Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLine Astrup Redigeret for ca. et år siden
1
Myndighedsnetværk Digital Post 4. marts 2014 Digitaliseringsstyrelsen
2
Programmet for i dag 10.00 Velkomst og introduktion
10.05 Nyt fra Digitaliseringsstyrelsen 10.20 Plan for overgangen til obligatorisk Digital Post for borgerne 10.30 Indsatsområde: Kommende kampagner 11.00 Indsatsområde: Underretningsbreve 12.00 Frokost 12:30 Indsatsområde: Fritagelse 14.00 Kaffe og kagepause 14.15 Indsatsområde: Support og hjælp til myndigheder 15.00 Mødet slutter
3
Nyt fra Digital Post
6
Indslag i DR Nyheder – 13. februar
7
Indslag i DR Nyheder – 13. februar
8
Indslag i DR Nyheder – 13. februar giver flere tilmeldinger
11
Politiken 30. januar
13
Politiken 1. marts
16
Hvad er Digital Post?
18
Midlertidig Læseadgangsblanket - Quick and dirty
Fritagelse Adgang til fritagelsesmodul Midlertidig løsning: Midlertidig bruger ”Default Myndighedsmedarbejder” Udbedres: 8/ CPR-opslag Der sker ikke CPR-opslag Midlertidig Læseadgangsblanket - Quick and dirty
19
Plan for overgangen til obligatorisk digital post for borgerne
20
Kort om den fællesoffentlige køreplan
Køreplan godkendt af styregruppen for digitaliseringsstrategien primo februar og offentliggjort på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside Hensigt med køreplanen: Alle offentlige myndigheder kan orientere sig i forhold til hvilke aktiviteter og produkter, der gennemføres frem mod 1. november 2014 samt fordeling af roller og ansvar Leverancer frem mod november 2014 er struktureret efter ti indsatsområder
21
Køreplanens formål og ti indsatsområder
22
Hvad rør sig på de ti indsatsområder i forhold til leverancer ?
Status Underretningsbreve Fælles udsendelse af breve 2. Kommunikationskampagne Annoncekampagne på trapperne 3. Oprettelsesforløb på borger.dk Første justering gennemført 4. Adgang til support og hjælp Undervisning af it-undervisere samt interaktiv FAQ for myndigheder 5. Fritagelse i borgerservice CPR-integration idriftsættes 10. marts, vejledninger 6. Kommunikation om fritagelse Folder + strategisk orientering 7. Mobil adgang til Digital Post Mobil adgang fra april + app 8. Løbende advisering om ny post Brev til frikommuneforsøg 9. Justering af løsning Funktionalitet (april) 10. Myndigheders parathed Klarmelding
23
Indsatsområde: Kommende kampagner
24
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Kampagne 2013 Bølge 2 Din kontakt med det offentlige starter på nettet Film Facebook Annoncering Events/aktiviteter Netværk PR april 2017
25
Årsplan 2014 april 2017
26
‘husk at Tjekke din digitale post’ Januar til maj 2014
Indsats 1 i kampagneåret 2014 Baggrund Ankestyrelsens principafgørelse november 2013 om myndigheders særlige vejledningspligt ifbm. kanalskifte til udsendelse af Digital Post Kommunikationsfokus ‘Husk at tjekke, om du har modtaget digital post fra det offentlige’ Co-branding med e-Boks Indhold Facebook-indsats Online bannere Printannoncer Målgruppen unge - april 2017
27
Facebook-indsats Promoted post Rækkevidde: 127 likes 12 delinger
Ca personer er blevet eksponeret 127 likes 12 delinger april 2017
28
Online bannere Medieindrykninger i januar 2014 april 2017
29
Printannoncer Indrykkes i 1-2 større dagblade samt udvalgte målrettede medier i marts (fx Ude og Hjemme, ældresagens medlemsblad etc.) april 2017
30
Kampagne august 2014 – Januar 2015
PR-indsats: Omtale i medierne, events til at skabe opmærksomhed Medieindrykninger: Film til ”almindelige borgere” + film til unge Online bannere Tryk og outdoor (busstoppesteder etc) Indsats særligt til unge: Baggrund: De unge har det laveste kendskab til Digital Post UDBUD PÅ OPGAVEN – primært fokus Digital Post, sekundært Bølge 3-løsningerne. april 2017
31
Indsatsområde: Underretningsbreve
32
To centrale elementer Underretningsbrevet Udsendelsesplan
Fælles løsning for underretningsbrevet Udformning af brev Udsendelsesplan Herunder tilrettelæggelse af frekvens, supportmæssige hensyn mv. Begge dele skal forelægges for styregruppen for digitaliseringsstrategien i foråret
33
1a. Fælles udsendelse af underretningsbreve - central løsning til rådighed for kommuner
KL melder ud om tilbud til kommuner i marts Forhåndstilmelding til KL med henblik på at afdække omfang af interesse gerne inden udgangen af marts Endelig aftale indgås mellem den enkelte kommune og Strålfors inden udgangen af maj Vi er i øjeblikket ved at indhente præcist prisbillede fra Strålfors
34
1b.Udformning af brev Brevet udarbejdes i dialog med KL
Fastlæggelse af kommunale elementer (fx borgerlogo, borgmesterunderskrift, oplysninger om borgerservice) Fastlæggelse af fællesoffentlige elementer (fx kernebudskab, standard vejledningsmateriale) Erfaringsopsamling Odense frikommuneforsøg (samt øvrige komm. erfaringer) Erfaringer fra øvrige relevante aktører Brugertest af brevet
35
Indsatsområde: Fritagelse
36
It-svage grupper DIALOG
Løbende dialog med Ældre Sagen, Danske Pensionister, Danske Handicaporganisationer etc. og bidrag til deres medier Ny dialog med organisationer for socialt udsatte: Landsforeningen af væresteder, KFUK, KFUM, Kofoeds Skole etc PRODUKTER Folder om ”til dig, der har svært ved det digitale” er sendt til borgerservice og biblioteker Informationsmøder om Digital Post for frivillige undervisere (Ældre Sagen, Danske Pensionister m.fl.) Mindre, målrettet presseindsats primært til ældre Faktaark om Digital Post til væresteder for socialt udsatte (herunder fritagelse) Informationsmøder for frivillige på væresteder Undersøgelse af øget support-behov
37
De svageste borgere Kommunerne vil proaktivt understøtte særligt svage borgerens behov for at tildele pårørende læseadgang eller blive fritaget for kravet om Digital Post. KL og DIGST udarbejder en vejledning til kommunerne i forhold til etablering af læseadgang eller fritagelse fra Digital Post af beboere på plejehjem, bosteder og andre institutioner.
38
Indsatsområde: Support og hjælp til myndigheder
39
Hjælpeunivers - Borgerrettet
Fase 1: (Marts) FAQ Trin for trin Vejledninger Fase 2: (Marts – august) Brugerteste og kvalificere indhold samt udvikle: ”Er du klar”-funktion på borger.dk Beslutningstræ a la Virk.dk Videoer og/eller E-læringsunivers april 2017
40
Hjælpeunivers - Myndighedsrettet
Hovedindgang består af tre dele: Teknik digst.dk Kommunikation Kampagnen for myndigheder Borgerkontakt Faktaark + FAQ april 2017
41
Etablering af FAQ Målgruppe: Medarbejdere i myndigheder – med borgerkontakt Borgere med helt særlige spørgsmål Kommende placering: borger.dk/for-myndigheder postfaq.borger.dk Proces: Testrunde ved KL, enkelte kommuner og regioner (denne uge) Lancering (næste uge – hurtigst muligt) Derefter modtagelse og besvarelse af flere spørgsmål april 2017
42
Support-kapacitet Mulig model for supportorganisering = Kommunernes borgerservice er primær indgang: Jeres input: Hvad har borgerservice/frontmedarbejderen brug for, for at kunne løfte opgaven? Er kommunerne klar til at håndtere det ekstra pres? Andet? april 2017
43
Tak for i dag
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.