Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Workshop Cooperative learning
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
på seminariet Tankegange og indhold
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
KIE-modellen på museum
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Netværksseminar ”Anvendelsesorienteret undervisning”
Bedre faglig læsning med aktionslæring
Det udvidede klasserum
At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj
Evaluering.
Firma / virksomheds-klasse Elever lærer af nødvendighed
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Læremidler i praktikken
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Skolereform august 2014………………
iBøger og didaktisk design
Jytte Hansen UCSyddanmark. Sammenhængskraft som dynamo i klasseværelset: Fokus: At udvikle værktøjer, der gør læreren i stand til at holde sammen på klassen.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
At udforske sin egen praksis
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Pædagogiske overvejelser om at få mere ud af hverdagen
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Forskningsperspektiver på læremidler
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
GNU - projektet projektmetode og design
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
1. April 2014.
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Virksomhedssamarbejde
Elevtrivselsundersøgelsen 2011
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
It i folkeskolens matematikundervisning
Elevtrivselsundersøgelsen 2013
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj i klasserne Værktøjskasse ”Eksperiment” = Initierende, systematisk test og kortlægning af elevernes læringsprofil Kompetenceudvikling Projektkvalificering Konkretisering af eksperiment Formidling af værktøj Vejledning i brug af værktøjskasse VærktøjskasseNy praksis Formidling om CL metoder og metodernes pædagogiske muligheder Veje til implementering i ny praksis Anvendelsesorienteret undervisning – Innovative undervisningsformer PI-modellen: fra Projektidé til Innovation Hansen, Jens Jørgen og Dorthe Carlsen Initierende, systematisk test og kortlægning af elevernes læringsprofil

Bedre læring, højere faglighed, mindre fravær og større arbejdslyst gennem forbedret klasserumskultur Spørgeskemaundersøgelser Bedre læring, højere faglighed, mindre fravær og større arbejdslyst. Mindsket frafald. Forbedring af karakter.er. Resultat af SO1 prøve. Initierende, systematisk test og kortlægning af elevernes læringsprofil Måle effekten af at eksperimentere med CL innovative uv-former Kortlægning af elevernes kompetencer ift. den studieretning, de foreløbig har valgt Eleverne bliver hurtigere og bedre til at afklare og formulere deres kompetencer. SMTTE-modellen

Sammenhæng Hvilke(n) sammenhæng foregår projektet i? Hvad er projektets kontekst? CL projektet fokuserer både på drenge og pigers fastholdelse i uddannelsen. Projektet ligger således godt i tråd med OTGs deltagelse i drengeprojektet under Anvendelssorienteret undervisning. CL projektet spiller sammen med projekt drenge. De involverede lærere udveksler erfaringer. Mål Formål: 1) Måle effekten af brug af CL i undervisningen 2) Kortlægge elevernes kompetencer ift. nuværende studieretning og endeligt valg af studieretning. Produktmål: 1) En forklarende oversigt over, hvilke CL værktøjer der har størst effekt i undervisningen 2) En oversigt hvilke kompetencer, der er i spil, når eleverne endeligt vælger studieretning. Nyttemål: 1) Øget fastholdelse af elever i uddannelsen 2) At eleverne bliver bedre til at kortlægge deres kompetencer  større sandsynlig for korrekt valg af studieretning. TegnEleverne bliver hurtigere og bedre til at afklare og formulere deres kompetencer. Tiltag Initierende, systematisk test og kortlægning af elevernes læringsprofil Evaluering og formidling Spørgeskemaundersøgelse med fokus på: 1) Bedre læring, 2) højere faglighed, 3) mindre fravær og større arbejdslyst, 4) mindsket frafald. 5) forbedring af karakter.er og 6) resultat af SO1 prøve. Anvendelsesorienteret undervisning – Innovative undervisningsformer Projektbeskrivelse og –styring SMTTE-modellen: Titel: CL som motivationsskabende faktor og afklarende redskab til valg af studieretning