Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Videnskabelig opgaveskrivning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Videnskabelig opgaveskrivning"— Præsentationens transcript:

1 Videnskabelig opgaveskrivning
Sammenhængen mellem fag, problem, metode og teori ? ? ? ?

2 Metodevalgsparametre (og min disposition)
1. Fag 2. Faglige metoder 3. Problem 4. Teori Dit metodevalg Ethos

3 Dagens pointe: Teori og faglige metoder er fagets redskaber til at undersøge materiale/empiri med og/eller til at diskutere med.. Det er din værktøjskasse Vælg med omhu

4 1. Fag

5 Hvert fag sine metoder! Jeg trækker tænderne ud på alle mine patienter.. Dén metode er jeg mest fortrolig med.. Faglige metoder: Sølv Plast Guld Bro Udtrækning Udskyde …eller hvad med Hammer & mejsel Udgangspunkt i: Problem (fx hul eller knækket tand) Men okay.. Der er da også andre metoder.. Tilhører ikke fagets metoder – så dét valg skal begrundes temmelig godt!

6 2. Faglige metoder

7 sine foretrukne faglige metoder!
Hvert fagområde sine foretrukne faglige metoder! Tænke højt test Review Scenarier Problem count Interview Cultural probe Kvalitative/kvantitative metoder Teori Prototyper Fx: Teori + case(s) som eksempler Teori + sammenlignende cases Teori + empiri/data at argumentere ud fra Case der diskuteres ud fra flere teorier Konstruktionsfag Fx Grafisk design, Flash, webdesign Interaktionsdesign Fx usability, konceptudvikling Medier & kommunikation fx Digital Retorik, Medier og kommunikation, Digital kultur Kreerende, skabende, pragmatiske fag Typisk udgangspunkt i brugeren begrund Efter- rationaliserende/ filosoferende/ analyserende fag Større abstraktions-niveau Mere teori

8 foretrukne faglige metoder!
Hvert fagområde sine foretrukne faglige metoder! Tip: Læg mærke til hvilke metoder der bruges i litteraturen fra pensum, hvorfor og i hvilken sammenhæng (= fagligt anerkendte metoder). Kvantitativ spørgeundersøgelse eller indholdsanalyse ’Den objektive, de-kontekstualiserede realitet, som kan måles matematisk’ gennem mange data. Målet er at estimere omfanget af et fænomen eller et generaliserende resultat (80% af alle blogs gør brug af…), men forklarer ikke hvordan og hvorfor. Kvalitativ spørgeundersøgelse eller indholdsanalyse ’Realitet er en social og kulturel konstruktion’. Metoderne er fleksible og sensitive overfor social kontekst. Målet er righoldig data ud fra få analyser eller analysen af en meget afgrænset case med fokus på hvordan og hvorfor (Arla har et Ethos-problem fordi..). Der kan ikke generaliseres ligesom ovenfor. Begge metode-genrer kan modvirke/nuancere sine svagheder, ved at sammenligne/diskutere egne resultater med teorier og/eller andres undersøgelser. Man gør eksplicit opmærksom på undersøgelsens svagheder, så ingen misforstår resultatet.

9 3. Problem

10 Tag udgangspunkt i problemformuleringen Hvordan spørger du?
Din problemformulering er din styrepind Den indikerer empiri, metode og måleredskaber. Vurderende Med udgangspunkt i teori, indholdsanalyse og kvalitative interviews af brugere der er medlem af flere sociale netværk vil jeg undersøge hvordan cyberidentiteter udvikles over tid, hvilke processer der ligger til grund herfor og for selve vandringen mellem sociale netværk. Klassificerende /redegørende

11 Med udgangspunkt i teori, indholdsanalyse og kvalitative interviews
af brugere der er medlem af flere sociale netværk vil jeg undersøge hvordan cyberidentiteter udvikles over tid, hvilke processer der ligger til grund herfor og for selve vandringen mellem sociale netværk. Operationalisering af problemformulering – videnskabsteori & metode voksne, danske brugere mellem 20 og 50 år, idet.. SNS forstået som den genre, der … Cyberidentitet definerer jeg her som… Vandring skal forstås som… Ordvalget processer vil jeg definere her til sidst, idet der er en sammenhæng mellem dét og mine videnskabsteoretiske synspunkter: dialektik og virksomhedsteori (engelsk: Activity Theory). … Dog er teorien ifølge Bonnie A. Nardi ([1] 1996: 7) snarere et beskrivende værktøj, der bidrager til forståelse end det er et forudsigende værktøj. Teorien er derfor dels brugt analytisk i analyserne i afsnit 4 og 5, og dels som udgangspunkt for diskussionen i afsnit 6. I sidstnævnte afsnit bruger jeg ligeledes Søren Kierkegaards processuelle teori om eksistenssfærer (Dreyfus, 2001) som udgangspunkt for diskussionen, ud fra ønsket om en filosofisk vinkling i diskussionen af cyberidentiteter over tid. På denne måde laves en triangulering mellem det beskrivende værktøj, empiri og filosofi, for i sidste ende at forholde dette kritisk til den opstillede problemformulering. Indsnævring Teorivalg Brug af teori til analyse og diskussion Metodisk struktur

12 Problemformuleringens fælder
Kan du nå at besvare problemformuleringen på den givne tid? Eksempler Fejl Er Pathos tilstede på xxx.dk?  Et ja/nej spørgsmål Hvad er digital retorik?  for bredt og generelt ..hvad forstår man ved..  Upræcist. Hvem er ’man’? I hvilken grad bruges Ethos på..? Kan det besvares i ’målbar’ form? I så fald hvordan?

13 4. Teori

14 Teoriers mulige funktioner
Som grundlag for metode – i analyse, kategorisering eller vurdering Som forklaring på undersøgelsesresultater – fortolkning, legitimering Som baggrund, værdigrundlag – videnskabsteoretisk ståsted Som empiri – altså som selve objektet for din analyse Som diskussion, sammenligning, modstilling Som autoritet, støtteargument Læseren skal vide hvilken teori der bruges, hvorfor den er interessant og hvor den kan findes (kilde). Teori skal ikke opremses, citeres, gengives separat i kapitler, men BRUGES aktivt som værktøj.

15 Ethos

16 Find dit eget Ethos Husk… du er Forsker!
- Og som forsker med stort F er du forpligtiget til at være Selektiv Selv-kritisk Litteratur-kritisk Objektiv Og det forventes at du kan (+ ord) Prioritere Analysere Fortolke Begrunde (be)vise Definere Diskutere Kategorisere Argumentere Kontekstualisere Kvalificere

17 Som forsker med stort F må du ALDRIG
- ord Formode Mene Nedgøre Føle Anmelde Fortælle Lovprise Missionere Opleve Underholde Belære Tro Postulere Være vittig Plagiere Vælge af magelighed

18 Ethos afspejles i din retorik og forklaringskraft
Problemformulering HVAD spørger du om? Projektets faglige formål HVORFOR spørger du? (modtager? Manglende viden på området? Til gavn for hvem?) Projektets empiri HVAD spørger du til? (stof, data, case, fænomen..) Projektets redskaber HVAD undersøger du med? (teori / faglige metoder) Fremgangsmåde HVORDAN finder du ud af det? Vær djævlens advokat: kan censor misforstå dette, savne noget, kan han forstå hvad jeg vil og hvorfor?

19 ét argument Alt i alt Argumentet afspejles hele vejen
Er den gode opgave ét argument Argumentet afspejles hele vejen Fra din indledende undren I alle dine valg I din analyse Hele vejen til din konklusion Fra hvorfor til derfor Den røde tråd

20 Anvendte kilder Newbold, Boyd-Barret, Van den Bulck, “The Media Book”, side 55-97, Arnold, 2002, ISBN Rienecker, Lotte. Jørgensen, Peter Stray. ”Den gode opgave”, side , Forlaget samfundslitteratur, 2005, 3. udgave, ISBN


Download ppt "Videnskabelig opgaveskrivning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google