Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Advertisements

Innovation og iværksætteri
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Tilsynspligt en større indsigt i skolens gang og virke Bliver en del af skolen indefra. tidlig information om - og mulighed for at kommentere på skolens.
Udbredelsesformer. Form 1 En eftermiddag kl Te, kaffe og kage Oplæg fra ”ressourcepersoner” fra udviklingsholdet: Fremlæggelse af forløbstema og.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Formål med projektet At I kommer i dybden med de faglige emner: virksomhedsforståelse, krav, design og implementering. At I lærer at arbejde i grupper.
Generel introduktion til EC
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Lederforum – budget høring. Basisbudget
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Mød Aalborg Universitet
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse Rekruttere (segmenter, målgrupper) Min. 2 testpersoner Overvej roller i gruppen – Skift moderator Lav et testmanuskript.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Øvelser Samlet rapport.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Øvelser Kortsortering.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
Mål ● Er der grundlag for at realisere vores koncept og hvordan kunne det realiseres?
Præsentation af 21 Nordiske Social Højskole Konference.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  De første 3 cases.
AFSLUTTENDE RAPPORT Afleveres senest mandag den 11. maj kl til Ida.
Afleveres senest mandag den 3. maj, kl til Mikael via mail.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Øvelse 1: First Impressions
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
DIEB-DEB3.1 Lektion 3: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
Øvelser Teoretisk Diskussion. I dag Hvordan er det gået? Gruppe 1, 3 og 4 skal sende en til Charlotte på: med opdragsgiverens navn.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
DIEB-DEB14.1 Lektion 13: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Øvelsestimer (opgave 12) v/Morten Davidsen Læser til daglig cand.merc.(dat.) på CBS.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  Hvor, hvornår og hvordan  Testmanuskript.
Definition Kriterier Design og evaluering
Præsentationens transcript:

Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest d. 3. og 10. marts Kortsortering: WOCO Næste ugers fremlæggelser Dagens øvelse

Kontakt med opdragsgivere Møde d. 25. februar. Afsluttende møde til præsentation af jeres usability rapport som skal finde sted mellem d. 21. og 28. april, uge 17/18.

Informanter til brugertests 2x2 informanter der i videst mulig udstrækning repræsenterer sitets målgruppe d. 3. og 10. marts. Reserver lokale hos mig i god tid – senest en uge før. Link SIGCHI’s standardregler for brugertestning kan findes på slides for aftenholdet.

Fremlæggelse af kortsorteringsøvelsen: WOCO

Kommende gruppe-fremlæggelser Ingen fælles øvelser i næste uge pga. opdragsgivermøder. De to efterfølgende gange, 3.3 og 10.3 vil være afsat til brugetests. Gruppe Louisiana skulle fremlægge erfaringer med Heuristisk inspektion, dets styrker og svagheder samt forslag til budget først d. 17. marts. Gruppe Miljø og Sundhed fremlægge deres erfaringer med brugertestene d. 17. marts.

Dagens øvelse: Heuristisk inspektion Der er reserveret computerlokaler til jer, 3.15 og 3.16 fra 12.30-16.00! For fremgangsmåde se kursets webside: http://www.itu.dk/courses/U/F2004/2_oevelse.htm Heuristisk inspektion også kaldet heuristik evaluering er en non-empirisk brugervenlighedsevalueringsmetode.

Empirativ vs. Non-empirativ Hver test har en række forudsætninger. Jordan anvender betegnelsen empirative og non-empirative. Til de empirative tests er der typisk behov for informanter, materialer, typer af spørgsmål, fordeling af roller. I forbindelse med de non-empirative tests kan der være tale om heuristikker (tommelfinger-regler, guidelines, anbefalinger).

Heuristisk inspektion En heuristik er en anderkendt regel for konstruktion af gode brugergrænseflader. Den forudsætter et kendskab til en række tommelfingerregler for hvad brugervenligt design er samt erfaring med designregler m.m. kombineret med sund fornuft. Udgangspunktet er at en usability-ekspert skal vurdere et system/website udfra en række heuristikker (tommelfingerregler/design-anbefalinger). En heuristisk inspektion kan f.eks. anvendes ved: En designspecifikation En prototype Et velfungerende websted/system

Heuristisk inspektion Det er en kontroversiel teknik, da den ofte overser nogle kritiske problemer. En enkelt inspektør finder som regel kun mellem 10-40% af problemerne med brugergrænsefladen og det er sjældent at inspektører finder de samme problemer. Teknikken er mest velegnet til en første, overfladisk vurdering af en brugergrænseflade og kan ikke erstatte brugertests, men kan reducere nødvendige antal tests og forøge udbyttet af fremtidige test-tiltag væsentligt. Heuristisk inspektion er en væsentlig del af kurset og derfor vil der også d. 14. april endnu en øvelse hvor I skal evaluere et softwareprodukt.

Analyse - Rapportering Rapport skrivning/Analyse kan afleveres pr. mail til jandaja@itu.dk, den efterfølgende onsdag kl. 12.00. En rapport på 2 sider kan indeholde inkl. bilag: Anbefalinger til forbedring af navigationsstruktur/informationsarkitektur; anbefalingerne skal begrundes ud fra analysen af kortsorteringstesten. Testmetode og brugerprofiler. En kort beskrivelse af de vigtigste fortræffeligheder og problemer, som brugerne fandt ved testen. For hvert problem: Hvor alvorligt er problemet? Overvejelser om metodens styrker og svagheder. Budget-overvejelser: Hvor mange mandetimer (gerne udspecificeret: f.eks. forberedelse, analyse, gennemførsel)? Udstyr? Hvor mange informanter? Kompensation til informanter? Løsningsskitser. En oversigt over websitets oprindelige struktur sammenholdt med en oversigt over testpersonens struktur uden menuoverskrifter og med menuoverskrifter