Kommunikation og konflikthåndtering. Baggrund : Stigende produktion på grund af større affaldsmængder: Afgrænset tid Afgrænset kundeservice Afgrænsede.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Social Kapital – rig på relationer
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Social kapital – rig på relationer
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Det der med mennesker, - kan det nu betale sig ?
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Produktion og Logistik
Old timers and newcomers
Vold - et fælles anliggende
Kommunikation og vejledning
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Ledelse af innovative medarbejdere
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
De tre ”uddannelsesfabrikker”. EU-Miljøkrav Organisationen forståelse og respekt SRO-systemet IT Kommunikation Forbrænding Viden og færdigheder Helhedsforståelse.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Socialfondsprojekt ”Fremtidens medarbejdere ”. Baggrund for projektet Samfundsmæssige krav: Skærpede miljøkrav Større affaldsmængder Et mere komplekst.
Omgangstone og kollegialitet
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Dan Zielke og 1.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Forudsætninger for en god samtale
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Præsentation af forårs-sfo
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
1 Rehabiliteringsteam – består af: Jobcenteret: 2 beskæftigelsesmedarbejdere 5 deler posterne imellem sig og går på skift Tilstræber, at den ene er repræsenteret.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Social Kapital På Borgerskolen. Hvad var baggrunden for at arbejde med social kapital? AMR – dag :Konsensus-skema Projekt i Gruppeordningen MED – dag:Social.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Hvordan tror du kravene til ledere forandres i løbet af de næste 5 år?
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Lederens vandring 1.
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Rollebeskrivelser i Synergi
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Redskaber og overvejelser
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Tag snakken – bryd vanerne
Udfordringer for medarbejdere
Opsamling og evaluering
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Kommunikation og konflikthåndtering

Baggrund : Stigende produktion på grund af større affaldsmængder: Afgrænset tid Afgrænset kundeservice Afgrænsede arbejdsopgaver

Kommunikation og konflikthåndtering Formål At medarbejderne skal styrkes i håndtering af konfliktsituationer At medarbejderne skal styrkes i kommunikation på alle niveauer At medarbejderne skal styrkes i samarbejde Mål Større produktion og bedre arbejdsmiljø

Organisationen Forståelse og respekt Kommunikation Viden og færdigheder Helhedsforståelse Samarbejde Konflikthåndtering Gensidig forståelse og respekt

Medarbejderens kommunikations- færdigheder Kolleger Egen faggruppe Andre faggrupper Eksterne leverandører Eksterne kunder Ledere

Sejlturen med Lilla Dan Periode: maj – juni 2007 Sejlturens varighed: 28 timer

At samarbejde i uvante omgivelser Nyt sprog, nye roller, nye arbejdsgange Rollefordeling via lodtrækning - undtagen lederne Et mix af begge organisationers medarbejdere

Forskellige roller på skibet Kaptajn Maskinchef Kok Matros 1. Styrmand 1. Mester Hovmester 2. Styrmand Bådsmand

Eksempel: Hændelser på skibet - ”Mand over bord” Formål: Synliggøre samarbejdets betydning i en krisesituation Forskellige reaktioner

Eksempel: Hændelser på skibet - ”Gå til vejrs” Formål: At overskride grænser for at udvikle sig Ikke et krav men en mulighed Forskellig indstilling og adfærd

Debriefing Efter 24 timers sejlads Foretaget af organisationspsykolog Opsamling af læringspointer –Overføring af situationer til dagligdagen

Læringspointer Godt samarbejde forebygger usikkerhed og stress i dagligdagen Kommandovejenes afgørende betydning i krisesituationer Åben dialog – reducerer fejl Faglig viden - fagudtryks betydning for samarbejdet Den enkeltes kendskab til egne grænser - udfordringer i dagligdagen Ny læring – en forudsætning for udvikling!

Perspektivering Når roller byttes om ændrer personer sig i overensstemmelse med rollen At indtage en andens rolle skaber større forståelse for hinandens positioner –Adfærd og reaktioner ændres med rollen Betydningen af de forskellige roller synliggøres

Forankring af projektets erfaringer Fortsat at fremme respekten for hinandens arbejdsområder og roller At alle afdelinger i driften får indblik i administrationens arbejdsflow/rutiner Ledelsen er rollemodel – viser åbenhed

Udbredelse af projektets erfaringer Den oprindelige idé - at nuværende projekt fungerer som et pilotprojekt Udbredelse til andre afdelinger fx Genbrugspladserne