Vejledning – udfordringer og sårbarheder Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference Mads Hermansen, professor, dr. pæd. Nordic School of Public Health.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Skoleparathed.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Hvad der er vigtigt for børns læring
Darum skole 4. november 2013.
Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Lærerprofessionen.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Læringsledelse Kliniske vejledere Nyborg Strand d. 29. januar 2015
Robusthed ”I stedet for at bruge alle ressourcerne på at forhindre folk i at falde i floden og drukne, er det bedre at give dem mulighederne for.
Læreren som læringsleder
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Socialisering Kapitel 5.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Den menneskelige faktor i uddannelsestænkningen Mads Hermansen Professor, institutleder, dr. pæd. SDU, CBS & NHV
Robusthed. ”I stedet for at bruge alle ressourcerne på at forhindre folk i at falde i floden og drukne, er det bedre at give dem mulighederne for at lære.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Læringsledelse og Idræt/bevægelse Oplæg: Idrætslærernes Forum
eVejledning – hvor er vi nu?
Rita Buhl 22. september 2018.
Stresshåndteringsgruppe
Præsentationens transcript:

Vejledning – udfordringer og sårbarheder Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference Mads Hermansen, professor, dr. pæd. Nordic School of Public Health

Spiseseddel Hvad er opgaven? Udfordringer –At hjælpe til at blive aktør i eget liv –At hjælpe til at blive voksen Krav til voksne i senmoderniteten At makke med livet Det praktiske –En øvelse: Stil –At faciliterere processen –Egne sårbarheder og udfordringer Så det..

Hvad er opgaven? Gennem det vi tilbyder i ungdomsuddannelserne: –At hjælpe til at blive aktør i eget liv –At hjælpe til at blive voksen Det gør vi ved at udvikle optimal grad af frustrationsrobusthedskompetence hos de enkelte ung og i gruppen af unge

Udfordring med at blive aktør. En forståelsesramme Hvad afmægtiggør mest? Tilskrivning til indre årsager –Stabile specifikke: Jeg dummer mig altid, når jeg søger stilling. –Stabile globale: Jeg dummer mig altid. –Ustabile specifikke: Jeg præsterede ikke særligt godt ved den ansøgningssamtale. –Ustabile globale: I den senere tid har jeg ikke formået at præstere efter mine evner. Tilskrivning til ydre årsager –Stabile specifikke: Det var helt urimelige krav der blev stillet ved den ansættelse. –Stabile globale: Alle, der ansætter, stiller urimelige krav. –Ustabile specifikke: Den der styrede ansættelsessamtalen må have været i dårligt humør. –Ustabile globale: I år virker det som om alle der har ansat folk har været sure.

Udfordring med at hjælpe til at blive voksen! Hvorfor er det nu overhovedet et problem? At blive voksen i psykologisk forstand Om vanskelighederne

At blive voksen i psykologisk forstand At være barn –Legende –Afmægtigt At være voksen At være forældre –Rummende, empatisk, rammesættende –Revsende, kold, autoritær

Krav til voksne i senmoderniteten – en forståelsesramme Ære ( ) Ansvar ( ) Tilregnelighed (1960- ) G. Harste. Når individet gør sig gældende. I: Sociologisk udfordring til psykologien. (red.) J.T. Hansen & M. Hermansen Klim 1999

Tilregnelighed Tilregnelighed er altså individets overvejelser over hvilken viden det har om sine fremtidige viljer under forandrede vilkår. G. Harste. Når individet gør sig gældende. I: Sociologisk udfordring til psykologien. (red.) J.T. Hansen & M. Hermansen Klim 1999

At makke med livet Eksistentialer: Døden Eksistentiel ensomhed Eksistentiel frihed Eksistentiel meningsløshed (I. Yalom 1988, p. 8-9)

Praksis: Øvelse. Hvilken stil? Du står overfor en meget vanskelig opgave, som du ikke ved hvordan du skal løse. Den volder kval på alle leder og kanter. Hvordan reagerer du? Med at tænke dig grundigt om? Med at mærke grundigt efter hvordan du har det (emotionelt) Med at begynde at gøre noget (handle)? Du skal vælge en reaktion Undersøg og diskuter din præference med din sidemand (4 minutter)

Det praktisk vejledningsmæssige Læringsledelse –Styring og rammesætning –Lydhørhed Arbejde narrativt med visionshistorien –Grundscriptet for dette arbejde Arbejde i en kommunikationsmæssig professionel ramme

Læringsledelsen Lydhør styring At skabe ramme om og hjælpe til de passende udfordringer i et læringsrum –Udspændt mellem empati og udfordring –Udspændt mellem at være dybt involveret og holde nallerne væk At skabe gode og langtidsholdbare script som automatisk hjælper til handling gennem kompleksitetsreduktion –Spilleregler og forhandling

Visionshistorien Historien om mig i verden spændt ud imellem det jeg kommer fra og det jeg er på vej ind i. Grundscriptet i denne historie: –Forforståelsesfortykning –Situation (nu) –Feedback

Udfordringerne i vejledningen At koble sig på de unges narrativer i udgangspunkt –Nysgerrig interviewning. Cirkulær undersøgelse –Neutralitet –Synliggørelse, ansvarlighed, undgå fordømmelse, partiskhed og lineær logik –Hypoteseformulering –Formodninger, udforskning

Udfordringer i vejledningen At vejledningen er progressionsmæssigt udfordrende: –Fagligt –Socialt omgangsmæssigt –Organisationsmæssigt

Egne udfordringer og sårbarheder Kommunikationens sårbarhed Eventuel manglende professionalitet Vores egen sårbarhed (den samme som de unges) udspændt mellem ret til at være der og optimal udfordring Vores egen slidthed Vores forskellig stil og personlighed

Vejledningsinstitutionens udfordringer At være sammenhængende –Med de andre vejledningstilbud, det der foregår i undervisningen og det der er nødvendigt og relevant for de unge i perspektiv At være nærværende –Ikke falde i pølsefabriksfælden (instrumentalisering) og blive en stat i staten (blive et formål i sig selv)

Så det betyder at der skal arbejdes med: Vejledningsinstitutionens historiefortælling og identitet Med vejledningsledelsens professionalitet, spændt ud af vejledere som er: Voksne –Udspændt mellem empati og idealisering Aktører Relationsprofessionelle –Proces og kommunikationskompetente –Musikalske

Litteratur: Hermansen, M. (2003): Omlæring. Klim. Hermansen, M., O. Løw & V. Petersen (2005): Kommunikation og samarbejde i professionelle relationer. Alinea.