24. Kvalitet i forsyningskæden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Elektronisk håndbog; Velkomstside
Social Kapital – rig på relationer
Dancert - Brandventilation 29. Juni 2006 F actory P roduction C ontrol – - Fabrikkens kvalitetsstyringssystem.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Logistik og Lagerteori
GMP og HACCP i restauranter
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Kapitel 2.
Produktion og Logistik
Præsentation af Afbrydes ved tryk på Esc. Lasse Ahm Consult - Vordingborg - bidrager med en afgørende forskel Eksempelvis at: halvere dit produktionsspild.
Udfordringer i en cirkulær økonomi
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Helt ren, på en helt ny måde !
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Forretningsudvikling med IT
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
CE-mærkning CE-mærket er ikke et kvalitetsmærke og har aldrig været tænkt som sådan. CE-mærket er et mærke, der giver tilladelse til at markedsføre et.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
11. Virksomhedens indtægter
20. Indkøbsstyring Indkøbsfunktions opgaver:
FM januar 2004 H:S/Rigshospitalet/Servicecentret H:S-Bestyrelse Københavns kommune - Frederiksberg kommune - Staten H:S-Direktion Administrerende direktør.
25. Logistisk effektivitet
Analyse af om virksomheden har optimale arbejdsgange indenfor:  Telefoni  Markedsføring  Politikker  Værdikæde  Fakturering Mulige opgaver til de.
10. Virksomhedens indtægter
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Implementering af krav i Hygiejneforordningen i DLG
Proces overblik med SIPOC modellen
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Kvalitetsstyring i kommunerne på jordforureningsområdet
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
18. Strategisk analyse af interne forhold
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Virksomhedens informationsbehandling lektion 11 Logistikmodeller og definitioner Ved. Jens Godik Højen.
Virksomhedens informationsbehandling
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
23. Distributionsstyring
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Dansk IP - Certificeret frugt og grønt er nu en realitet Af Mette Nielsen Kvalitet og dokumentation, Landscentret.
Om begrebet kvalitet Institut for Matematiske Fags undervisningsdage, Sandbjerg, maj 2006 Torben K. Jensen,
Kapitel 15 Logistik og Lagerteori
Kvalitetsledelse, standarder og systemer.  Velkommen ved Martin Ben Shalmi  Præsentation af deltagerne Velkomst.
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Kvalitetsoptimering af produktionen i metalindustrien.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Supply Chain management SCM
Grundliggende principper
25. Logistisk effektivitet
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Hygiejne 3.
Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?
25. Logistisk effektivitet
Forretningsprojektplan
Intern tidsmæssig omkostning
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

24. Kvalitet i forsyningskæden Produktbegrebet Installation Totalproduktet Design Emballage Det fysiske produkt Kerneproduktet Kernefordele Service Kredit Navn Mærke Garanti Kvalitetsbegrebet Ved kvalitet forstås et produkts eller en serviceydelses egenskaber og karakteristiske træk – set som en helhed – som har noget at gøre med dets/dens evne til at opfylde specificerede eller underforståede behov.

24. Kvalitet i forsyningskæden Kvalitetsstyring Markedsanalyser Tilfredshedsmålinger Reklamationer Vedligeholdelses-programmer Servicerapporter Brugerundersøgelser Markedsførings- og servicekvalitet Kundetilfredshed Forbedringer Konstruktions- kvalitet Produktionskvalitet Specifikationer Sikkerhedskrav Dokumentationer Uddannelse Procedurer Instruktioner

24. Kvalitet i forsyningskæden Kvalitetsstyringssystem Strategisk niveau Kvalitets- mål og -politikker Produktudvikling Administration Taktisk niveau Markedsføring Konstruktion Forsendelse Produktion Installation Lagring Service Indkøb Operativt niveau Kontrolrutiner Udførende led Strøm af varer og serviceydelser

24. Kvalitet i forsyningskæden Kontrolpunkter i forsyningskæden Færdig- vare- lager Leveran- dører Forhand- lere Råvare- lager Produk- tion Brugere Kontrol af leverandø- rens kontrol- system Indgangs- kontrol Proces- kontrol Udgangs- kontrol Forhand- lerkontrol Kontrol hos brugere

24. Kvalitet i forsyningskæden Kvalitet og omkostninger Kvalitets- omkostninger Kvalitetsstyrings- omkostninger Fejl- omkostninger Forebyggende omkostninger Overvågende omkostninger Interne fejl- omkostninger Eksterne fejl- omkostninger

24. Kvalitet i forsyningskæden Certificering ISO 9001 DS/EN ISO 9001:2000 Krav om kvalitetsstyring af følgende Produktudvikling Produktion Installation og service Afprøvning af produkterne før de forlader virksomheden Undersøgelse af kundetilfredshed Krav om løbende forbedringer af kvalitetsstyringssystemet ISO 9004 Vejledning i udvikling af kvalitetsstyringssystemer Ensartet kvalitet Virksomheden fastsætter kvalitetsniveau

24. Kvalitet i forsyningskæden Kvalitetscirkler Ledere og medarbejdere på alle niveauer Mødes og diskuterer forbedringer Deming-hjulet Summen af de mange små forbedringer giver de store forbedringer G P K H P = planlægge G = gennemføre K = kontrollere H = handle Kvalitets- forbedringer

24. Kvalitet i forsyningskæden Benchmarking Udvælgelse af indsatsområde Valg af sammenligningsgrundlag Dataindsamling og -analyse Udvælgelse af brugbare forbedringer Gennemførelse af forbedringer Kontrol og opfølgning

logistikomkostninger 24. Kvalitet i forsyningskæden Benchmarking Udvælgelse af indsatsområder Høj Mål Relativ leverings- service Lav Høj Lav Relative logistikomkostninger

24. Kvalitet i forsyningskæden Benchmarking Valg af sammenligningsgrundlag Intern benchmarking Ekstern benchmarking Funktionel benchmarking Dataindsamling og –analyse Hvad skal måles? Hvordan skal der måles? Udvælgelse af brugbare forbedringer Trade-up og trade-off sammenhænge Gennemførelse af forbedringer Kontrol og opfølgning