Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Darum skole 4. november 2013.
Roller og afgrænsninger
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Klasseledelse Lene Heckmann.
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Introduktion til vejledning i projektarbejde
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Ph.d. Club - Sammenskrivning og forsvar
Vejledning i projektarbejde
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Roller og afgrænsninger
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Evidens om vejledning Gitte Wichmann-Hansen, adjunkt, ph.d.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
ARGUMENTATION v Annette Bjerre Ryhede - ARTIKULATION.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Den anerkendende interviewform
Csaudk 1 NOV 2010 DATALOGISK INSTITUT DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET KANDIDATORIENTERING 1. Nov 2010.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Akademisk arbejde.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Forudsætninger for en god samtale
Argumentationsteknik
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Studieprocessamtale og forsinkelsessamtale
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor Studieprocessamtalen Vejledningsseminar 15. November 2007 Aarhus Universitet.
Læreren som læringsleder
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
DPU – Aarhus Universitet
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
3 MAJ 2016 TINE WIRENFELDT JENSEN AKADEMISK SKRIVNING Udvikling af studerendes skrivekompetencer.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Peer feedback mellem fagprofessionelle
Vejledning i forflytning
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen Humanistiske universitetspædagogiske metoders potentiale i udviklingen af lærende miljøer - erfaringer og refleksioner fra forløb om ph.d.-vejledning på de naturvidenskabelige fag Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET

Disposition Et udvalgt kursuseksempel Feedback fra deltager Hvad vi mener sker i mødet: metasproglige kompetencer viden om processer i læring 4. Anerkendende dialog: Karl Tomms spørgsmålstypologi 5. Genrekendskab: Toulmins argumentationsmodel 6. Diskussion CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET

Et udvalgt kursuseksempel Center for Undervisningsudvikling anvender humanistiske universitets-pædagogiske metoder på: Adjunkt-pædagogiske kurser i vejledning og supervision for deltagere ved Det jordbrugsvidenskabelige Fakultet, AU CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET

En deltager giver sin umiddelbare feedback på seneste kursus 17. -18 En deltager giver sin umiddelbare feedback på seneste kursus 17.-18. marts 2010 i en mail til kursuslederen: ”Jeg fik rigtig mange ting med hjem – et rigtig godt kursus, nok det bedste jeg nogensinde har været på.” CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET

Hvad vi mener sker i mødet: Vejlederne får kompetencer der understøtter de behov, de selv formulerer som At selvstændiggøre de ph.d.-studerende At vejlede i den naturvidenskabelige genre/skrivning af ph.d.-projektet CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET

Udviklende dialoger Lineære antagelser Påvirke Orientere sig ’Detektiven’ Fokus på fakta Hvad gjorde du der? Hvor mange/hvor tit? Hvornår? Den ’kloge’ Give råd eller ordre Hvis jeg var dig... Du skal bare... Hold op! Tag dig nu sammen! Påvirke Orientere sig ’Opdagelsesrejsende’ Hvorledes er problem og personer/system i relation = cirkulære spørgsmål. ’Tankeforstyrreren’ At sætte et fænomen i et nyt perspektiv/skabe ny mening = refleksive spørgsmål. Cirkulære antagelser CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET

Hvordan får man kendskab til den akademiske genre? Toulmins argumentmodel Socialisering Trial and error Feedback Belæg Styrkemarkør Påstand Gendrivelse Hjemmel Rygdækning

Diskussion Er det tværfaglige møde en forudsætning for faglig udvikling? Er naturvidenskabelig og humanistiske metoder et særligt godt match? CENTER FOR UNDERVISNINGSUDVIKLING DET HUMANISTISKE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET