Folkeskolereform Version 1.0

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Oplæg om skolereform på Kalbyrisskolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereform Version 1.0 Gyvelhøjskolen Folkeskolereform Version 1.0

Baggrund Vi har en god skole Udvikling til aktive borgere: Folkeskolen er blandt de bedste til det – med gode samarbejdsevner Udvikling af sociale kompetencer: Folkeskolens elever er godt rustet til livet som samfundsborger og i demokratisk proces Indskolingen klarer sig fagligt godt De klarer matematik og dansk godt

Baggrund Det faglige niveau i læsning og matematik er for lavt ved afslutningen i 9. klasse Mellem 15 og 17 % har for svage læse- og matematikfærdigheder Vi skal udnytte fagligt svage og fagligt stærke elevers potentiale bedre For få gennemfører ungdomsuddannelse - Siger OECD

Reformen har tre overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Indsatsområder En længere og mere varieret skoledag Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få, klare mål og regelforenklinger

Synlig læring Skift fra fokus på undervisning til fokus på læring Læringsmål skal være synlige for eleverne Hvad skal jeg lære? Eleverne skal vide, hvor de er i læringsprocessen Hvor er jeg nu? Eleverne skal vide, hvad de skal gøre for at komme videre. Hvad er næste skridt?

Indskoling 0-3 Indskoling: 30 timer pr. uge Mødetid 8 - 14 Almindelige skolefag Understøttende undervisning Lektiecafe SFO 14 -

SFO Det meste er som det plejer men… Nye åbningstider 6.15-8.00 og 14.00-17(16.30 fredag) Mere sammenhæng mellem fagene i skole og SFO –hvor giver det mening? Lektiecafe frivillig? Tanker og hensigter med lektiecafeen. Prisen falder fra ca. 2000 til ca. 1700 Vi forventer at holde fuldt åbent i alle ferier

Skemamodel

Mellemtrin 4-6 Indskoling: 33 timer pr. uge Mødetid 8 – 14 3 dage og 8 – 15 2 dage Almindelige skolefag Understøttende undervisning Lektiecafe SFOfor 3. årgang i GJUK – juniorklub m.m.

Udskoling 7-9 Indskoling: 35 timer pr. uge Mødetid 8 - 15 Almindelige skolefag Understøttende undervisning Lektiecafe 7. årgang – konfirmationsforberedelse forlænger i perioder med 2 timer

Nye fag Engelsk fra 1. klasse Tysk fra 5. klasse Håndværk og design Madkundskab Bevægelse fylder mere i skolen Idræt bliver prøvefag Alt følges op af nye fælles mål

Understøttende undervisning Den understøttende undervisning på Gyvelhøjskolen, skal i bred forstand understøtte elevernes faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling Undervisningen varetages af lærere eller pædagoger Klasseteamet omkring de enkelte klasser (bestående af både lærere og pædagoger) har ansvar for at definere indhold og tilrettelæggelse af undervisningen. Det er klasseteamets opgave og forpligtigelse at vurdere og tage stilling – ”hvad har klassen brug for, for at kunne lære bedst muligt”. Bevægelse skal være et væsentligt element i både den understøttende undervisning og i fagdelt undervisning. Tilbud om lektiehjælp kan være en del af den understøttende undervisning

Forældreansvar Forældreansvaret er beskrevet i loven Forældrene er medspiller på trivsel Og dermed en partner i inklusionen Det vil vi arbejde med principper for

Nye arbejdsvilkår Lærere og pædagoger får nye arbejdsvilkår De skal være til stede på skolen i arbejdstid Hos os er det 39 - 40 timer pr. uge Kontakt sker i arbejdstiden Skriv gerne en mail eller sms – alle får eget telefonnummer, som virker i arbejdstiden

Søg efter UVM hjemmeside Læs om reform Yderligere info Søg efter UVM hjemmeside Læs om reform