Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle"— Præsentationens transcript:

1 1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Digitaliseringsstyrelsen

2 Disposition 1. Status og den nye Digitaliseringsstrategi 2. Segmentanalyse og udfordringerne 3. Kampagneindsats i november 4. Jeres gode hjælpe-eksempler november 2018

3 Ny offentlig digitaliseringsstrategi 2016-2020
Den teknologiske udvikling går stærkt Krav om bedre digital offentlig service Bedre brugervenlige offentlige løsninger Fokus på it-sikkerhed, privacy og digital tryghed november 2018

4 Fokus på Digital service
Bedre brugeroplevelser i selvbetjeningsløsningerne Hurtigere sagsbehandling – flere straksafgørelser Information på rette tid - udnytte og dele data bedre Datadeling skal ske sikkert og med respekt for den enkeltes ret til privatliv. Mere enkel support i forhold til NemID, Digital Post, selvbetjening mv. Fokus på Digital service 1. Bedre selvbetjeningsløsninger For det første skal vi løfte niveauet for selvbetjeningsløsningerne. Er de digitale løsninger gode, vil færre gribe telefonen eller møde op i borgerservice for at få hjælp, fordi de er gået i stå foran skærmen. Skal den fællesoffentlige Udviklingsvejledning fx gøres obligatorisk at følge for myndighederne? 2. Hurtigere sagsbehandling For det andet bliver vi presset af brugernes forventninger til hastighed: Når vi booker en rejse, bruger MobilePay osv., så forventer vi, at sagen bliver håndteret og klaret med det samme. Hvis vi skal have samme hastighed i den offentlige sagsbehandling, skal vi automatisere nogle processer. Der er behov for, at vi… Deler og genbruger data på tværs af det offentlige. Automatiserer sagsbehandlingen ved at gøre tildelingskriterierne objektive og indføre flere straksafgørelser Forenkler regelgrundlaget. EKSEMPEL: Boligstøtte. Vi bør genbruge flere af de data, som myndighederne allerede har (fx BBR-data om boligen, indkomstoplysninger mv.). Det betyder, at vi kan fjerne borgerens dokumentationskrav EKSEMPEL: SU og grundydelsen i pensioner Skal vi kigge på en ny måde at tildele ydelser (på visse områder)? Når så godt som alle modtager ydelsen – hvorfor så overhovedet ansøge? Kan man vende processen om, så det er dem, der ikke ønsker at modtage den, der skal indberette det? 3. De rette informationer på rette tid For det tredje skal vi målrette informationen til brugerne og udstille data for borgere og virksomheder Bedre fællesoffentlige portaler – fx borger.dk og virk.dk – kan give færre (dyre) henvendelser på fx telefon eller mail. Vi bør måske udstille personaliseret indhold og status på brugernes sager. EKSEMPEL: Der er årligt op imod 14 mio. analoge henvendelser til det offentlige, der omhandler forespørgsel på status på borgernes og virksomhedernes indeværende sager med det offentlige. Hvad om vi i stedet proaktivt leverede data digitalt til borgeren og virksomheden? Fx sender borgeren en SMS, når passet udløber og det er tid til at forny det? Eller sender en besked om, hvornår der tikker sygedagpenge ind på kontoen – og hvor meget, man har fået udbetalt? 4. Én indgang til hjælp For det fjerde: Vi skal indføre færre indgange til support – og allerhelst kun én I dag er der en række supporttilbud til fx NemID, NemLogin, Digital Post, selvbetjeningsløsningerne mv. Ved at samle supporten og lave én fælles indgang til hjælp, kan brugerne hurtigere få hjælp til at komme videre i den digitale kommunikation. De spilder ikke tiden med at ringe forkert eller vente i telefonkø. Hjælpen skal være tilgængelig, når borgerne har brug for den – typisk om aftenen og i weekenderne.

5 Fokus på forudsætningerne - byggestenene
It-infrastruktur: NemID, NemLogin, Digital Post Arkitektur og standardisering Lovgivning

6 Status: langt træk med strategien 2011-2015
Store skridt med bølgelovgivningen og obligatorisk Digital Post Borgere og virksomheder anvender i stor grad de digitale kanaler 4,4 mio. danskere har en NemID – 4,3 mio. bruger den til Digital Post ”Kun” ca. 11 pct., der blev fritaget fra Digital Post Biblioteker, borgerservice og organisationer har båret et stort læs Sigter fortsat efter målsætningen om 80 pct. digital kommunikation med det offentlige. Vi er tæt på. november 2018

7 97 pct. kendte til overgangen til Digital Post 1. nov. 2014
89 pct. er nu tilmeldt Digital Post 98 pct. af alle tilmeldte har modtaget Digital Post siden 1. nov 94 pct. af alle tilmeldte har været logget ind i løsningen siden 1. nov. 2014 6 pct. ikke logget ind – modtaget post/ borgere. Vi er nået langt, fx november 2018

8 Myndigheder sender mere digitalt
Der er pt. sendt 61,1 mio. forsendelser i Digital Post november 2018

9 Status: Scorecard for digitale løsninger
november 2018

10 Vi er ikke færdige Samarbejde med myndigheder og organisationer, bl.a.: Indsats for udfordrede målgrupper fx de unge, ikke- dansksprogede m.fl. Den konkrete anvendelse og hjælp i hverdagen De lokale indsatser er vigtige! Ny national kampagne

11 Udfordringerne Husk at læse og reagere på jeres digitale post
Oprettelser af adviseringer Information om læseadgang Fokus på særlige målgrupper Anvend de digitale løsninger – det er obligatorisk november 2018

12 Følger udviklingen tæt
Vi henter løbende data om bl.a.: Danskernes anvendelse af Digital Post og selvbetjening Myndighedernes afsendelse af Digital Post Reaktionsraterne på udvalgte typer af Digital Post Nye tal i de næste uger i forhold til borgernes anvendelse af Digital Post. november 2018

13 2. Segmentanalyse og udfordringer

14 Målgruppernes berøringsflader og kanalvalg
Unge (15-24 årige) Ikke vestlige indvandrere Lavt uddannede i alderen 30+ Kontanthjælpsmodtagere Førtidspensionister Borgere i ændrede livssituationer Socialt udsatte

15

16

17

18 Målgruppe 1: Unge Relevante initiativer
Forbedring af papirbrev til ‘nye’ 15-årige Borgerservice eller bibliotekar bidrage til undervisningen Segmenteret Facebook-kampagne Formidling af relevans Automatisk udstedelse af NemID

19

20

21

22

23

24 3. Kampagneindsats i november

25 Om kampagneindsatsen i år
TID: Kampagnen foregår i uge 46 og 47 STED: Hele landet FOKUS: Særligt udfordrede målgrupper. Budskaber om advisering, læse posten, obligatorisk selvbetjening, læse adgang mv. Indhold: Opfodring til Hjælpe- og informationsarrangementer på biblioteker, borgerservice, væresteder, kurser og initiativer taget af frivillige En medie- og PR-indsats, der sætter fokus på digital kommunikation med det offentlige. Fokus på og kåring af det gode arbejde, I gør november 2018

26 Hylder alt det gode hjælpearbejde - kåring af årets digitale initiativer
Årets frivillige digitale initiativ Årets digitale initiativ Årets omlægning af post Læs mere om kåringen og om hvordan i deltager på Event d. 19. november på Filminstituttet i København. Sender en invitation i næste uge.

27 TIDSplan Aktiviteter i uge 46 + 47 – meget af det, I allerede gør!
Alle materialer er på Uge 45: Evt. gerne kontakte den lokale avis om et kursus eller en aktivitet i uge 46 eller 47 Uge 44/45: I modtager materialer: Bolsjer, postkort, tasker og nyt magasin: Netliv, der er målrettet it-udfordrede. Uge : Medieindrykninger og presseaktiviter Visning af film, annoncer og bannere. Supplere den lokale indsats. november 2018

28 Webbannere 160x600px 300x250px 930x180px

29 Lokale annoncer Halvside format med redigerbart indhold
Opbygning • Spørgsmål • Svar • Afmelding • Digital Post ikon + borger.dk logo Tilpasning – til redigerbart Spørgsmål og svar-tekster kan ændres efter behov. Digital Post-ikonet og borger.dk-logoet altid har den samme placering på annoncen, og kan ikke ændres.

30 Nationale aNNONCER Halvsidet format med fast indhold

31 Materialer på syv forskellige sprog
november 2018

32 Facebook posts til forskellige målgrupper

33 Tak – for ordet Henriette Eskelund hesha@digst. dk www. borger
Tak – for ordet Henriette Eskelund Facebook – Startpaanettet november 2018

34 Evt. input til at Planlægge aktivitet.
november 2018


Download ppt "1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google