Velkommen til Absalonskolen i Holbæk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Advertisements

Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Energi- & Vandværkstedet
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Skolebestyrelsens opgaver
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
TIP TEAMET Teamet for inkluderende pædagogik
Frøslev-Padborg skole
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Strukturændringer og psykologens roller, udfordringer og dilemmaer i den sammenhæng Erik Huper, psych. aut.
Fælles forældremøde Thurø
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Back to basis i sygeplejen fremmer udvikling Kathrine Eskildsen
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Holbæk kommune Proces for skolebestyrelserne i arbejdet med ny skolestruktur.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Lærermiddelkultur(er)?
Kortlægningsundersøgelsen 2013 Fokuspunkter for dagen Hvorfor skal skolen lave undersøgelsen? Hvem skal svare på hvad? Hvordan gennemføres undersøgelsen?
Kortlægningsundersøgelsen 2013
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring i et vejledningsperspektiv
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Realkompetencebeskrivelser i stedet for afgangsprøver Projektets formål og succeskriterier Konsulenternes opgaver og støtte Oplæg ved startkonference i.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Gentofte Kommune Skolestart Børnehaveklasse er obligatorisk Skolestart og barnets alder - Børn der fylder 6 eller 7 år i 2014 skal starte i børnehaveklasse.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Den røde tråd fra vision til handling
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
SportHouse –  TEAM/ RESSOURCER KRITISK SUCCES FAKTOR UDFORDRINGER/ FORHINDRINGER FASER/MILEPÆLE/AKTIVITETER xx MÅL Februar 2014 Bestyrelsens.
Analyse- og strukturfase Udbudsmateriale udarbejdes
Balance mellem ydre bestemt målstyring og selvbestemthed
U U U U U U U T T T B B B S S U T S B TIDS- OG PROCESPLAN
UPV – fra dom til proces Stationens indhold
Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Årshjul 2018 for Nyker børnehus
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Årshjul Dec Jan Nov Feb Okt Mar Sep Apr Aug Maj Juli Juni
KLF - konference om chancelighed
Foreløbig tidsplan for implementering af EUD-aftalen
Præsentationens transcript:

Velkommen til Absalonskolen i Holbæk LP-modellen Velkommen til Absalonskolen i Holbæk Dorthe Buskbjerg cand. pæd. pæd.

Absalonskolen To gamle byskoler skal slås sammen Skolen tages i brug i 2005 Arkitekturen , samt de pædagogiske tanker bag projektet, er stærkt inspireret af Hellerup skole. Vi har 719 dejlige elever fra BH.kl – 9. klasse Vi rummer kommunens modtagelsesklasser 70 lærere og 40 pædagoger

Læring i det åbne rum

Læring i det åbne rum

Hvorfor LP En fælles systemisk tænkning kan medvirke til at skabe fælles pædagogisk sprog og tilgang En fælles pædagogisk tilgang kan medvirke til at skabe en fælles kultur på skolen En fælles kultur kan gøre den enkelte lærer stærk og skaber et trygt læringsmiljø for eleverne

LP struktur 15 LP-grupper á 5 – 8 deltagere (De eksisterende team) Tre tovholdergrupper á 5 deltagere En fælles tovholdergruppe + koordinator + rep. fra ledelsen + vejledere i alt 20 deltagere En LP-styregruppe bestående af en tovholder fra hver afdeling, koordinatoren, skolens leder samt en vejleder fra børnekonsulentcentret

LP-implementering – År 1 Maj 08. Systemisk teori v/Mogens Frandsen Aug. 08. Relationskompetence v/Peter Westmark Aug. 08. Pædagogisk arrangement v/Bente Sloth Sep 08 – dec 08. Fælles e-læring Okt 08 – jan 09. Tovholder e-læring Feb 09 – maj 09. LP- øvelse i LP-grupper 9*1 time Sep 08 – maj 09. LP-styregruppemøde 6*2 timer Vejlederne vejleder hver gruppe 2*3 gange pr. år

Kortlægning – et redskab til ”År to” En arbejdsom proces 320 elever ud af 359 deltog = 89% 88 lærere/pædagoger ud af 96 deltog = 91% Resultater præsenteret på pædagogisk møde marts 2009. Der arbejdes videre med trinnets/klassens resultater i teamet.

Kortlægningsresultater

År to – nu er det alvor Pædagogiske oplæg Sep 09 Klasserumsledelse v/Helle Plauborg KLEO Sep 09 – dec 09. Fælles e-læring i LP-grupperne Klasserumsledelse Sep 09 – maj 10. 16*1 t. arbejde i LP-grupperne, hvor vejleder deltager i alt 6 gange

År tre – arbejdet fortsætter Aug 2010 - Pædagogisk oplæg om relationskompetence v/ Pia Frederiksen UCN Nov 2010 - Fælles pædagogisk møde, hvor LP er på dagsordnen Marts 2011 – Fælles pædagogisk møde, hvor skolens samlede kortlægningsresultater fremlægges (T2), og der diskuteres ændringer fra T1. Marts 2011 – maj 2011 – Der arbejdes med resultaterne i ledelsesgruppen, samt i de enkelte team Sep 10 – maj 11. 16*1 t. arbejde i LP-grupperne, hvor vejleder deltager i alt 6 gange

Tovholderne er nøglen til succes! Aug 09 – maj 10 2 * 1½ times fælles tovholdermøde, hvor vejledere fra Børnekonsulentcentret deltager. August 10 – maj 11 Tovholdermøde en gang om måneden af en varighed på 1½ time, hvor forskningsbaseret viden diskuteres, der arbejdes med cases, vidensdeling m.v. De mindre tovholdergrupper mødes efter behov Rotation af tovholdere, så grupperne ”forstyrres” Ekstra uddannelse af tovholdere i forhold til samtaleteknikker m.v.

Succes Gode pædagogiske drøftelser i de enkelte team Alle minder hinanden om at holde fokus på konteksten Åbenhed i måden at samarbejde på Ordene ”underkendende/anerkendende” fremtræder ofte i pædagogiske diskussioner Der er ved at opstå et fælles pædagogisk sprog

Mulighed for forbedring Tovholderne føler sig ikke rustet til at varetage opgaven på en tilfredsstillende måde Tovholder e-læringen gav ikke tilstrækkeligt fundament til brug i praksis Vanskeligt at påtage sig en ledende funktion i et fælles team. Da LP-grupperne er de daglige arbejdsteam, har de brug for forstyrrelser. Det pædagogiske personale ønsker at ledelsen er mere synlige i LP-arbejdet