Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udfordringer i en cirkulær økonomi

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udfordringer i en cirkulær økonomi"— Præsentationens transcript:

1 Udfordringer i en cirkulær økonomi
Joan Thiesen, Project Manager CradlePeople Årsmøde, København, d. 13. marts 2013

2 Noteret på NASDAQ OMX Copenhagen Omsætning 11/12: 247,6 mio.
Grundlagt i 1851 Noteret på NASDAQ OMX Copenhagen Omsætning 11/12: 247,6 mio. Eksportandel: 92% Hovedkontor i Aalborg Produktion i Litauen, Kina og andre steder Global repræsentation Hvem er Gabriel?

3 Idégrundlag Innovation og værdiskabende samarbejde er grundlæggende værdier i Gabriels forretningsgrundlag. Gabriel er en nichevirksomhed der, med udgangspunkt i hele værdikæden fra ide til møbelbruger, udvikler, producerer og sælger møbelstoffer, komponenter, polstrede flader samt beslægtede produkter og serviceydelser. Gabriel udvikler sine ydelser til anvendelsesområder, hvor der stilles ufravigelige krav til særlige produktegenskaber, design, logistik samt dokumenteret kvalitets- og miljøstyring. Hvad tror vi på? En målrettet miljøstrategi giver konkurrencemæssige fordele gennem exceptionel værdiskabelse for kunder, brugere og samfund – nu og i morgen. Det kan lade sig gøre at levere produkter, der både er miljømæssigt optimale og konkurrencedygtige. Hver dag bidrager vores miljøpræstationer til at kunder vælger vores produkter – men CSR står ikke alene.

4 Produkter

5 Milepæle: Forretningsudvikling og CSR : Udfasning af farvestoffer med tungmetaller i al produktion 1991: Første ISO 9001 certifikat i den danske tekstilindustri 1996: ISO og EMAS 2002: Første EU Ecolabel i branchen 2006: Oeko-Tex introduceret i produktprogram 2006: ISO 9001 og ISO v. Gabriel Asia Pacific 2008: Introduktion af SilentSolution 2010: Første Cradle to Cradle certifikat i Danmark 2012: Introduktion af ZenXit 2012: Konsulent på Cradle to Cradle opgave, KE Fibertec 2012: Gaja C2C optages i standardprogram ved flere af vores største kunder Følgende slides: eksempler hvor cirkulær økonomi indgår som et aspekt på den ene eller den anden måde.

6 CASE: GAJA C2C Analyser Godkendelser Farveskala Salg

7 CASE: ZenXit

8 CASE: COMFORT+ Markedets suverænt bedste mikrofiber.
Piller ikke og beholder både farve og udseende år efter år. 37% genbrugsfibre fra PET-flasker.

9 CASE: RECIRKULERING AF TEKSTIL
Nationale projekter om genanvendelse af tekstilaffald. Egne projekter med internationale aktører. Produkternes renhed er essentielt!

10 CASE: KE FIBERTEC A/S Mål: C2C certificering som vej ind på nye markeder. Proces: Produktevaluering, leverandørsamarbejde, hurtig sagsbehandling v. EPEA. Resultat: Lanceret på messen Chillventa oktober 2012, nye kontakter hos arkitekter, den første C2C certificering i branchen

11 Hvorfor Cirkulær Økonomi
Ønske fra flere af vore største globale kunder, specielt i USA og Europa Fokus hos myndigheder Mulighed for nye forretningsområder og ydelser Nye EU Ecolabel krav Komplet viden om produkt  innovationspotentialer Styrke samarbejde med leverandører

12 Udfordringer ?? Leverandør-info Traditionelt Mindset: vi sælger varer
Uoverskueligt: Sælge Globalt – tag tilbage Lokalt Hvem kan bruge affaldet? Økonomien? Nye stakeholders Produkternes renhed: UNDGÅ Downcycling Skepsis mod C2C-certificering Transportomkostninger Hvad er bedst i et miljøpåvirkningsperspektiv: MålE og dokumentere Gevinst Selvom man har gjort meget var det forkert…?

13 Forudsætninger: C2C certificering
Effektiv dokumenteret miljøledelse Produkter med C2C egenskaber Etableret samarbejde med MBDC Frembringelse af fuld dokumentation og rapportering af disse til MBDC Gennemførelse af tilfredsstillende certificeringsaudit Fastholde kvalitetsniveau Gabriels eksterne omkostninger: Ca DKK Intern tid: Ca. 800 timer + Bidrag fra partnere i forsyningskæden

14 Forudsætninger: Cirkulær Økonomi
Strategi for bæredygtighed og cirkulær økonomi Med små skridt… Innovation i centrum Fokus på værdiskabelse og salg Konkret, konkret, konkret Sælg ideen i huset: koble på specifikke projekter Sælg ideen til leverandøren Sælg ideen til kunder: hvordan støtter det deres forretning Nye samarbejdspartnere kan være nødvendigt

15 Succesparametre Ind i sjælen: bæredygtigt idegrundlag.
Styr på virksomhedens aktiviteter Produktporteføljen har C2C egenskaber, eller kan udvikles med C2C egenskaber. Kvalitet, miljø, produktperformance og design er integreret. Imødekomme kundekrav og flytte grænserne. First Mover. Helhedsorienteret indsats med blik for forretningen.

16 CSR- og miljøredegørelse 2012/13

17 Tak for opmærksomheden
Tak for opmærksomheden


Download ppt "Udfordringer i en cirkulær økonomi"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google