Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Danmark 3.0.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Introduktion til Sprogpakken
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
VELKOMMEN Seminar 1: Kræft og strålebehandling 23. Januar 2013.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Konsensusprocessen.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Relationer – børn og voksne
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Evalueringsperspektiver
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Selvevaluering af it i undervisningen på skolerne i Aalborg
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Rundt om projekter og fondsmuligheder Roskilde Bibliotekerne 26. aug v/ Roskilde Bibliotekernes Projektsekretariat Anne Kathrine Skibelund
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Formålet med dagen Styrke Handicaprådenes samarbejde og indflydelse i kommunerne Ny viden, erfaringsudveksling og inspiration til det fremtidige arbejde.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Præsentationens transcript:

Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut

Hvad vil dagen bringe? Gennemføre selvevalueringsforløb i forhold til egen praksis Introduktion til selvevaluering som en metode til skoleudvikling Centrale resultater fra undersøgelsen til perspektivering og inspiration Fra seminar til praksis

Dagens program 10:00- 10:30 Centrale resultater og anbefalinger fra rapporten Præsentation af konceptet for selvevaluering 10:30- 12:00 Selvevaluering af egen praksis - I gang 12:00- 12:45 Frokost 12:45- 13:30 It, læring og didaktisk design i et web 2.0 perspektiv, Birgitte Holm Sørensen Læremiddelkultur - og didaktik 2.0, Karsten Gynther Det handler om ledelse Michael Rasmussen og Malte von Sehested 13:30- 15:15 Selvevaluering af egen praksis - Fortsæt 15:15- 16:00 Fra seminar til praksis

Centrale resultater fra rapporten Skolen er ikke it-forskrækket mere. Men behov for fokus på det faglige udbytte af it. Videndelingssystemer anvendes mellem lærerne og ledelsen, men ikke godt nok med elever og i skole- hjem samarbejdet Ledelsen er den afgørende faktor. En it-strategi er ikke nok. Ledelsen skal engagere sig og følge op. Kompetenceudvikling skal være praksisnær og anvendelsesorienteret. Der er adgang til it, men ikke nødvendigvis fungerende it.

Hvad er selvevaluering? Hvorfor selvevaluere? En metode til både evaluering og udvikling En ramme for professionel refleksion og udvikling af et fælles sprog Et afsæt for udvikling af praksis Hvordan selvevaluerer man? Iagttager egen praksis og sætter ord på Diskuterer og reflekterer Udarbejde fælles dokument

Modellen for selvevaluering

Gode råd Følg arbejdsspørgsmålene Fokuser på det der er relevant for jer Beskriv ikke kun praksis, men begrund også jeres udsagn over for hinanden. Giv plads til forskellige perspektiver Husk at det nedskrevne er et fælles dokument og et arbejdsredskab for jeres efterfølgende arbejde. Udpeg en koordinator der har ansvar for fremdrift i diskussionerne. Hold selv pauser undervejs Kald på EVA hvis der er noget I er i tvivl om

I gang! Gå i gang med arbejdsspørgsmål 1 … 12:00-12:45 – Frokost 12:45-13:30 – Oplæg til inspiration (gå direkte til lokalet)

Professor Birgitte Holm Sørensen, DPU It, læring og didaktisk design i et web 2.0 perspektiv Oplægget tager udgangspunkt i anbefalingerne om udviklingen af it-baseret fagdidaktik, hvor opmærksomheden rettes mod den faglige læring og de muligheder web 2.0 og mediernes multimodalitet giver for udvikling af it-baserede didaktiske design i forskellige fag. Endvidere gives der bud på, hvordan it-baseret fagdidaktisk udvikling kan iværksættes på skolen Skoleinspektør Michael Rasmussen, Kalundborg Kommune og afdelingsleder Malte von Sehested, Lindehøjskolen Det handler om ledelse I oplægget kigger vi på ledelsesudfordringen i forbindelse med it og undervisning. Vi vil dels se på de med generelle ledelsesmæssige udfordringer og dels komme med konkrete eksempler på nogle af de udfordringer der er og som vi kan se komme på it-området. Endvidere vil vi se på it i morgendagens skole udfra et ledelsesmæssigt perspektiv. Projektleder Karsten Gynther, University College Sjælland Læremiddelkultur - og didaktik 2.0 Oplægget tager udgangspunkt i rapportens anbefalinger vedr. at skolen ikke kan lukke sig om sig selv, men i stedet på en kvalificeret måde må inddrage internetbaserede og frit tilgængelige læremidler i den daglige undervisning. Der gives et konkret bud på ny ”didaktik 2.0”, der kan matche udfordringerne fra den nye læremiddelkultur 2.0, som i dag er en del af skolens hverdag. Oplæg til inspiration (12:45-13:30)

I gang igen! Fortsæt … Evt. ’walk and talk’ Samles igen kl 15:15

Fra seminar til praksis Gå sammen med en anden skole/kommune. Del resultater og overvejelser fra dagens diskussioner, samt gode ideer Hvordan vurderer I jeres anvendelse af it og hvilke veje ser I videre frem? Indtil 15:55

Projektets hjemmeside