Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Advertisements

Dias juni 2014Jørgen Grønnegård Christensen Omstillingsmuligheder i sundhedsvæsenet Organisatoriske muligheder og udfordringer.
Ole Helby Petersen, Leif Olsen, Lena Brogaard og Stella Mia Sieling
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Offentligt-Privat-Samarbejde
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Selvejende institutioner i Danmark
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Samlet udbud - Hvad er det?
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, 6-7 maj 2009 Privathospitalerne i fremtidens sygehusvæsen ved Nis Alstrup, formand for Brancheforeningen for.
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Offentlig ledelse New public management
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Indkøbspolitik Esben Madsen, Indkøbs- og Logistikchef &
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Afbureaukratisering - Hvad, hvorfor, hvordan ? Henrik Hjortdal, FORUM for Fremtidens Offentlige Ledelse og Styring 7. Oktober 2009 COK - Århus.
Tillidsreformen – hvordan har jeg arbejdet med reformen og hvor langt er vi nået? MED konference
Sundhedsøkonomiske overvejelser om prioritering
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Nyt Sygehusbyggeri – få overblikket Erfaringer og ønsker fra det private erhvervsliv 16. juni 2011.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Udlicitering af grøn drift
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Frivillighed på kommando findes ikke
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Nye ældre – nye muligheder
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Mål- og resultatstyring
ESH-Consult Arbejdsmarked, formidling, samarbejde Kurt Klaudi Klausen: Offentlig Organisation, Strategi og Ledelse. Odense Universitetsforlag Om hvordan.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Effektive indkøb på selvejende uddannelsesinstitutioner på bygnings- og serviceområdet Jens Hedegaard Madsen, SKI.
Reykjavik den 27. september 2016
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Indkøbsmuligheder på SKI’s aftaler
Delegationsmøde Fagforbundet Rogaland Kristian Gaardsøe
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Præsentationens transcript:

Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due

Hvorfor blander jeg mig? ► Mange års (dårlige) erfaringer med effektiviteten i den offentlige sektor  Regelforenkling i Finansministeriet i 80’erne  Amtskommunaldirektør i Vejle Amt  Dept.chef i Socialministeriet ► Formand for diverse kommissioner og for udliciteringsrådet ► Aktuel vinkel:  Private sundhedsforsikringer  Falck

Hvorfor er det værre med udlicitering? ► De fleste moderniseringsinitiativer er systemkonforme:  Regelforenkling  Ledelses- og personaleudvikling  Kvalitetsinitiativer ► To initiativer er systemudfordrende:  Privatisering  Udlicitering

Privatisering - Udlicitering ► Privatisering:  Kan gøres i et snuptag ► Det vil sige få og isolerede politiske omkostninger  Giver som regel her og nu stor økonomisk gevinst ► Udlicitering:  Langvarig politisk proces – årligt tilbagevendende  Usikker økonomisk gevinst  Massiv medarbejdermodstand

Undgå input diskussionen Der er (stort set) ingen sammenhæng mellem ressourceforbrug og resultat De kommunale forskelligheder kan ikke forklares ved forskelle ressourcer - hjemmehjælp – folkeskole - sygehuse Altid pres på inputsiden: Fra fagforeninger, medier, brugere og derfor politikere

Etabler et marked ► Brugerbetaling  Vil føre til en mere hensigtsmæssigt adfærd hos brugerne  Vil føre til en mere hensigtsmæssigt adfærd hos leverandørerne ► Privat produktion  Udlicitering  Offentlig privat partnerskab

Udlicitering og/eller partnerskab ► Konkurrence vil i sig selv fremme mangfoldighed ► Konkurrence mellem den offentlige sektor og private aktører  Brugerbetaling vil fremme konkurrencen  Udbud vil fremme konkurrencen ► Konkurrence inden for den offentlige sektor  Udbud/aktivitetsbaserede tilskud/belønning for målopfyldelser

Hvorfor modstand mod udlicitering? ► Udliciteringsprocessen tvinger den politiske og administrative ledelse til at opstille mål for den offentlige serviceproduktion  Herved tvinges organisationen til at opstille mål  Og til at lade sig måle ► Den offentlige sektor har bredt til sig nye områder og undladt at effektivisere de eksisterende aktiviteter ► Uheldig sammenblanding af institutionelle interesser, brugerkrav og politikere, der ser sig selv som driftsherrer frem for at tage ansvar for prioritering

Kampen om det politiske rum Stat og Folketing Institutionerne Kommunalbestyrelsen Hvem bestemmer serviceniveauet

Hvad opnås ved udlicitering? ► Adskillelse mellem politisk ansvar for den overordnede prioritering og den løbende drift ► Det er en væsentlig politisk opgave at prioritere  Men driften behøver ikke at være kommunal ► Udlicitering giver mulighed for feed back i forhold til opstillede mål

Fordele ved konkurrenceudsættelse ► Ikke kun besparelser ► Mulighed for frit valg ► Større brugertilfredshed ► Bedre mulighed for brugerdreven innovation  I modsætning til den udbudsstyrede offentlige serviceproduktion ► Sammenligning af ’best practice’ på tværs ► Løsninger på tværs af kommunegrænser

Diskussionen er ikke ærlig ► Varme og kolde hænder!  Myten om at offentligt ansatte føler et særligt ansvar (og at ledelsen skal blande sig uden om) ► Der må ikke tjenes penge på personlig pleje, børnepasning eller sygdom  Private føler intet ansvar ► Offentlig service betragtes som gratis ► Ingen forståelse for markedsmekanismer

Falske modsætninger ► Omsorg eller styring ► Tillid eller styring ► Tillid eller dokumentation ► Tillid eller tilsyn ► Empati eller evidens ► Rigtigt socialt arbejde eller formaliteter

Tag det politiske slagsmål nu! ► Velfærdsservice skal styres og prioriteres af politikerne  Men bør leveres af den, der for samme kvalitet producerer billigst  Politikerne skal synliggøre hvilke ydelser, der er betalt for og hvad ydelserne koster  Der findes ikke ”gratis” offentlige ydelser ► Efterspørgselsstyring frem for udbudsstyring ► Udbudsråd - 4 mio. på 4 år!!

Stop det kommunale snyderi ► 481 kr. – 232. kr.  Eksempler på kommunale timepriser for hjemmepleje ► Odsherreds talrige omberegninger ► Nordsjællandske konservative kommuner vil levere ambulancekørsel til regionerne!

Hvad bør der ske? ► Kommunen skal være myndighed frem for leverandør ► Kommunens priser skal være reelle ► Kommunen skal have armslængde til leverandørerne ► Alle leverandører skal behandles ens, uanset om de offentlige eller private ► Der skal etableres entydige kalkulationsregler