En undersøgelse på voksensocialområdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hjælp der er en journalist i røret
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
TIP TEAMET Teamet for inkluderende pædagogik
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Sofies dejlige dag.
Høreforeningens netværksgrupper - Find vej i hørejunglen, med netværksgruppen som GPS –
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
- som i menigheden /det kristne fællesskab, ikke som i bygningen
Hvor der er fokus på klimaet.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Fortællinger fra kanten
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Hold fast, hold ud eller hold igen
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Relationer – børn og voksne
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Intern kommunikation PR og presse
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Inklusion på voksensocial-området
Vejlederens kommunikation
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Børn og unge med handicap siger deres mening
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d v. Tom Ritchie UCC.
Uddannelse for udviklingshæmmede
Historien om de gode venner.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Læreren som læringsleder
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Fællesskab i byer. Koncerter Vi synes der skal være nogle flere koncerter. Det behøves naturligvis ikke at være en dyr koncert. Vi tænker vær halve år.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Jeg bestemmer Medborgerskab – Tema 1. 2 Tema 1 – Dag 1 Medborgerskab 1. Jeg bestemmer 2. Vi bestemmer 3. Med i samfundet 4. Indflydelse De 4 temaer.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Det gode møde i folkeskolen
Præsentationens transcript:

En undersøgelse på voksensocialområdet 6. april 2017 Inklusion i teori og praksis Om oplevelsen – det at være udenfor og indenfor En undersøgelse på voksensocialområdet Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest Formål med Workshop Hvordan kan pædagogisk praksis imødekomme ønsket om at opleve sig som inkluderet i betydningsbærende fællesskaber ? Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Præsentation af projektet Inklusion = indbefatte eller medregne At være en del af et betydningsbærende fællesskab (Kornerup 2003) Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest (Kornerup 2009) Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Overvejelser bagom projektet Projektet undersøger borgernes oplevelse af det at være indenfor/udenfor (et individperspektiv) jf. FN´s Handicapkonvention. Der har til formål at inkludere Projektet tager udgangspunkt i viden om, at en stor gruppe af borgere er isoleret i særlige fællesskaber (Jensen 2012) Socialpædagogens opgave er at undgå borgernes marginalisering (Madsen 2005) Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest Empiri Udarbejdet 9 interviews med beboere Interviewene repræsenterer ikke sandheden, men måske noget relevant. Interviewene er beboernes perspektiv som det er forstået af informanten. Udarbejdet 4 observationer Observationerne er hvad observant ser filteret gennem dennes forforståelse Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Inklusion og eksklusion Deltagelse i funktionssystemerne; økonomi, politik, uddannelse, ret mm. Deltagelse i arbejdsorganisationer, politiske organisationer, frivillige organisationer mv. Deltagelse i interaktionssystemer - ansigt til ansigts kontakt med hinanden (familie, venner, m.v.) Deltagelse i fællesskaber med en bestemt identitet og kultur (Larsen & Mortensen 2009) Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Antagelser om Arbejdsliv 6. april 2017 Antagelser om Arbejdsliv Borgerne er ofte ekskluderet fra det normale arbejdsfelt og hvis de deltager heri, er ofte med særlige vilkår. Nogle borgere vil gerne ha´ et arbejde indenfor normalområdet fordi: Interessefællesskaber Status ved at tjene egne penge Ønsket om at være normal Per Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest 6. april 2017 Interview ”Jeg vil gerne ha´ et almindeligt arbejde og tjene mine egne penge” (…) Det er vigtigt man har noget at holde fast i ikke bare gå og dovne den hele dagen(…) Per Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Meningsfuldhed ved arbejde 6. april 2017 Meningsfuldhed ved arbejde ”Interviewer: Arbejder du? Informant: Jeg arbejder på xx (beskyttet værksted) … Interviewer: Er det godt? Ja det er fint det er dejligt – nogle siger at de betragter det som almindeligt arbejde men det er så et beskyttet værksted – lønnen er ikke særlig høj. (…)det er godt og derudover har de et køkken jeg har nemlig en uddannelse som kostmedhjælper” Per Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest 6. april 2017 Diskussion Hvordan kan pædagoger arbejde med inklusion indenfor det normale arbejdsfelt? Hvilke problematikker kan der være i forhold til at arbejde med at fremme inklusion i det almene arbejdsfelt? Per Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Antagelser om Fællesskaber 6. april 2017 Antagelser om Fællesskaber Ønske om at være med i fællesskaber udenfor institutionsområdet: Deltagelse udenfor – kan give positive oplevelser. Deltagelse udenfor kan give oplevelser af IKKE at være en del af fællesskabet. Deltagelse udenfor som paralle forløb. (Pernille) Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest 6. april 2017 Interview Deltagelse udenfor – kan give positive oplevelser. ”Interviewer: Ja, hvad med sport eller fritid? Informant: Jeg er med i xx (en forening), der tager ud og oplever en masse ting, tager ud og ser en masse, stiller op i en masse ting og sager Interviewer: Og det synes du godt om? Informant: Ja det er noget jeg bruger rigtig meget tid på. Får arrangeret en masse ture og holder nogle fester en gang imellem.(…) Pernille Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest 6. april 2017 Deltagelse udenfor kan give oplevelser af IKKE at være en del af fællesskabet. Interviewer: Er det kun til kampe du har noget med dem at gøre? Informant: Så ser jeg dem også oppe i byen … skriver med dem på mobilen Interviewer: Så det er ikke nogen du lige ringer for at hører om vi lige skal være sammen? Informant: Nej ikke sådan rigtigt Interviewer: Har du noget med nogen af dem at gøre? (Lang pause) Informant: Det havde jeg en gang, ind til de blev hooligans, så gad jeg ikke det længere.” Pernille Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Parallelle relationer 6. april 2017 Parallelle relationer ”Interviewer: Er det svært at møde mennesker i byen -piger og sådan - som ikke bor på et bosted? Informant: Nej men men….. det svære for mig det er at holde den..................de (dem udefra) kan godt sidde sammen med mig efterhånden. Fordi at så holder jeg bare min mund og snakker bare stille og roligt med dem og fører mig ind på deres niveau, men der er nogen niveauer man ikke kan komme op på har jeg fundet ud af”. Pernille Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Antagelser om fællesskaber i handicapkulturen 6. april 2017 Antagelser om fællesskaber i handicapkulturen Der er mange betydningsfulde fællesskaber tilknyttet forskellige institutioner, hvor beboerne oplever deltagelse. På den ene side giver dette en oplevelse af inklusion. På den anden side, kan dette være med til at ekskludere denne gruppe udenfor ”normalområdet”. Pernille Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Deltagelse i handicapkulturen 6. april 2017 Deltagelse i handicapkulturen ”Informant: Ja man kommer ud og oplever en masse Interviewer: Ja hvad oplever i? Informant: Ja altså vi har lige været på Sølund … … og her til september mener jeg skal vi til Tyrkiet Interviewer: Er det rigtigt – er det jer alle sammen der tager af sted? Informant: Nej det der kun 9 – 10 jeg ved det ikke helt(interview ”Beboer fortæller om sit arbejde og sin kæreste, som bor i et andet bofællesskab. (observation) Pernille Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest 6. april 2017 Interview (…)Informant: Jeg er meget glad for at bo herude Interviewer: Og du har også mange mennesker du snakke med herude, kunne jeg se Informant: Ja vi har det rigtig godt sammen”. Pernille Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Antagelser om personalestyrede fællesskaber 6. april 2017 Antagelser om personalestyrede fællesskaber At personalestyrrede fællesskaber, eller mangel på samme, kan på den ende side skabe inklusion for nogle og eksklusion for andre Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest Interview ”Interviewer: Er der noget i laver specielt her, som du tænker, det er altså bare fedt? Informant: Nej for når det er weekend, så er det bare druk druk druk druk og jeg drikker ikke Interviewer: Nej Informant: Hvad skal man lige lave – ikke en skid Interviewer: Nej det kan godt være svært, hvis man ikke har de samme interesser.” Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest Interview ” Informant: Så har vi en festkælder og har jeg bygget min egen bar dernede Interviewer: Er det rigtigt Informant: Ja det har jeg selv stået for Interviewer: Nej hvor fint Informant: Det er fordi jeg synes, det er rart at folk er samlet et sted … Og jeg vidste at hvis jeg lavede sådanne en bar, så kunne alle komme ned og hygge sig Interviewer: God idé - er der åben for alle? Informant: Dem der kommer udefra de skal inviteres, men den er åben for alle der bor her.” Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest 6. april 2017 Diskussion Hvordan kan man i pæd. praksis støtte op om ønsker om at deltage indenfor normalområdet? Hvilke begrænsninger (barrierer) ville der være for denne deltagelse i normalområdet? Når målet med praksis er inklusion/udslusning i ”normalområdet”, hvordan kan man så tage hensyn til dette i pæd. praksis? Hvordan kan inklusion i fællesskab (eks. inklusion i ”handicap” samfundet) skabe eksklusion fra andre fællesskaber? kan dette forstås ? Hvordan kan man i pæd. praksis arbejde med at fremme oplevelsen af inklusion og mindske eksklusion i institutionsfællesskaberne? Per Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Interview kontra observation 6. april 2017 Interview kontra observation Borgernes subjektive oplevelsesverden – kan konflikte med objektive perspektiver Claus Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Diskussion - Hvad mener vi ? Hvad kunne borgere og pædagogisk praksis få ud af at deltage i forsknings- og udviklingsprojekter? Værdi ved deltagelse - kunne pædagoger selv lave interview med beboerne og dermed få indsigt i borgernes subjektive oplevelsesverden – den gode samtale? Pædagoguddannelsen Midt-Vest

Pædagoguddannelsen Midt-Vest Referencer Bryderup, I. M. &Jensen, N. R. (red) (2008): Aktuelle udfordringer i socialpædagogikken. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag Jensen, N. R.(2012).Viden om voksne mennesker med handicap http://www.socialpaedagogernesvidensbank.dk/da/Articles/Adults/Samfundsdeltagelse%20-%20mennesker%20med%20funktionsnedsaettelser/Viden%20om%20voksne%20mennesker%20med%20handicap.aspx Kornerup, I. (2009) Inklusion som begreb og styringsredskab. I: Inklusionspædagogik. Pedersen, C. (Red) Hans Reitzels Forlag Larsen, J.E. & Mortensen, N. (2009) Udenfor eller indenfor Sociale marginaliseringsprocessers mangfoldighed. København: Hans Reitzels forlag. Madsen, B. (2005). Socialpædagogik. København: Hans Reitzels Forlag. Pædagoguddannelsen Midt-Vest