Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Jytte Hansen UCSyddanmark. Sammenhængskraft som dynamo i klasseværelset: Fokus: At udvikle værktøjer, der gør læreren i stand til at holde sammen på klassen.
1 ▪ Møde for danske partnere Viborg 25. januar 2011.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Lean Netværk AAU.
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Forslag til planlægning af årets opgaver for kontaktpersonen
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
- et bedre sted at lære Velkommen …..vi glæder os til en spændende dag med jer.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Præsentation af projekt ”Metode- og kvalitetsudvikling i Ungdomsskolernes HU” 31. januar 2013 Line Andersen.
Møde tirsdag den 6. oktober 2009 Kl 10-12, hos Dansani A/S, Haderslev URS møde den 6. oktober 2009.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Møde tirsdag den 1. december 2009 Kl hos Sydbank A/S, Aabenraa URS møde den 1. december 2009.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Jette Bangshaab, UCN projektleder, Lab. X
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Trafiksikkerhed – Ringkøbing-Skjern Kommune September 2009 – opstart arbejdsgruppe på tværs af kommunens afdelinger, med det formål af udarbejde forslag.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Telemedicinsk sårvurdering Region Hovedstaden Judith Lørup Rindum 1. Arbejdsgruppemøde 4. september 2013.
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
LÆRING, DER SES!.
Ungeindsats i jobcenter Middelfart Middelfart. Ungeindsats i jobcenter Middelfart 2008 politisk fokus på ungeindsatsen, herunder deltagelse i UTA Januar.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Alle I Uddannelse Altid AIUA Rikke Kirkensgaard Skive.
KKU lederforum
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Hvad er der sket siden juni 2015?
CLARA Projektbeskrivelse
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Plan for det videre arbejde med uddannelsesprogrammer
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
September 2014 Telemedicinsk sårvurdering – nationalt udrulningsprojekt og syddansk implementering
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Præsentationens transcript:

Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010

Visionen for projektet:  Vi vil skabe et undervisnings- og læringsmiljø, der er så attraktivt for de unge, at de deltager aktivt i undervisningen og får udbytte heraf og så attraktivt for lærerne, at de skaber et læringsmiljø, der resulterer i, at de unge præsterer på et højt fagligt niveau og opbygger lysten til at lære livet igennem herunder lyst til videre (gående) uddannelse. Det attraktive undervisnings- og læringsmiljø gør de unge i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse.

 Indhold:  Udforske, eksperimentere og afprøve nye undervisningsformer og læringsaktiviteter Mål: Fastholde og måske tiltrække nye elever til en ungdomsuddannelse  Organisering:  Undervisningslaboratorier M ål: Afprøve og undersøge forskellige undervisnings- /læringsformer  Læringsnetværk Mål: Etablere pædagogiske læringsfællesskaber på tværs af uddannelser og geografi i Region Syddanmark

 Anvendelsesorientering Styrke oplevelsen af formål og mening for den enkelte elev  Vidensdannelse ▪ Fokus på skabelse/produktion af viden (induktive læringsprocesser) ▪ Mål: Eleverne oplever at uddannelsen har et anvendelsesperspektiv ifht. at lære at skabe egen viden  Videreuddannelses-/erhvervsperspektiv ▪ Mål: Eleverne oplever,at uddannelsen har et anvendelsesperspektiv ifht. en bestemt videreuddannelse eller et bestemt erhverv

Pædagogisk IT Fredericia Gymnasium Rosborg Gymnasium Rantzausminde Efterskole Svendborg Gymnasium Rødkilde Gymnasium Esbjerg Handelsskole Drenge Odense Katedralskole TronsøSkolen Vejle Handelsskole Odense Tekniske Skole Ribe Katedralskole Innovative undervisningsformer IBC Aabenraa Vejle Handelsskole Højer Design Efterskole Business College Syd Fredericia Gymnasium

Projekt- ledergruppe: Èn projektleder fra hvert laboratorium Èn netværks- koordinator Laboratorium Projektleder, undervisere, elever…. Laboratorium: Projektleder, undervisere, elever… Laboratorium: projektleder, undervisere, elever…. Laboratorium: Projektleder, undervisere, elever…. Projektledergruppe: Fælles indholdsprojektbeskrivelse for netværket udfra laboratoriernes problemformuleringer. Planlægge netværksmøder Indsamle og redigere beskrivelser til værktøjskasse Referencegruppe for det enkelte netværk ifht. styregruppe, evalueringsparterne osv. Én projektleder fra hvert laboratorium heraf Én netværkskoordinator Kontaktperson for netværket til styregruppen + projekt- administrationen Sørger for referater mm. fra projektledermøder Èt netværk:

Styregruppe Projektansøger: Fredericia Gymnasium Pædagogisk IT: Fredericia Gymnasium Drenge: Odense Katedralskole Innovative undervisningsformer: IBC Aabenraa Pædagogisk IT: Projektledelsesgruppe Netværkskoordinator: Fredericia Gymnasium Lab 1 Lab 6 Vidensressource: UC Syd Drenge: Projektledelsesgruppe Netværkskoordinator: Odense Katedralskole Lab 7 Lab 11 Vidensressource: IFPR, SDU Innovative uv.former: Projektledelsesgruppe: Netværkskoordinator: IBC Aabenraa Lab 12 Lab 16 Vidensressource: Innology – Center of innovation Erhvervsakademi Sydvest Projektstyring (administrativt): Fredericia Gymnasium Projektevaluering IFPR, SDU

 Opstartsmøde 12. oktober Etablering af netværk og projektledelsesgrupper  Præsentation af foreløbige tanker om undervisningslaboratorier  Planlægning af netværksmøde januar 2011  Aftaler om 1-2 møder i projektledelsesgrupperne i efteråret 2010  Oktober 2010 – januar 2011  Møder i projektledelsesgrupperne: Planlægning af netværksmøde januar 2011 og udarbejdelse af fælles indholdsbeskrivelse for netværket med deadline 6. december  Vidensindsamling & indledende evaluering (IFPR)  Udvikling af undervisningslaboratorierne på skolerne

 1. Netværksmøde 11. januar 2011 (fælles og hver for sig…)  Viden og inspiration til hele projektgruppen, til netværket og til det enkelte laboratorium  Spidsformulering af indholdsbeskrivelse af netværkets projekt på baggrund af: spidsformuleringer af problemformulering + formulering af delmål for det enkelte laboratorium  Aftaler om delevalueringspunkter  Februar – juni 2011:  Afprøvning og læring i de enkelte laboratorier  Beskrivelse af de enkelte forløb & beskrivelse af de første erfaringer til værktøjskasse  Delevaluering  Planlægning af 2. netværksmøde

 Juni 2011 Nye uddannelsesinstitutioner kan evt. komme med  2. netværksmøde september 2011  Erfaringsudveksling  Status ifht. delmål – fra evalueringsgruppen  Etablering af samarbejde med nye skoler  Evt. nyt fagligt/pædagogisk input  September – december 2011  Afprøvning, tilretning, læring og implementering af ”ny” undervisning  Afslutning af laboratoriearbejdet.  Erfaringsopsamling og beskrivelse af forsøg + erfaringer til værktøjskasse  Afsluttende evaluering

 Januar – april 2012:  Indsamling af beskrivelser og færdiggørelse af værktøjskasse  Færdiggørelse af evalueringsrapport  Planlægning af 3. netværksmøde  3. netværksmøde maj 2012 Åbent for alle institutioner i Region Syddanmark  Præsentationer af udvalgte undervisningsforløb og erfaringer  Konklusioner fra evalueringsrapport  August – december 2012  Afslutning og afrapportering

 Fælles opsamling på:  Projektidé  Det praktiske – herunder økonomi  Evaluering  Etablering af netværksprojektledergrupperne  Præsentation af de enkelte laboratorier med henblik på en fælles indholdsbeskrivelse af netværkets projekt  Starte planlægning af 1. netværksmøde den 11. januar 2011  Aftale mødetidspunkter i oktober-december 2010  Forventning til projektledergrupperne i perioden indtil 1. netværksmøde (deadline 4. december) :  Udarbejdelse af fælles indholdsbeskrivelse af netværkets projekter  Oplæg og ønsker til indhold af 1. netværksmøde