workshops, baseret på samspil mellem professionelle og unge

’Hands on’ Børn og unge efterlyser aktiviteter, hvor de kan få mulighed for at prøve og øve eller sig ’mærke’ tingene med deres egen krop De vil helst undervises af én der har forstand på det, han/hun gør Gerne en kendt! (Wistoft, 2009)

Elever i 8. klasse ”Men nogen gange bliver det bare sådan lidt fysikbogsagtigt.. .Så ser man lige et par lunger og så ser man et hjerte, men man kan ikke rigtig forholde sig til det... Det kunne måske godt gøres lidt mere spændende.”  ”Få en ud der ved noget om det, i stedet for at det bare er en lærer, der bare går ind på Wikipedia og læser om det og så prøver at fremlægge det for en klasse. Få nogen eksperter ud!”  ”Jeg synes også, at sundhed er et lidt tungt emne, men det kunne gøres lidt mere spændende, hvis der kom en ud, som havde haft det - en der har prøvet det, og som var blevet rask”

De unge og sundhedsundervisningen ”Altså det kan godt være, at rygning og alkohol er farligt, men hvis en kiks er farligt, så er alt jo! Så derfor tror jeg også, at hvis det skulle blive mere interessant i skolen, så vil man også gerne have nogle positive historier” De unge har mange eksempler på, ”hvad der ikke virker i sundhedsundervisningen”, og de har desuden gode ideer til, hvordan det kunne forbedres De er reflekterende omkring undervisningen og skolen, og vil gerne være med til aktivt at ændre på tingene Det er tydeligt, at de er bevidste om, hvor vigtigt det er, at skolen og undervisningen fungerer så godt som muligt.

Sundhed i de unges perspektiv ”Hvis man bare hører det fra sygeplejersker, så er det røvkedeligt. Fordi de gør alt det der med at tale om det på sygeplejersprog med latin og medicinnavne, men hvis vi får det fra en eller anden, der har prøvet det, og som kan forklare hvordan det var. Så du kunne forstå det” (dreng med sygeplejerske-mor) ”Du skal ikke tro, moster [henvendt til intervieweren], at jeg skal bo i et kloster og leve af asparges resten af mit liv!” (på forespørgsel om involvering i sundhedsfremme)

Involveringens hovedudfordring Mennesker (også børn og unge) har ofte viden og meninger om, hvad der er godt for dem og for deres sundhed Deres måder at tackle sundhedsmæssige udfordringer på afhænger af, hvordan de sorterer i den information og viden, de præsenteres for De har som regel forskellige sundhedsstrategier afhængigt af, hvor de befinder sig, og hvem de er sammen med Mange giver udtryk for, at det er positivt at blive taget med på råd og blive anset som deltagerne for samarbejdspartner Udfordringen ligger i at udnytte menneskers ressourcer og involvere dem i såvel de kreative faser som i fastlæggelse af mål og gennemførsel af aktiviteter

Andre udfordringer Ledelse og strategi: hvis der er ressourcemangel, bliver der ikke er taget så mange skridt i retning af at involvere folk i forebyggelse og sundhedsfremme Praksis I Grønland er der talrige eksempler på at borgerne bliver hørt De fleste steder er man også opmærksom på, at borgerne har forskellige opfattelser af, hvad sundhed er, og hvordan man tager udgangspunkt i dem Disse opfattelser afviger nogen gange fra det de sundhedsprofessionelle selv tænker og ved om sundhed Det er derfor nødvendigt at forholde sig til de såvel værdier som til forskellige sundhedsopfattelser som en del af arbejdet

Principper uden samklang Mange eksempler på projekter, hvor en involverende tilgang og en adfærdsmodificerende tilgang søges kombineret… I sådanne projekter er de mål, som deltagerne skal leve op til, defineret på forhånd De involverede skal leve op til forhåndsudstukne mål, rammerne er lagt fast osv. De skal lære at træffe ’de rigtige valg’ Involveringen tager ikke afsæt i deltagernes viden og værdier De er ikke med til at tage beslutning om, hvordan de vil ændre ting i en sundhedsfremmende retning…

Involvering eller risiko? Involvering og risiko er to forskellige begreber med hvert sit udgangspunkt (teori) I DK giver mange udtryk for, at de i højere grad baserer deres indsats på en involveringstankegang end en risikotankegang (praksis) Der er forskel på, om kommunernes samlede forebyggende og sundhedsfremmende indsats er risikoorienteret eller involverende (politisk) I de kommuner, hvor sundhedspædagogiske overvejelser er en integreret del af sundhedsindsatsen, er der i højere grad fokus på involvering og på deltagernes lærings- og udviklingsbehov (pædagogisk)

Konklusion Virkningsfulde resultater opnås bedst ved, at målgruppen involveres i både idé-fase, målsætningsarbejde, gennemførsel og evaluering af forebyggende og sundhedsfremmende aktiviteter

Involvering skal ses som et alternativ til mere traditionelle roller i sundhedsvæsenet (patienter, klienter, brugere...) Den politisk og styringsmæssige involvering er som regel fokuseret på adfærdsændring (involvering = middel) Den pædagogiske involvering er fokuseret på læring og personlig udvikling (involvering = mål)

Tak for i dag!