Videoundervisning i klinisk mikrobiologi Undervisere: Charlotte Birk Olsen; Underviser Klinisk Mikrobiologisk Afdeling, Næstved Sygehus, MVO, Adjunkt UCL Thomas Lausten; Ph.d. Molekylær mikrobiologi, Lektor UCSJ Studerende: Rie Rokbøl, Sara Schmidt, Linda Kjærsgaard. Modul 4
Baggrund De indledende tanker bag: ”PADI dykkercertifikat pædagogikken”
Baggrund Store informationsmængder til lab-øvelser Mange gentagne spørgsmål i øvelserne Frustrationer hos studerende pga. store informationsmængder til øvelserne Sikkerhed i forbindelse med arbejde i et mikrobiologisk klasse 2 laboratorium
Projektets mål Opnå at Studerende får større overblik i lab underviser ressourcer overvejende bliver brugt til reflektiv læring Så sikkerhedsniveauet bibeholdes, -mindre tidkrævende Reduceres studerendes frustrationer over informationsmængden og detaljegraden i de praktiske øvelser Studerende får større forståelse for øvelserne under forberedelsen Gøre undervisningen sjovere
Hvad gjorde vi Formål; at afdække de studerendes oplevelser af undervisningsforløbene og behov. Lavede to fokusgruppeinterviews og tre evalueringer i forløbet
Fokusgruppeinterviews Studerende oplever: Mange gentagne spørgsmål i øvelserne Frustrationer pga. store informationsmængder Oplever desuden: Vanskeligt for studerende at forberede sig
Tiltag TV-køkken videoer Supplement til lærebogen og som intro til øvelser Blev til sidst lagt ud på youtube og på pc i lab Vanskeligheder 25% så videoen Tekniske problemer ematisk
Evaluering fra studerende Ikke kedeligt at se Rigtig godt - fungerede godt Svært at se Lyden
Evaluering Studerende UCL: Undervisere: Synes det havde været godt til forberedelse og senere forstå øvelsen Undervisere: Adgang til TV-køkken døgnet rundt.; hjemme, i lab Pga. tekniske vanskeligheder, evt. manglende intro er det i år svært at evaluere på en forbedring af undervisningen.
Skriftlig evaluering Eksamens spørgsmål vedrørende indlærte færdigheder blev besvaret bedre end året før. Eksamensspørgsmål vedrørende koblinger mellem færdigheder i praksis og teori var uændrede i forhold til sidste år. Stuarts og pladevalg.
Perspektivering Bruges på samme måde Inddrages tidligere i undervisningen Se videoer hjemmefra Videreudvikling Interaktivt værktøj – besvare spørgsmål Køreprøve
Perspektivering Klargjort læringsmål i forhold til eksamen. Hvordan vil vi se at de er blevet bedre til at løse færdigheds/reflektive spørgsmål? Videoen skal tidligere integreres i undervisningen og eksempelvis anvendes i forbindelse med reflektive spørgsmål. Fx se video inden en time og opfølgende spørgsmål og afsluttende opsamling. PC + højtalere i lab, så sekvens kan ses, når problem/spørgsmål opstår.