Kortlægningsundersøgelsen 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

Den 16.august 2010 Regionsgården
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
ForældreIntra Østerhøjskolen Formålet er
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Forædremøde den
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
AT-1 - efterspil 2013.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Inklusion i Børneinstitution Højme
Fælles forældremøde Thurø
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Relationer – børn og voksne
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Kortlægningsundersøgelsen 2013 Fokuspunkter for dagen Hvorfor skal skolen lave undersøgelsen? Hvem skal svare på hvad? Hvordan gennemføres undersøgelsen?
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Red Barnet Kalundborg FRITIDSKONTOEN
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Oversigtsreference til Lync 2013 til Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Med Lync kan du begynde at samarbejde uden.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Koncernmål: medarbejdertrivsel
PRÆSENTATION AF PROJEKT V/AFDELINGSRÅDET, BYGADEN TORSDAG, DEN 3. APRIL 2014.
Læsning.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Børneruden – en del af MinRude Her får du informationer fra børnehuset: - Billeder - Dagbøger fra hverdagen - Nyheder fra børnehuset - Opslag (fx husk.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Vi designer børneliv, som giver livsduelige børn..
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Inklusion i Skæring Dagtilbud
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Fokuspunkter for dagen Hvorfor skal dagtilbuddet lave undersøgelsen? Hvem skal svare på hvad? Hvordan gennemføres undersøgelsen? Hvordan oprettes koder? Hvordan vises resultaterne? Hvordan kan resultaterne anvendes?

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Hvorfor skal dagtilbuddet lave undersøgelsen? Første kortlægning (T1) ved opstart. For at få et billede af situtionen i institutionen før arbejdet med LP-modellen begynder. Resultaterne kan bruges til at analysere situationen i institutionen. Hvad er vi gode til, og hvad bør vi arbejde videre med? Anden kortlægning (T2) i slutningen af projektperioden. For at se den ændring/udvikling, som har været For at få viden om områder, som man bør arbejde videre med.

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Hvem skal svare? alle børn som er fyldt 4, 5 og 6 år skal deltage,  kontakt- og/eller primærpædagogerne for disse børn skal svare på nogle spørgsmål om hver enkelt barn,  det pædagogiske personale skal svare på spørgsmål om institutionen og egen rolle  forældrene til de deltagende børn skal svare på spørgsmål om deres syn på/ oplevelse af dagtilbuddet.

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Børn

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Kontaktpædagog/primærpædagog

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Pædagogisk personale (pædagoger/medhjælpere)

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Forældre

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Hvordan gennemføres undersøgelsen? LP-koordinatorens/dagtilbudslederens rolle Før undersøgelsen Når undersøgelsen åbnes Efter undersøgelsen

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Hvordan gennemføres undersøgelsen? Koordinatorens/lederens rolle før undersøgelsen Før undersøgelsen skal koordinatoren/lederen: Informere personale og forældre om undersøgelsen Indhente samtykkeerklæringer fra børnene, såfremt man vil benytte disse  Planlægge den praktiske gennemførelse for børnene (lave tidsplan, sørge for at der er lokale samt pc klar, etc.)

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Hvordan gennemføres undersøgelsen? Koordinatorens/lederens rolle når undersøgelsen åbnes Når undersøgelsen er i gang skal koordinatoren/lederen: Oprette brugernavne/adgangskoder til alle deltagere i undersøgelsen og koble disse med navne på personale, børn og forældre (se brugervejledning for yderligere information).  Uddele brugernavne/adgangskoder til deltagerne Holde øje med svarprocenten (jo højere, jo større validitet i resultaterne). Det er vigtigt, at koordinatoren løbende tjekker, hvem der har besvaret og får rykket for besvarelser i tide.

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Hvordan gennemføres undersøgelsen? Koordinatorens/lederens rolle efter undersøgelsen Efter undersøgelsen skal koordinatoren/lederen:  Efter undersøgelsen skal koordinatoren:  Sørge for, at resultaterne bliver tilgængelige for ledelsen, så snart disse er meldt klar  Eventuelt bistå ledelsen i læsning og videreformidling af resultaterne til dagtilbuddets personale,  forældre samt forældrebestyrelsen

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Hvordan oprettes koder? http://www.analyzethis.no/v3/lpdagtilbudet/bestilling http://www.analyzethis.no/v3/lpdagtilbudet/ nydemo/123

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Hvordan vises resultaterne (børnT1)?

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Hvordan vises resultaterne (kontaktpædagog T1)?

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Hvordan vises resultaterne (pædagog T1)?

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Hvordan vises resultaterne (forældre)?

Kortlægningsundersøgelsen 2013 Hvordan kan resultaterne præsenteres og anvendes? Når resultaterne skal præsenteres, er det vigtigt, at man har tænkt nøje over, hvad der skal præsenteres og til hvem. “Vær varsom”, hvis det f.eks. er en lille børnehave eller der er få ansatte, der har besvaret. Personalet Institutionslederen og/eller koordinatoren henter resultaterne fra alle undersøgelserne og sætter sig ind i, hvad resultaterne siger. Derefter samles hele personalegruppen, og resultaterne fremlægges. Det er den enkelte institutionsleder, som bestemmer, hvordan dette skal gøres. Enten kan man sammen se på resultaterne i portalen, eller man kan lave en minirapport eller en præsentation. Det vigtige er at præsentere resultaterne og samtidigt åbne op for reflektion over spørgsmålet: “Hvad er det ved vores praksis, som bidrager til at opretholde dette resultat, og hvilke tiltag skal iværksættes for ændre eller videreudvikle denne praksis?” Forældre Resultaterne fra forældreundersøgelsen bør præsenteres på et møde, og man bør tilrettelægge det således, at forældrene kan reflektere over resultaterne med udgangspunkt i spørgsmålet “hvad er det i vort samarbejde, som opretholder dette resultat, og på hvilken måde kan forældre sammen med de ansatte bidrage til at ændre eller videreudvikle dette?” På denne måde kan samarbejdet mellem hjem og institution bidrage til at udvikle et godt læringsmiljø for alle børnene i institutionen. Resultaterne fra børneundersøgelsen og kontaktpædagogundersøgelsen skal naturligvis også præsenteres. I den forbindelse er det en fordel, at de ansatte først har reflekteret over resultaterne og gennemtænkt hvilke tiltag, som vil blive iværksat for enten at ændre eller videreudvikle praksis eller hverdagen for børnene i institutionen.