5-punktstekst Om at skabe sammenhæng i sin tekst En del af FGs Skrivemetro.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Krav til informationsformidling
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
FOKUS! På vores udvikling.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Notatteknik.
Storyboard fra …. Kommune/team
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Sådan strukturerer du en pressemeddelelse
Grammatik hvorfor og hvordan?
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kvantitative metoder
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Hvordan skaber man et godt afsnit
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Økonomiske kompetencer
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Karl Henrik Flyums model
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Justering af den skriftlige prøve i dansk på hf
Synopsis VIP3/2012.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Problemer eller udfordringer.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Kommunikativ sprogfærdighed
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Introduktion til opgaveskrivning
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Synopsis.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Skrivekursus 1.e ..
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 2: Afsnit.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SKRIV TITEL HER Skriv emnet her.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Modul 3.2 – Forberedelse til læringsteams
Den analyserende Artikel
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Flyums 5-afsnitsmetode
Karl Henrik Flyums model
Helt tomt regneark.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Titel på kursuspræsentation
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

5-punktstekst Om at skabe sammenhæng i sin tekst En del af FGs Skrivemetro

1. trin Skriv 3 stikord om emnet Det må gerne være det første, du kommer på. Sats på, at hukommelsen sorterer uvæsentligt fra, og at opfindsomheden er til at stole på.

2. trin Skriv 3 sætninger (en for hvert stikord) De 3 sætninger bliver senere kernesætninger i midten af en tekst med fem afsnit tænk gerne i klichéfraser, der bruger forbinderord (se næste slide)

2. trin (klichéfraser) For det førsteFor det andetFor det tredje Det er vigtigt, at…Men endnu vigtigere…Og allervigtigst På den ene sidePå den anden sidePå tredje side Nogen vil meneAndre vil meneFælles for dem er Nogen vil meneAndre vil meneDet vigtigste er dog Førnuherefter …

3. trin Skriv indlednings- og afslutningssætning Indledning: Introducer emnet Afslutning: Sammenfat / Skeln væsentligt fra uvæsentligt

Tænkepause: Kohærens / den røde tråd Hænger de fem sætninger logisk sammen? Er rækkefølgen rigtig? Skal der ændres på forbinderordene? skriftlighed 2k

4. trin Udvid sætningerne til fem afsnit Forklar lidt nærmere (besvar "hvorfor det?", skriv løs, lav stikord, tænk i forbinderord)

5. trin Vurder afsnittene og overledningerne Er der kernesætning i begyndelsen af afsnit, som resten af afsnittet forholder sig til? Er der sætninger inden for de enkelte afsnit, der burde bindes bedre sammen? Er der besværlige sætninger, der bør deles. Hvor langt er tankespringet fra afsnit til afsnit?