At kunne sige det, jeg gerne vil sige Til den jeg gerne vil sige det til Når jeg har lyst til at sige det.
Program: Præsentation Baggrund for projektet Opstart Programmer Udstyr Forarbejde Programmering Melanie og Nanna Eventyret om Janni
Præsentation Mette Glud 36 år Har 2 børn, den ene med Downs Syndrom Uddannet pædagog Har arbejdet med børn med særlige behov i 10 år. Børnehaven Lucernevej, Randers i 5 år.
Baggrund for projektet. Børn med svagt eller intet verbalsprog. Meget afhængige af kendte personer for at blive forstået. Kommunikationshjælpemidlerne kræver ofte en kendt hjælper. Hjælpemidlet bliver ikke holdt ajour eller er besværligt at betjene. Hjælpemidlerne følger ikke altid med barnet, når det f.eks. skal i skole, aflastning el.l.
Mål for barnet. Forøget følelse af selvstændighed Helt eller delvis uafhængig af støtte Kunne kommunikere med alle Hurtig effekt Undgå frustrationer over ikke at blive forstået
Andre fordele Tablets er mere normalt Ingen tab af muligheder når man skifter kontekst Kan benyttes ved motoriske vanskeligheder Tablets kan samtidig benyttes til struktur, hukommelse m.m. Alt i en.
Low tech/high tech Et holdningsspørgsmål Papir løber aldrig tør for strøm Arbejdsgange forkortes, fordi opsætning kan kopieres til andre iPads (ingen print, klip og laminering)
Hvordan kommer man i gang. Træk på andres erfaring. Beslut hvad I vil satse på og hvordan. Gør et godt forarbejde.
Opstart Besøg på Djurslandsskolen – erfaring, indsnævring Udvælger børnegruppe. Udvælger TapSpeak Choice og Moment Diary Undersøger muligheder for Covers og montering ved IKT-konsulenten.
Programmer Moment Diary TapSpeak Choice
Udstyr Beskyttelse mod slag, snavs, savl m.m. Skridunderlag, forskellige indstilinger ved brug Montering på borde, kørestole, gangvogne m.m.
Montering Manfrotto Magic arm, RJC 10” holder til iPad
Cover Otterbox Defender til iPad
Cover
Forarbejde Vær på forkant med evt. udfordringer Persondataloven Kommunens IT politik, hvilke programmer kan benyttes, skal der kode på osv. Undervisning/forberedelse af personalet og forældrene. Hvem skal kunne hvad? Strategi for forløbet
Programmering Hvad er vigtigt at kunne sige Hvor mange symboler kan barnet overskue Hvor godt ser barnet Kan barnet motorisk betjene iPad´en?
HUSK!!! Programmet er ikke til valg Programmet er til kommunikation.
Uden iPad Videoklippene er fjernet, da de kun må bruges til undervisning, men ikke deles på nettet
Introduktion til iPad
3. Gang med iPad
Mere selvstændighed
Nanna
Eventyret om Janni http://www.tv2nord.dk/arkiv/2012/08/21?v ideo_id=36065&autoplay=1 Videoklip fra TV2 Nords arkiv (2012) om en multihandicappet pige, der er testet retarderet, men som voksen får øjenstyring og viser sig er være fint begavet og i stand til at kommunikere med sin omverden.
Kontaktoplysniger Mette Glud Børnehaven Lucernevej maulmette@hotmail.com Køb af Covers til iPad, montering, kontaktstyring osv. www.IKT-konsulenten.dk Øjenstyring til PC – www.ask-ikt.dk Øjenstyring til Tablets – TheEyeTribe.com Facebookside - Apps til børn og voksne med specielle behov