Implikationer og validitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Advertisements

Et kritisk-analytisk blik på positiv psykologi
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Analyse af kvalitative data
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Analyse af praksis.
Kodning og kortlægning
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Det etnografiske interview og deltagerobservation
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Relationer – børn og voksne
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Vt-9 kursus program 2. møde
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Praktisk om opgave og oplæg
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Konstruktioner af feltsites
Konference om Almen Studieforberedelse
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Teori, metodologi og metode
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Overordnet anbefales: Der henvises i den enkelte opgave/opgavesættet til anvendt IT- værktøj. Hvis der veksles mellem flere i de enkelte opgaver, skal.
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 Overordnet Flere gode opgaver De samme fejl går igen.. Alle der har afleveret.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Peter Nedergaard: Hypotesetest
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Videnskabsteori & metode
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Øvelse 1: First Impressions
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Kombinationer & tværfaglighed på datalogi & TIT Oplæg ved semesteropstarten September 2004 Niels Jørgensen.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Videregående kvalitative metoder
Synopsen skal indeholde
Hvad er en Feltrapportage?
Præsentationens transcript:

Implikationer og validitet Situationelle metoder til digitale studier Brit Ross Winthereik

Dagsorden 8.00 – 10.00: Oplæg v. Mette, opsamling v. Brit om teksterne Tekst-referater (selvvalgte tekster) Praktiske spørgsmål vedr. D. 28/4 (fælles oplæg) og eksamensopgave Opsamling på studenterevaluering 10.00 – 12.00: Forberede oplæg til næste gang

Overordnet om validitet i etnografiske studier First-timers/studerende jages af objektivitetens spøgelse. Lover at forklare hvad der ‘virkelig skete’ Etnografer har længe vidst at etnografiske undersøgelser ikke er ‘objektive’ i naturvidenskabelig forstand Validiteten ikke baseret på hypotese-testning og gentagelse af forsøg

Nogle af etnografiens kendetegn Fortolkende videnskab Forsøg kan ikke gentages Baseret på enkelte cases Ikke en men mange sandheder/delvise sandheder, som beskrives på lige fod Refleksivitet Mange forskellige datakilder

At skrive etnografi Hvordan historien skrives har stor betydning I den etnografiske tekst ligger ‘beviset’/her beskrives resultaterne og de sandsynliggøres Hvori ligger validiteten? Hvordan komme fra feltnote til etnografisk beskrivelse til resultater? Sanjek, R. (1990). On Ethnographic Validity. Sanjek, Roger 
1990 "On Ethnographic Validity" In Fieldnotes: The Making of Anthropology. Pp. 385-418. Ithaca: Cornell University Press.

Fra feltnoter til resultater Feltnoter og transskriptioner udgør ressourcen, analysen laver et ‘skelet’, den indekserer Kriterier der opfylder målet om etnografisk validitet: Empiri knyttes til teori/eksisterende viden på området (både studier om lign fænomener og metodelitt.) Betingelserne for empiriindsamling samt antagelser om felten beskrives (fx I forbindelse med forskningsspm) Stemmer fra felten repræsenteres (et spm om stil og genre, men altid (implicit el eksplicit) knyttet til en diskussion om hvordan teksten generaliserer)

Plenumspørgsmål Laver i etnografi i en organisation? Giver jeres ‘adgangshistorier’ brugbare indsigter om organisationens ‘identitet’? Hvordan skal vi forstå spørgsmål om etik i dataindsamling og i den situationelle analyse? Eksempler fra eget arbejde. Neyland tænker anvendelsemuligheder for etnografiske studier ud fra opdelingen ethnography of/for/with an organization. Giver denne opdeling mening i jeres undersøgelser? Hvordan?

Fra etnografi -> Situationelle metoder Antropologerne har ikke været gode til at vise deres indeks (Sanjek) Et umærkeligt skift mellem ‘the context of discovery’ til ‘the context of presentation’ Situationelle metoder er et opgør med dette skel Sit met sigter mod at arbejde kreativt med værktøjer til dataanalyse, vise back-stage Målet er at vise at metoder med-producerer virkeligheden snarere end blot af afspejle den

Clarke om validitet [in grounded theory] “the data” often had a magical quality predicated on their being separate from the researcher and somehow sacred. (…) Clarke’s svar: Det er ikke nok at vente på at data taler til dig – der er analysearbejde, der skal gøres – du skal tage ansvarlige valg

Ansvarlig analyse iflg Clarke Inspiration fra Foucault: Magt er produktivt og indbygget i alle sociale situationer Husk non-humans/teknologier deltager i sociale situationer Konteksten bør findes i situationen (ikke udenfor/‘rundt om’)

Etnografiens rejse - Dourish Teksten fokuserer på ‘det der forsvinder’ når etnografien bruges til forståelse af brugere/produktudvikling Historisk rids – god introduktion til ‘rejsen’ Pointe: Design fokus misforstår etnografi og går derfor glip af hvad etnografi kan bidrage med Ikke kun field techniques men teoretisk og analytisk arbejde Litteratur, ikke direkte repræsentation, “mechants of astonishment” Etnografen ikke et passivt instrument, men indgår I relationer Design as natural end point Design og etnografi har fsk udg punkt (ontologier) vedr forholdet mellem teknologi og hverdagspraksis Fra “here’s what happened” til “understandig social settings”

Hvad er alternativet til ‘implications for design’? At kigge efter analytiske forbindelser mellem etnografi og design, fx begreber der hjælper med at forstå selve kategorierne ‘design’, ‘bruger’, ‘designer’ og deres indbyrdes relationer “new ways of imagining the relationship between people and technology”

Oplæg – forslag til struktur Introduktion og baggrund Forskningsspørgsmål Metode og dataindsamling Analysearbejdet og præsentation af analysen Konklusion Hvad viser jeres undersøgelse? (resultater) Hvilke implikationer har jeres resultater for det undersøgte og for situationelle metoder?

Eksamensopgave 10-15 sider (inkl. bilag) Med udgangspunkt i gruppens dataindsamling og analyse forholder opgaven sig til den opnåede erfaring med situationelle metoder (etnografisk dataindsamling, særligt Neyland, og situationel analyse, særligt Clarke) Den gode opgave Har et klart formuleret fokus og spørgsmål Leverer selvstændig beskrivelse af hvad situationelle metoder er Viser udvalgt empiri og reflekterer over udfordringerne ved at bruge situationelle metoder Er velskrevet og bringer de læste tekster i spil Ingen plastikomslag, kun clips

Evaluering - opsamling Let? Svært? Sjovt? Anvendelser i fremtiden?