Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Styring med mening? Oplæg v. Henrik Hjortdal Oktober 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Advertisements

Social kapital – rig på relationer
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Ledelsesudfordringer i de danske kommuner
Styring og autenticitet
Old timers and newcomers
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
7 dogmer for offentlig styring
Tillid Temadag for AMIR
Ved rådmand, Dorthe Laustsen
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Konsensusprocessen.
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Afbureaukratisering - Hvad, hvorfor, hvordan ? Henrik Hjortdal, FORUM for Fremtidens Offentlige Ledelse og Styring 7. Oktober 2009 COK - Århus.
Fremtidens offentlige ledelse og styring Henrik Hjortdal 8. november 2010 Enhed for Perioperativ Sygepleje Rigshospitalet.
Kodeks for offentlig topledelse
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Medalje til Høje-Taastrup
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Dan Zielke og 1.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
DB SYD Kvalitetsreformen – hvad kommer den os ved? v. Afdelingschef, Lars Holte, KL.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kompetencestrategi med mening
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
SUF - gevinstrealisering
Kvalitetsudvikling hvordan
Centralforeningen for Stampersonel
Interne survey som ledelsesværktøj
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Styring med mening? Oplæg v. Henrik Hjortdal Oktober 2007

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Politisk behov Manglende indfrielse af centrale politiske løfter ift. vælgernee, oplevelse af magtesløshed ift. offentlig sektor, især stat/kommune Driftsmæssige hensyn Institutioner i krydspres, psykisk arbejdsmiljø, kompetence til at håndtere brugerne professionelt Ny styring - ny mening

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK 25 års decentralisering - og øget regulering Institutionen Pres nedefra - marked og brugerne Pres oppefra - styring og dokumentation Pres indad - selvregulering

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Procesregulering Interne kontrakter Virksomhedsplaner Målinger af aktivitet, output, resultat, effekt Evalueringer af projekter og/eller drift Tilsyn/inspektioner Dokumentationskrav Adhoc-krav i enkeltsager Styring og dokumentation

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Valgfrihed og konkurrence Brugerrettigheder Gennemsigtighed/manglende gennemsigtighed Brugernes uddannelsesniveau Brugernes ændrede tillid og dalende autoritetstro Politiske og medieskabte forventninger Brugerunderøgelser Taxametersystemer Marked og brugere

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Faglige standarder, metoder, etik Personlig ambition og arbejdsglæde Personlige relationer til brugere Kollegiale hensyn Incitamenter Formelle interne regler Uformelle interne regler Reaktion på ledelse og/eller manglende ledelse Selv-regulering

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Lederskab Balancering af modsat rettede krav og håndtering af selvregulering og arbejdsmiljø Medarbejderskab Mening med, mulighed for og kompetence til at håndtere brugerne professionelt Bedre styring Rum til at lede og honorere politikernes, brugernes og medarbejdernes behov Behov for nyt lederskab og medarbejderskab - og styring der giver rum herfor

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Oprindelig ide: Nye skræddersyede frihedsgrader og bedre afstemning af forventninger via dialog fører til bedre ledelse og ressourceanvendelse Risici: Mange ”bundlinjer” i DOS, politisk-symbolske mål, manglende operationelle mål, manglende enighed om metode Fordele: Ved klare og entydige mål, forventningsafstemning, reduktion af efterrationalisering Udviklingen fra 1992: Fra fristyrelse til resultatkontrakter. Fra ”a handful of meaningful indicators” til det modsatte ? Fra udvikling til drift. Fra realitet til symbolik ? Fra tillid til kontrol ? Ud i kommunerne. Nyttige, ligegyldige og skadelige kontrakter Særligt om kontraktstyring

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK -Skabe mening og motivation gennem indsats for at skabe historien om sammenhæng mellem styringskrav og faglighed Risiko: Troværdighedstab ved kunstig harmoni, belastende selvregulering -Afskærme medarbejderne via tilpasning eller udelukkelse af styringskrav mhp. faglighed og brugerfokus Risiko: Forringet relation til de styrende og/eller double standards/bureaukrati - Kompetence- og organisationsudvikling Risiko: Midlertidig servicereduktion, pres på psykisk arbejdsmiljø, udgifter - Dialog med de styrende om bedre styring Risiko: Nederlag og mistet intern autoritet og/eller oplevelse af illoyalitet opadtil Ledelsesstrategier ift. den tredobbelte regulering

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Ledelsesreform Ret til lederuddannelse, nye fleksible lederuddannelser, dialogforum – ledelsesvilkår og styring udestår Attraktive arbejdspladser Bedre ledelse, efter- og videreuddannelse, nye bygninger, bedre arbejdsmiljø, medindflydelse – løn og afbureaukratisering udestår Bedre styring? Øget kontraktstyring, flere målinger, flere fælles standarder og metoder, men også ønske om rum til at lede, forenkling og afbureaukratisering – helhedsperspektiv på ledelsesvilkår og styring udestår Kvalitetsreformen

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvorfor en styringsreform? Bedre balance mellem ”feasibility” og ”accountability” – skabe rum for ledelse – styrke medarbejdernes mening, medvirken og medansvar Hvilke principper? 1. Forskydning fra klassisk topdown-tænkning til dialog 2. Forskydning fra kontrol til selvevaluering (fx SCKKs KVIK-model) 3. Udluge knopskydning og respektløs adfærd ift. fagprofessionelle Mulig metode: Uafhængig kommission? Eksperimentarium? Mens vi venter: KVIK? Kodeks for de som styrer de offentlige institutioner? Styringsreform bør på dagsordenen

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvad er KVIK? Selvevaluering som giver faktabaseret grundlag for dialog og kvalitetsudvikling af institutionen Hvilke principper? Sammenhængen mellem indsats og resultater Fælles opfattelse af kvalitet i hele organisationen Målinger med mening - forudsætter meningsfuld dialog mellem faglige, politiske og økonomiske aktører Hvem bruger KVIK? Bl.a. Høje Tåstrup og Roskilde kommuner. Forsvaret. Uddannelsesinstitutioner. SCKK. Særligt om KVIK

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Forslag til temaer i et kodeks som de styrende skal følge – og ansvaret kan placeres hos institutionen: Ligeværdig dialog Væsentlighed Dynamik Overkommelighed Nye muligheder Åbenhed Mening med målinger Loyalitet Begræns adhoc-indgreb ”Kodeks for god institutionsstyring”

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den styrende skal sikre ligeværdig dialog af høj kvalitet mellem opdragsgiver og institutionsledelse – dvs. den styrende skal have respekt for at værdiskabelsen sker på institutionsniveauet. Ligeværdig dialog

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den styrende skal koncentrere sig om de vigtigste forventninger – ikke illudere totalt overblik, ikke detaljeret, lave ritualer, symbolik og alibier - ingen overvægt på det der tilfældigvis er let at måle. Væsentlighed

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Styringsdokumenter må ikke være rigide og hindre udvikling - men skal have spilleregler, så krav eller forventninger ændres, når der er nye forudsætninger tilstede, Dynamik

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Omfanget af planlægning, opfølgning og dokumentation skal opleves meningsfuldt og udbytterigt af begge parter og ikke tage unødige ressourcer eller opmærksomhed fra kerneopgaven Overkommelighed

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den styrende har ansvar for bestandigt at søge at skaffe institutionen relevante nye muligheder, lettelser eller frihedsgrader, som bidrager til at øge kvalitet og/eller produktivitet. Nye muligheder

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Målinger skal have et passende omfang, være meningsfyldte for begge parter og skal typisk være indikatorer, som indgår i dialog, resultatvurdering og selvevaluering – måleresultater skal ikke opfattes som sandheder eller pr. automatik føre til belønning eller sanktion. Mening med målinger

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Gensidig tillid mellem kontraktparterne styrkes via maksimal åbenhed og ærlighed om alle fejl og forhold på begge sider, der har betydning for kontraktens indgåelse eller opfyldelse – og den styrende skal sikre(s) incitamenter hertil. Åbenhed

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kontrakter o.lign skal skabe en fælles og meningsfyldt konklusion - og billedet skal løbende kommunikeres og fastholdes ift. til egne medarbejdere og omgivelser for at sikre professionalisme, afstemte forventninger og loyalitet Loyalitet

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Institutionens mulighed for at levere varen forudsætter, at den styrende ophører med symbolske ad hoc indgreb og begrunder og kompenserer for de uundgåelige. Begrund, kompenser og begræns adhoc-indgreb

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Erkendelse af institutionen som kernen i velfærdsstaten Erkendelse af moderne ledelsesvilkår og fagligt ansvar Erkendelse af de styrendes rolle som støtte for kerneforretningen Adfærd og ansvar i overensstemmelse hermed Vil de fagprofessionelle medvirke? Vil de styrende medvirke ? Vil vælgere og medier medvirke ? Kodeks = Nye spilleregler for de styrende