Folkeskolereform Version 1.0 Gyvelhøjskolen Folkeskolereform Version 1.0
Baggrund Vi har en god skole Udvikling til aktive borgere: Folkeskolen er blandt de bedste til det – med gode samarbejdsevner Udvikling af sociale kompetencer: Folkeskolens elever er godt rustet til livet som samfundsborger og i demokratisk proces Indskolingen klarer sig fagligt godt De klarer matematik og dansk godt
Baggrund Det faglige niveau i læsning og matematik er for lavt ved afslutningen i 9. klasse Mellem 15 og 17 % har for svage læse- og matematikfærdigheder Vi skal udnytte fagligt svage og fagligt stærke elevers potentiale bedre For få gennemfører ungdomsuddannelse - Siger OECD
Reformen har tre overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.
Indsatsområder En længere og mere varieret skoledag Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få, klare mål og regelforenklinger
Synlig læring Skift fra fokus på undervisning til fokus på læring Læringsmål skal være synlige for eleverne Hvad skal jeg lære? Eleverne skal vide, hvor de er i læringsprocessen Hvor er jeg nu? Eleverne skal vide, hvad de skal gøre for at komme videre. Hvad er næste skridt?
Indskoling 0-3 Indskoling: 30 timer pr. uge Mødetid 8 - 14 Almindelige skolefag Understøttende undervisning Lektiecafe SFO 14 -
SFO Det meste er som det plejer men… Nye åbningstider 6.15-8.00 og 14.00-17(16.30 fredag) Mere sammenhæng mellem fagene i skole og SFO –hvor giver det mening? Lektiecafe frivillig? Tanker og hensigter med lektiecafeen. Prisen falder fra ca. 2000 til ca. 1700 Vi forventer at holde fuldt åbent i alle ferier
Skemamodel
Mellemtrin 4-6 Indskoling: 33 timer pr. uge Mødetid 8 – 14 3 dage og 8 – 15 2 dage Almindelige skolefag Understøttende undervisning Lektiecafe SFOfor 3. årgang i GJUK – juniorklub m.m.
Udskoling 7-9 Indskoling: 35 timer pr. uge Mødetid 8 - 15 Almindelige skolefag Understøttende undervisning Lektiecafe 7. årgang – konfirmationsforberedelse forlænger i perioder med 2 timer
Nye fag Engelsk fra 1. klasse Tysk fra 5. klasse Håndværk og design Madkundskab Bevægelse fylder mere i skolen Idræt bliver prøvefag Alt følges op af nye fælles mål
Understøttende undervisning Den understøttende undervisning på Gyvelhøjskolen, skal i bred forstand understøtte elevernes faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling Undervisningen varetages af lærere eller pædagoger Klasseteamet omkring de enkelte klasser (bestående af både lærere og pædagoger) har ansvar for at definere indhold og tilrettelæggelse af undervisningen. Det er klasseteamets opgave og forpligtigelse at vurdere og tage stilling – ”hvad har klassen brug for, for at kunne lære bedst muligt”. Bevægelse skal være et væsentligt element i både den understøttende undervisning og i fagdelt undervisning. Tilbud om lektiehjælp kan være en del af den understøttende undervisning
Forældreansvar Forældreansvaret er beskrevet i loven Forældrene er medspiller på trivsel Og dermed en partner i inklusionen Det vil vi arbejde med principper for
Nye arbejdsvilkår Lærere og pædagoger får nye arbejdsvilkår De skal være til stede på skolen i arbejdstid Hos os er det 39 - 40 timer pr. uge Kontakt sker i arbejdstiden Skriv gerne en mail eller sms – alle får eget telefonnummer, som virker i arbejdstiden
Søg efter UVM hjemmeside Læs om reform Yderligere info Søg efter UVM hjemmeside Læs om reform