Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe. Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Advertisements

Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Evalueringskriterier for artikel
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Portfolio Hvad er portfolio? Hvilke typer findes der?
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
At udforske sin egen praksis
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.

18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Set fra to studerende Lene Delf Nielsen og Tine Abildgaard Poulsen Studerende fra UCL, Odense.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Den anerkendende interviewform
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Lærerprofessionen.
1. April 2014.
Læring, kommunikation og samarbejde
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Skrivning i de store formater
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Inklusion og Specialviden
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Røde kors fællesskaber
Drivkraften og Motivation
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Vidensbaseret praksis i botilbud
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Formål og rammebetingelser
Præsentationens transcript:

Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe

Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske overvejelser Spørgsmål og diskussion (Bedste spørgsmål får en præmie!)

Hvad er en portfolio?

Fordele og udbytte ved portfolio og SUS: Inspirationskilde Opmærksomhed på egen kompetenceudvikling, bevæggrunde og handlinger (Lorentsen og Lund, s. 110) Fokus på målet Opsamling på undervisning og projekter Fremmer refleksioner over egen læring Personlig uddannelsesplan Indbyrdes videndeling ’…at den lærende aktivt konstruere sin egen kundskab, og portfolien derfor kan bidrage aktivt til, at den studerende fokuserer på sin egen udvikling og tydeliggør og forstår sammenhængen mellem indsats og resultat.’ (Lorentsen og Lund, s. 110) Fastholde den røde tråd i kandidatprofilen samt kompetenceudvikling Via SUS: alternative vinkler på kompetence- og uddannelsesudviklingen

Udfordringer ved portfolio og SUS: Ved portfolio: At man ikke kan få respons, hvis den er privat Få de mange tanker man har i hovedet ned på papir Udtrykke sig selv tydeligt (omformuleringen af tanker til skrift) Gøre det til en leg frem for en byrde ’Den ’truende’ eksamen bliver for mange den endelige ydre motivation for at inddrage portfolien.’ (Lorentsen og Lund, s. 125) Ved SUS: Ærlighed Ikke lade sig ’farve’ af samtalepartneren

…Uddannelsesmæssigt set Fordele: – Tager udgangspunkt i den enkelte Er sit eget emne, måske det mest spændende i verden? – Større grundlag for erkendelser – Skærper profil: Vigtigt i forhold til en lang række moderne virksomheder eks.: – NNIT – Creuna – Andre?

… fortsat Problemstillinger – Ressourcekrævende i forhold: Tid Engagement – Udefinerbart/vagt område – Grænseoverskridene Andres indsigt i profil Tillidsbaseret

Etiske overvejelser

Spørgsmål? Køn Offentlig vs. personlig