Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
IKV i den politiske kontekst
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.
EU Socialfondsprojektet
Realkompetencevurdering i Danmark
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
VI VIL : – Velfærd, konkurrenceevne, sammenhængskraft HVAD ER vores udgangspunkt : –Arbejdsmarkedet –VEU ET FÆLLES ANSVAR : –Hvad kan AMU bidrage til.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Det Danske Voksen- og Efteruddannelsesystem VOKSEN PÆDAGOGISK CENTER
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Hvad er realkompetencevurdering?
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Kompetencerådet i Region Midtjylland
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Uddannelsescenter Holstebro
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Regeringens globaliseringsudspil
Lokale grønne partnerskaber
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Hvordan påvirker VEU rådets arbejde et AMU og VEU under forandring? BAI konference 18/
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Screening v. UUV Køge Bugt
Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Evaluering af VEU-centrene Vurdering af styreform, samarbejde og resultater Oplæg for VEU-rådet, 26. marts 2012 Tue Vinther-Jørgensen, områdechef Christina.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
VEU-centre og voksenvejledning
Lige adgang til uddannelse
Præsentationens transcript:

Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet Uddannelsesdirektør i Undervisningsministeriet Villy Hovard Pedersen Villy.Hovard.Pedersen@uvm.dk KOMPETENCE midt: Opstartskonference, 8. maj 2008

Kompetencebalancen FLASKEHALSE E F T R S P Ø G L U D B MARGINALISERING

Kompetencebalancen VEU Globalisering Teknologisk udvikling Demografi FLASKEHALSE E F T R S P Ø G L Globalisering Teknologisk udvikling Demografi Initiativer i grunduddannelses-systemerne U D B MARGINALISERING VEU

Trepartsudvalgets analyse: Stor VEU aktivitet Bredt og varieret udbud Stor tilfredshed hos brugerne MEN: Der skal ske en styrkelse af uddannelsesindsatsen De mest udsatte grupper deltager mindst Mange har utilstrækkelige læse- skrive og regnefærdigheder For mange arbejdspladser laver ikke systematisk afdækning af behovet for kompetenceudvikling

Trepartsudvalget og den politiske opfølgning Et markant løft af indsatsen med læse- skrive og regnekurser for voksne - der skal være bedre muligheder for at kombinere FVU og AMU - screening af læse- og regnefærdigheder (AMU – FVU – aktiveringssystemet) 2. Øget anerkendelse af realkompetencer 3. Bedre vejledning og rådgivning især af små og mellemstore virksomheder og kortuddannede 4. Nationalt Center for kompetenceudvikling 5. Flere penge fra staten til AMU + aftale om kompetencefonde i overenskomsten

Fokuspunkter Uddannelsespolitiske mål: mindst 95% af alle unge skal i 2015 gennemføre en - ungdomsuddannelse mindst 50% af en ungdomsårgang skal i 2015 gennemføre en videregående uddannelse alle skal uddanne sig hele livet med særlig fokus på de kortuddannede En stor del af implementeringsansvaret for uddannelsesindsatsen ligger decentralt på institutionerne Kompetencestrategier i voksen- og efteruddannelsesindsatsen må også ses i en arbejdsmarkeds- og erhvervspolitisk sammenhæng

Regionale initiativer skal spille sammen med nationale indsatser styrket overvågning og analyse af kompetencebehov udvikling og afprøvning af nye uddannelser Uddybning og rådgivning af især kortuddannede og små og mellemstore virksomheder initiativer i forhold til indvandreres kompetenceudvikling samspil ml. erhvervsrettet og almen voksenuddannelse (AMU + FVU) osv.