Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Set i forældreperspektiv
Klasseledelses- og relationskompetence
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Baggrunden for indførelsen af PALS
Psykoedukation til unge i OPUS
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Sundhedspædagogisk indsats
Forældremøde X årgang.
Mental sundhed i skolen
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Gruppeudviklingssamtaler
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Disposition Præsentation af emne Mobning
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Trivsel og selvværd - mental sundhed i skolen
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Unge og mistrivsel Perspektiv og støtte
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Hvordan motiverer vi de unge?
Mental sundhedsfremme i skolen
Sundhedspædagogik og værdier
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed Sundhedsplejen Rudersdal sep. 2013 Karen Wistoft Professor (mso), institut for Læring Ilisimatusarfik Lektor, Institut for Uddannelse og pædagogik (DPU) Aarhus Universitet

Oplæg dag 2 Hvorfor dette tema? Hvad drejer det sig om? Mental sundhed Teori - forskning Metode – øvelser Hvorfor dette tema? Hvad drejer det sig om? Mental sundhed Forskning på området Tre eksempler: Selvmord blandt unge Elevers mistrivsel (DK) Skoletrivsel/-ledelse (folkeskolen GR). Robusthedsøvelser: Magtesløshed  trivsel og tryghed Misforståelser Alarmmekanismer Beroligelse og krisehjælp Tankebaner/-lege

Hvorfor dette tema? Skoleeleverne har det ikke altid lige nemt… Har det måske også svært der hjemme – m. usikkerhed, skuffende eller skræmmende oplevelser  negative selvbilleder, generthed, lav selvtillid, tilbageholdehed, ikke mod og ingen lyst til at lære… Hvis ikke man som sundhedsplejerske ved, hvad trivsel handler om, hvor man vil hen med eleverne, hvad målet er, hvornår det godt, det man gør, hvor meget man skal ‘gå til’ og guide dem, smitter usikkerheden af på eleverne og hindrer i værste fald deres personlige udvikling og deres lyst til at lære…

Trivselsarbejdet Trivselsarbejdet på en skole implicerer pædagogiske og didaktiske kompetencer blandt lærerne Og værdi- og rolleafklaring blandt alle skolens medarbejdere Trivsel er hele skolens trivsel, også lærernes!  Derfor er trivselsarbejdet også en ledelsesopgave

Indgangsspørgsmål Hvordan fremmer lærerne skolens trivsel og elevernes selvværd og robusthed - vel at mærke når arbejdet skal være pædagogisk og didaktisk reflekteret? Hvilke kompetencer er nødvendige for at styrke dette arbejde – hvad skal man som sundhedsplejerske kunne? Hvordan tager lærerne ansvar for elevernes kompetenceudvikling i relation til deres trivsel, selvværd og robusthed?

Indikatorer for mental sundhed Kan de tilpasse sig andre, vanskeligheder og sig selv? Føler de brugbare overfor andre? Får de slappet af/hvilet sig tilstrækkeligt? Kan de koncentrere sig/tænke klart? Kan de give slip i negative følelser? Har de mod på at ændre ting til det bedre for sig selv og andre? Oplever de selv at de vokser? Har de positive forventninger til fremtiden?

Mental usundhed Magtesløshed: ingen forventninger om at kunne mestre livets betingelser og opfylde mål Meningsløshed: ingen oplevelse af sammenhæng i hverdagen. Ingen sammenhæng mellem roller i nutid og roller fremtid Normløshed: ingen overensstemmelse mellem normer i forskellige kontekster Social fremmedgørelse: mangel på meningsfulde relationer og involvering i skolekonteksten Jenkins et al., 2008

Robusthed Robusthed handler om at blive god til at klare livets udfordringer i stort og småt: udfordringer i forhold til andre mennesker; klare opgaver, som er svære; kunne holde fast i et mål, der skal nås og klare fristelser, som man ikke har godt af. Robusthed handler også om at gøre det nemmere at lære nyt og huske, kunne træffe fornuftige beslutninger og forebygge konflikter, usikkerhed og pres i hverdagen (Wistoft, 2013)

Sundhedsplejerskens rolle På en række punkter har sundhedsplejersker forskellige roller og tilgange til såvel undervisning som til relationer med eleverne, hvilket får betydning for elevernes trivsel og selvværd Kollegaers og leders opmærksomhed og feedback til den enkelte sundhedsplejerske omkring hendes håndtering af egen roller og undervisning får betydning for elevernes trivsel og faglige præstationer

Følelser og fællesskab Rummelighed Betydningsfuldhed Deltagelse Nærvær Åbenhed Jeg-støttende ‘Rummelighed’ Uvæsentlighed Ikke-deltagelse Afstand Lukkethed Jeg-deprimerende

Selvrealisering – fællesskab

Eksempel – skole Ydre Nørrebro DK Ingen drenge har forventninger om at tage en ungdomsuddannelse eller få et job, efter de er færdige med 10. klasse Pigerne er mere optimistiske og mener, de nok skal klare sig ’ude i samfundet’ De fleste af elever har svært ved at ‘genkende sig selv’ i de forskellige sammenhænge de indgår i… Der er stor forskel på de krav, normer og værdier, de er opdraget med hjemme, og dem de møder i skolen… (32 individuelle interviews m. elever i 7. klasse)

Danske tal på mistrivsel (SST, 2011) 20 % af de 13-17-årige unge trives ikke og har et lavt selvværd 25 % af skolebørnene oplever stress ugentligt eller oftere, hvilket går hårdt ud deres hverdag 25 % af pigerne mellem 14 og 21 år har en risikoadfærd for at udvikle spiseforstyrrelser og selvskade 20 % af pigerne i 9. klasse har skadet sig selv mindst én gang. For drengenes vedkommende er det 10 %

Idealer og planer Samfundets forventninger om at være dygtig, ansvarsbevidst og målrettet Nogle unge former deres identitet i dette billede – de har et klart billede af, hvad det vil sige at klare sig godt De forsøger eller drømmer om at lave målrettede planer Hvis planen krakelerer, er der stor chance for, at de også selv krakelerer… For svaghed og problemer ikke er ’hipt’ i voksensamfundet

Elevernes spørgsmål (Wistoft, 2011) Kan jeg regne med, at der er nogen, der lytter til mig, når jeg har brug for det?... Er det ok at bruge sine venner, når det brænder på? Er det ok at bruge de voksne til svære ting (ikke kun, når man kan fortælle om scorede mål eller flotte karakterer)? Bliver jeg betragtet som ’svag’, hvis ikke jeg helt ved, hvad jeg vil?...

Sundhedsplejerskers spørgsmål (Wistoft, 2011) Hvilke kvalifikationer og hvilken viden har jeg brug for, når jeg skal undervise i emner med relation til mental sundhed i klassen? Ved jeg, hvordan jeg skal respondere overfor en elev, som måtte vise tegn på at være rystet, utryg eller ked af det i relation til disse emner? Hvordan svarer og agerer jeg, når en elev stiller mig et personligt spørgsmål? Hvordan påvirker min egen selvforståelse, identitet og relationer til andre mennesker – ikke mindst til eleverne og forældre – min undervisning? Er skolen parat til at håndtere ansatte/elever med mentale problemer eller kritiske hændelser, der påvirker andre?

Pointer Sundhedsplejerskens rolle og relationskompetence er afgørende  stor betydning at eleverne føler sig ’set’ og værdsat Sundhedsplejersken skal også selv ville ‘ses’ og dermed optræde tillidsskabende og troværdig Elevernes udbyttet af arbejdet med trivsel, selvværd og robusthed er afhængigt af samvær, tid og den energi/engagement, man som lærer lægger i det Lederens synlighed og opbakning er afgørende for, om trivselsarbejdets virker Sundhedsplejerskens brug af lederen og støtte og feedback til hinanden er essentiel!