Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,
Caseoplæg om Facebook.
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Myndighedsnetværk Digital Post 4. marts 2014 Digitaliseringsstyrelsen
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Introduktion til borger.dk-uge 2011
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Introkursus for frivillige
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Introduktion til eDag3- kampagnen og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. kampagne og konferencemedarbejder Karina Velling Olesen, IT- og Telestyrelsen.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Program for digital kommunikation
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Kampagne for DIGITal Post
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter i uge 46 og 47
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på og læs mere om materialer og initiativer Vi hører gerne fra jer.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
J.nr. Virksomhedslister og digital kontakt til virksomhederne Oplæg til Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjællands uddannelsesdage d. 10. og 13. januar.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på www
Inspiration til at udbrede NemSMS til borgere
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Om vores bibliotek Lokalt oplæg
Udrulningsperioden er slut Kommunikation om Aula begynder
Præsentationens transcript:

Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013

Formål og mål Formål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med fokus på 9 bølge 2-løsninger samt Digital Post Informere om, at digital kommunikation er nemt og trygt Sikre ændret adfærd til digital kommunikation – hen mod målet i Digitaliseringsstrategien om, at 80 procent af kommunikationen med det offentlige på udvalgte områder, foregår digitalt i 2015. Mål: Evalueringen af kampagnen i 2012 viste, at 40 pct. af de adspurgte efterfølgende var vidende om overgangen til fuld digital kommunikation med det offentlige. Dette tal skal stige til 50 pct. med afviklingen af kampagnen i 2013.

Lancering af kampagnen I år rykkes lanceringen af kampagnen til uge 48 (mandag den 25. november), hvilket skyldes, at der afvikles kommunalvalg i uge 47. 1. december 2013 træder loven i kraft – 26 nye serviceområder bliver obligatoriske.

Centrale og overordnede kommunikationsmæssige valg Fokus på de tre budskaber med et budskabshierarki: Det overordnede budskab om, at det offentlige bliver mere digitalt 2) Digital Post og 3) Løsningsspecifikke budskaber om de ni prioriterede løsninger i bølge 2.

Din kontakt med det offentlige starter på nettet ”Borger.dk er din indgang til det offentlige. Her finder du information og betjener dig selv hurtigt og sikkert. Du har din egen digitale postkasse, hvor du kan sende, modtage og gemme post fra det offentlige. Og du er altid først i køen, når du fx skal vælge læge, anmelde cykeltyveri, se din skat eller bruge andre offentlige services. Gå på borger.dk”

Prioriterede løsninger: Ansøgning om støtte til hjælpemidler Erklæring om faderskab Anmeldelse af udrejse af Danmark Anmeldelse af cykeltyveri Anmeldelse af rotter Navngivning og navneændring Meddelelse om valg af læge Se din skat - ret forskudsopgørelsen og årsopgørelsen Ægteskabsbetingelser (vielse/partnerskab) Digital Post

Kampagnens struktur Tre primære indsatsområder – der supplerer hinanden Medieindsats Presseindsats Netværks- og myndighedsindsats. Borger

1. Medieindsatsen Online-kampagne og en filmproduktion Målgrupper eksponeres i relevante situationer Facebook for kampagnens aktiviteter og deltagere facebook/startpaanettet

2. Presseindsats De gode historier skal i pressen, nationalt og lokalt Artikler, opsøgende arbejde og PR-aktiviteter Assistance og skabeloner til pressemeddelelser ift. lokal omtale Borger

3. Netværkskommunikation Lokale kommunikation via bl.a. materialer, kurser, vejledning og aktiviteter i hele landet Digitaliseringsstyrelsen assisterer via skabeloner, materialer, tekster, idekatalog, national medieindsats mv. Kontakt os gerne. Borger

Samlet set - kampagnens elementer: Din kontakt med det offentlige starter på nettet Bølge 2 Film Facebook Annoncering Events/aktiviteter Netværk PR Filmen skal anvendes i medieindrykninger, via myndigheders hjemmesider, til events, Facebook mm. Visning af kampagnens aktiviteter, deling af viden, invitationer til aktiviteter, visning af billeder og historier. Presseindsats - i form af artikler og kronikker, som sætter digitaliseringen ind i et større billede og viser de positive sider Annoncering - online på relevante specifikke sider og visning af film mv. Ambassadørnetværk i form af biblioteker, digitale ambassadører og andre, der kan hjælpe budskaberne på vej. Alliancepartnere i form af myndigheder, som ejer og driver løsninger Events skal skabe opmærk- somhed lokalt og generere indhold til redaktionelle historier og sociale medier 11 © Copyright 06-04-2017

Kampagnens materialer Foldere – én handlingsanvisende om bølge 2 løsningerne, én om Digital Post og én om at få hjælp Plakater – én om Digital Post og én generel Video- og trin for trin guides til udvalgte løsninger Onlinebannere til webkampagnen og hjemmesider Film til visning nationalt, i OBS, infoskærme mv. Merchandise til uddeling; nøgleringe(borgerservice) og tasker (biblioteker) Materialer via ’For myndigheder’ på borger.dk: Idékatalog – med uddybende eventbeskrivelser Skabeloner til pressemeddelelser, hjemmesidetekster Præsentationsmaterialer med redigerbare skabeloner Faktaark om kampagneløsningerne Ikoner med fotos til lokal anvendelse

Idékatalog - aktivitets/event oversigt Konkrete uddybende beskrivelser med huskelister Tre eventbeskrivelser er ved at være klar: Unge-indsats på uddannelser (borgerservice) Jule/vinter Seniorsurf (biblioteker) Digitalt generationsmøde (bibliotek og borgerservice) (Se eksempel)

Vi ser gerne, at I bidrager til at: Informere om kampagnen på hjemmesider, kataloger og nyhedsbreve Melder jeres aktiviteter ind – gerne alle også små Sender input til Facebook/startpaanettet og sender til kampagnens mail: kampagne@digst.dk Benytter de fællesoffentlige materialer Melder ind hvordan jeres myndighed bidrager Alt betyder meget.

De nye ikoner er færdige samt Digital Post folder og plakater – vi lægger løbende op på For myndigheder.

Faktaark om løsningerne til medarbejdere

Digitalt generationsmøde - 8. oktober Silkeborg Højskole: ”Teknologiens betydning i hverdagen på tværs af generationer” Lisbeth Dahl og Caroline Dahl, barnebarn i paneldebat Eftermiddag med workshop Unge lærer ældre og omvendt Dokumenteres og lægges på Facebook – til inspiration for andre

Tidsplan Uge 25-41: Tilrettelæggelse og produktion af materialer og film Uge 36: Digital Post-folder og faktaark om Digital Post Uge 41: Offentliggørelse af medieplan Uge 41-45:  Tryk og pakning af fysiske materialer til netværk Uge 40-44: Materialer lægges løbende på For myndigheder, så de kan indgå i myndighedernes planlægning Uge 46: Distribution af fysiske materialer til netværk (borgerservicecentre og biblioteker m.fl.) Uge 48-5:  Kampagnen skydes i gang 25. november og kører frem til og med 31. januar 2014. Uge 48-5: Der afholdes kurser, aktiviteter m.m. i borgerservice, på biblioteker, organisationer m.v. Uge 5-12:  Effektmåling og evaluering af kampagnen.

Yderligere information: Henriette Eskelund: hesha@digst.dk Kampagne@digst.dk Facebook/startpaanettet Husk: ”For myndigheder” på borger.dk.