Teori og metode Stine Heger, cand. mag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
KUNSTEN AT SKRIVE SPECIALE PÅ DKM/MMT
Progression i samfundsfag
Struktur: ”Quiz og byt”
Analyse af kvalitative data
Det Internationale Område Studieområde 3/
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Nye veje Sundhedscafeen på Greve Bibliotek Formidlingschef Berit Sandholdt Jacobsen DB Kulturkonference - Brande den 16. september 2008.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
naturvidenskabelige opgave
Specialepaneldebat 28. oktober 2010
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Specialeskrivning og arbejdsprocesser
Almen sTudieforberedelse - AT
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler
Synopsis VIP3/2012.
Problemorienteret Projektmetode
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Kom godt i mål med masterprojektrapporten Stine Heger, cand.mag.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
Specialeworkshop 2/3 Helle Hvass, cand. mag
Projektvejledning på performance-design
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
2. semester - informationssøgning 2004/br,ma Vidensøgning og informationshåndtering E69.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Kom godt fra start med masterprojektrapporten
Videnskabelig opgaveskrivning
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
FSUS konference, Ålborg, 4. november 2014 Peter Stray Jørgensen
Akademisk arbejde.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Specialeworkshop 1/3.
Specialeworkshop 4/4 Rasmus Rønlev, cand. mag
EFTERÅR 2010 AKADEMISK SKRIVECENTER DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET skrivecenter.dpu.dk Opgaveworkshop for suppleringsstuderende.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Introduktionskursus i akademisk skrivning Rasmus Rønlev, cand. mag
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
SKABELON.
Kulturforståelse Semesterintroduktion F semester.
SRO SKRIV!.
StudieRetningsOpgaven
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
StudieRetningsOpgaven
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Teori og metode Stine Heger, cand. mag Teori og metode Stine Heger, cand.mag. Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.

Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler Undervisning - vi afholder kurser og workshops i akademisk fremstilling, både skriftlig og mundtlig. Vejledning - vi tilbyder individuel vejledning i skriftlig akademisk fremstilling. Formidling - vi skriver og samler trykte og netbaserede ressourcer om akademisk fremstilling. Læs mere om os på vores hjemmeside: skrivecenter.dpu.dk

Teori, begreb, metode – definitioner System af læresætninger (eller antagelser) inden for et fagområde som kan beskrive, forklare og forudsige fagets fænomener, og som danner forståelsesramme(r) for faget. Begreb Nøgleord (ofte hentet fra teori) som man bruger til at analysere og organisere sine informationer med. Metode Planmæssig fremgangsmåde til at indsamle og/eller bearbejde informationer (for at nå frem til et svar på et spørgsmål/en løsning på et problem). PR problemet er nøglen – relevans – læsevejledning – hvorfor denne teori (Bearbejdet efter: Rienecker og Stray Jørgensen 2006 s. 268)

Teoriers mulige funktioner i specialet teori som grundlag for metode (analyse, kategorisering, vurdering) teori som forklaring på undersøgelsesresultater (fortolkning, legitimering) teori som baggrund, værdigrundlag (videnskabsteoretisk retning, “skole”) teori som empiri (objekt for undersøgelse) teori som grundlag for diskussion, sammenstilling, modstilling teori som autoritet i sig selv (støtteargument). (Rienecker og Stray Jørgensen 2006 s. 269)

Metoders mulige funktioner i specialet Hvert fagområde tilbyder metoder (redskaber) til alle dele af undersøgelsens faser: til at samle informationer til analyse og faglig beskrivelse af informationerne til fortolkning af analyseresultaterne til at vurdere fortolkningen til at handle fagligt ud fra. Jvf pr Yates Good Educational Research Obs interview spørgeskema fordele og ulemper Smlg n pf – er det relevante metoder an open mind OBS man skal have et bud på svarkategorier Metodetriangulering (Stray Jørgensen og Rienecker 2006 s. 96)

Metodeafsnit – hvad skal det indeholde? Nævn opgavens metode(r) – hvordan du kommer fra problemformulering til konklusion. Redegør for sammenhængen mellem teori(er) og metode(r). Begrund: hvorfor lige den/dem, set ud fra dit materiale, problemformulering, tid og andre ressourcer. Skriv hvordan du anvender metoden/-metoderne i din sammenhæng. Hvis flere metoder: Hvordan forholder de sig til hinanden? Metodekritik indgår normalt ikke i metodeafsnittet, men evt. i et selvstændigt metodekritikafsnit sidst i specialet – forvarsl evt. om en sådan metodekritik. (Rienecker og Stray Jørgensen 2006 s. 288; Stray Jørgensen og Rienecker 2006 s. 96)

Aktivitet: Teorier, begreber og metoder i dit speciale Noter individuelt: Hvilke teorier bruger du i dit speciale – og til hvad? Hvilke begreber bruger du i dit speciale – og til hvad? Hvilke metoder bruger du i dit speciale – og til hvad? SAMMENHÆNG

Hjemmearbejde: Dine egne spørgsmål om teori og metode ved dagens afslutning Noter: Hvilke spørgsmål om dit speciales teorier, begreber og/eller metoder savner du (stadig) svar på efter i dag? Hvad kan du selv gøre for at få svar på dem? Og hvad skal du evt. spørge din vejleder om for at få det?

Tilbud til og ressourcer for specialeskrivere Tidligere studerendes specialer i bibliotekets database – flere lige til at downloade: https://platon.dpu.dk/sites/WKBH/pub/search.html Kollektiv specialeblog: www.specialebloggen.hum.ku.dk Scribo – et interaktivt, netbaseret værktøj der hjælper dig til at fastlægge dit speciales centrale styrepinde og pentagon. DPU har tegnet et abonnement på Scribo, og som studerende på skolen har du derfor gratis adgang til programmet via scribo.dk (læs hvordan du får adgang under “Links” på skrivecenter.dpu.dk). Specialehæfte (koster 134 kr.): Stray Jørgensen, Peter; Rienecker, Lotte (2006): Specielt om specialer. 3. udgave. København: Forlaget Samfundslitteratur.

Anvendt litteratur Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter (2006): Den gode opgave. 3. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Skov, Signe (2008): Bundne opgaver – hjemmeopgaver og eksamensopgaver på videregående uddannelser. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Stray Jørgensen, Peter; Rienecker, Lotte (2006): Specielt om specialer. 3. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur.