At kunne sige det, jeg gerne vil sige Til den jeg gerne vil sige det til Når jeg har lyst til at sige det.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Danmark 3.0.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Læringsstile og lektier
Videregående pc-vejledning Modul Sik: Sikkerhed Lidt om antivirusprogrammer mm. 60+Bornholm.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Er mit barn klar til skolestart ?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Tema aften - Elektroniske Søkort
Sprogpakken Forældresamarbejde.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Inklusion i Børneinstitution Højme
IS-Strategi.
Forældremøde for U maj 2012 Dagsorden • Formålet med Play & Stay konceptet • Turneringsformater for u10 og u8 • Mål med træningen – selvtræning •
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Virksomheder - definition
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Dansk Brodag 2012 Ny jernbanebro over Kongeåen på 2 uger ved Claus Christophersen Dansk Brodag.
Kortlægningsundersøgelsen 2013
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Pædofili Pædofili.
Michael Hald Konsulent, KL
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Vejlederens kommunikation
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin.
Sprogtilegnelse og sprogpædagogik - at vokse op med mere end et sprog…
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Børns udvikling Tamim harise.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Velkommen.
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Skoleparathed Sunds skole.
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Jonstrupvang-Bebyggelsen Marina Lindehøj Hansen, ergoterapeut.
Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Udvikling på IT-området
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Den Kreative Platform I TIK 3
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Normalt Brundt hår men er farvet rødt Tøjstil er normalt det samme, men det går an på om det er i skolen eller efter skole. Går altid med smykker af en.
SKYPE OG SSI (SIMPLIFIED SKYPE INTERFACE) OPLÆG OG KONKRETE EKSEMPLER PÅ HVORDAN VI BRUGER SKYPE (SSI) I HVERDAGEN PÅ DØGNTILBUD, SOM ET REDSKAB TIL ØGET.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
læse- skrivevanskeligheder
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Abstraktioner.
Tre lags arkitektur.
Præsentationens transcript:

At kunne sige det, jeg gerne vil sige Til den jeg gerne vil sige det til Når jeg har lyst til at sige det.

Program: Præsentation Baggrund for projektet Opstart Programmer Udstyr Forarbejde Programmering Melanie og Nanna Eventyret om Janni

Præsentation Mette Glud 36 år Har 2 børn, den ene med Downs Syndrom Uddannet pædagog Har arbejdet med børn med særlige behov i 10 år. Børnehaven Lucernevej, Randers i 5 år.

Baggrund for projektet. Børn med svagt eller intet verbalsprog. Meget afhængige af kendte personer for at blive forstået. Kommunikationshjælpemidlerne kræver ofte en kendt hjælper. Hjælpemidlet bliver ikke holdt ajour eller er besværligt at betjene. Hjælpemidlerne følger ikke altid med barnet, når det f.eks. skal i skole, aflastning el.l.

Mål for barnet. Forøget følelse af selvstændighed Helt eller delvis uafhængig af støtte Kunne kommunikere med alle Hurtig effekt Undgå frustrationer over ikke at blive forstået

Andre fordele Tablets er mere normalt Ingen tab af muligheder når man skifter kontekst Kan benyttes ved motoriske vanskeligheder Tablets kan samtidig benyttes til struktur, hukommelse m.m. Alt i en.

Low tech/high tech Et holdningsspørgsmål Papir løber aldrig tør for strøm Arbejdsgange forkortes, fordi opsætning kan kopieres til andre iPads (ingen print, klip og laminering)

Hvordan kommer man i gang. Træk på andres erfaring. Beslut hvad I vil satse på og hvordan. Gør et godt forarbejde.

Opstart Besøg på Djurslandsskolen – erfaring, indsnævring Udvælger børnegruppe. Udvælger TapSpeak Choice og Moment Diary Undersøger muligheder for Covers og montering ved IKT-konsulenten.

Programmer Moment Diary TapSpeak Choice

Udstyr Beskyttelse mod slag, snavs, savl m.m. Skridunderlag, forskellige indstilinger ved brug Montering på borde, kørestole, gangvogne m.m.

Montering Manfrotto Magic arm, RJC 10” holder til iPad

Cover Otterbox Defender til iPad

Cover

Forarbejde Vær på forkant med evt. udfordringer Persondataloven Kommunens IT politik, hvilke programmer kan benyttes, skal der kode på osv. Undervisning/forberedelse af personalet og forældrene. Hvem skal kunne hvad? Strategi for forløbet

Programmering Hvad er vigtigt at kunne sige Hvor mange symboler kan barnet overskue Hvor godt ser barnet Kan barnet motorisk betjene iPad´en?

HUSK!!! Programmet er ikke til valg Programmet er til kommunikation.

Uden iPad Videoklippene er fjernet, da de kun må bruges til undervisning, men ikke deles på nettet 

Introduktion til iPad

3. Gang med iPad

Mere selvstændighed

Nanna

Eventyret om Janni http://www.tv2nord.dk/arkiv/2012/08/21?v ideo_id=36065&autoplay=1 Videoklip fra TV2 Nords arkiv (2012) om en multihandicappet pige, der er testet retarderet, men som voksen får øjenstyring og viser sig er være fint begavet og i stand til at kommunikere med sin omverden.

Kontaktoplysniger Mette Glud Børnehaven Lucernevej maulmette@hotmail.com Køb af Covers til iPad, montering, kontaktstyring osv. www.IKT-konsulenten.dk Øjenstyring til PC – www.ask-ikt.dk Øjenstyring til Tablets – TheEyeTribe.com Facebookside - Apps til børn og voksne med specielle behov