”FORRETNING OG LEDELSE”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
”FORRETNING OG LEDELSE”
”FORRETNING OG LEDELSE”
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP)
Siamak Amjadi …. baggrung
Ledelse af forandringer
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
”FORRETNING OG LEDELSE”
It-ledelse for ikke-it-chefer
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Carsten Hansen og Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1.
Tillid Temadag for AMIR
Lone Stubberup; Director, EHS Development
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Offentlig ledelse New public management
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Udlands-semester i Moscow, Idaho Marc Andresen.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Situationelle Metoder til Digitale Studier
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Orientering 4. semester 2008  Hvilke valg skal der træffes  Hvilke overvejelser kan man gøre sig  22. april sidste frist for valg  We´ll be back (Pol/Adm)
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Kodeks for offentlig topledelse
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Offentlig ledelse New public management
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Frivillighed på kommando findes ikke
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Mød Aalborg Universitet
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Opdeling af sager i kmd sag
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
Opdeling af sager i kmd sag
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1 VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Ved Martin J. Ernst og Carsten Ørts Hansen samt Jimmy Kevin Pedersen

Introduktion af deltagerne: Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion af deltagerne: Alle studerende Navn Stilling og evt. Firma Studietype (Master, enkeltfag, kandidat) Martin Ernst Carsten Ørts Hansen Jimmy Kevin Pedersen

Martin J. Ernst Forretning og Ledelse – Lektion1 Civilingeniør fra DTU, 1998 Accenture PwC -> IBM A-2 Implement P/S 1stroke ApS Igennem de sidste 13 år har Martin opnået en bred erfaring med management consulting i offentlige og private virksomheder i Danmark og i udlandet. Martins primære rolle har været rådgiver, program-/projektleder, turn around-ledelse, forandringsleder samt løsningsarkitekt. Martin har bidraget med en række foredrag, artikler og web-casts. Martin er medlem af redaktionen af ERP-håndbogen, som udgives af Børsens Ledelseshåndbøger.

Carsten Ørts Hansen Forretning og Ledelse – Lektion1 Baggrund Erhverv   Baggrund Erhverv Copenhagen Business School (CBS) KPMG Consulting Deloitte Consulting Uddannelse Ph.D. Cand. Merc. Ophold på: London Scool of Economics, UK Standford University, US Carsten Ørts Hansen

Jimmy Kevin Pedersen Forretning og Ledelse – Lektion1 Samfundsvidenskabelig kandidat fra RUC, 1987 Finansministeriet Ernst & Young Management Consulting Udenrigsministeriet Københavns Kommune Fujitsu Services MUUSMANN Research & Consulting COWI A/S Implement A/S Finansministeriet, Digitaliseringsstyrelsen 15 års ledelses erfaring - 8 års erfaring med topledelse Erfaring fra Statsadministrationen og kommunal forvaltning samt fungeret som rådgiver for danske og udenlandske virksomheder i ledelse, bl.a. IT-Governance, Lean-management og meget mere Underviser også på ITU i faget ”Personlig ledelse og Forandringsledelse”

Dagen i dag: Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til faget og det målsætninger, eksamensform Undervisningsplan og pensum Kursets hjemmeside/bloggen: https://blog.itu.dk/SFOL-E2012 Introduktion til strategi og strategiske skoler Introduktion til ”forretning og ledelse” i det offentlige Introduktion til gruppearbejde og gennemgående case Gruppedannelse og gruppearbejde

Introduktion til faget og dets målsætninger Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til faget og dets målsætninger Målsætning, som beskrevet i kursusbeskrivelsen på kursusbasen Forretning og ledelse – styringsvilkår i private og i offentlige virksomheder Kurset dækker bredt, ikke i dybden! I kan/skal hjælpe med jeres egne erfaringer. I skal også læse Erhvervstillæg, Børsen og lignende eller blot følge med

Introduktion til faget og dets målsætninger Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til faget og dets målsætninger Målsætning, som beskrevet i kursusbeskrivelsen på kursusbasen Efter kurset skal den studerende kunne: 1. Forklare de strategiske omgivelser for en given virksomhed med brug af relevante modeller. 2. Give en begrundet anbefaling om strategi for en given virksomhed ved brug af relevante modeller. 3. Analysere en virksomheds ledelsesmæssige system og organisation fra interessenternes strategiske krav til operationelle mål. 4. Opstille valgmuligheder og begrunde en strategisk beslutning 5. Analysere og redegøre for indholdet af en række øvrige virksomhedsfunktioner samt hvorledes disse praktisk skal indrettes for at understøtte virksomhedens mål. 6. Redegøre for principper inden for offentlig ledelse og kunne analysere en offentlig ledelsessituation, herunder redegøre for forskellene i rammevilkår for offentlig ledelse og ledelse af privat virksomhed 

Eksamensform Forretning og Ledelse – Lektion1 Eksamen er mundtlig og case baseret med forberedelse. Svarer til en lille hjemmeopgave. 20 min. Forberedelse og 20 min fremlæggelse inkl. votering

Undervisningsmateriale Forretning og Ledelse – Lektion1 Undervisningsmateriale Bog – Exploring Corporate Strategy, 9th edition Kompendium Forretning og ledelse 2012 Slides Avis artikler og andet materiale der støtter undervisningen Pensum: Bogen og Kompendium

En typisk lektion, hjemmeopgaver, tid og forventninger Forretning og Ledelse – Lektion1 En typisk lektion, hjemmeopgaver, tid og forventninger En lektion består af: Opfølgning af sidste lektion Generelle kommentarer til hjemmeopgave, når de er rettet Gennemgang af nyt pensum Start på hjemmeopgave (brug nu tiden her!) Hjemmeopgaver er i snit beregnet til ca. 4 timer. De afleveres pr. mail til underviser. Må maks. fylde 2 sider I skal aflevere dem i grupper (beklager). Vi bestræber os på at udarbejde opgaverne således at I kun behøver at mødes i forbindelse med forelæsningerne. Opgaverne er frivillige. Det forventes i alle opgaver at man anvender de gennemgåede modeller KMD anvendes i år som gennemgående case.

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. (Bogen Kapitel 1)

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Hvad er strategi?? Long term direction of a company Search for strategic fit within the business environment Bogen definerer strategi som: Strategy is the direction and scope of an organisation over the long term, which achieves advantage in a changing environment through its configuration of resources and competences with the aim of fulfilling stakeholder expectations. Level of strategy Corporate level of strategy Business level of strategy

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi.

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategic Drift Environmetal Change

Introduktion til strategi. Forretning og Ledelse – Lektion1 Introduktion til strategi. Strategic Lenses Strategy as design Strategy as experience Strategy as ideas Strategy as discourse

Forretning og Ledelse – Lektion1 ”New” Public Management – et hurtigt overblik Kompendium: Carsten Greve: New Public Management   Samlebetegnelse for initiativer og reformer i den offentlige sektor startende i slutningen af 1980 – 1990 - imødegåelse af kritik af den offentlige sektor – ikke en teori, - ikke en bestemt politisk ideologi (bred enighed) Administrative reformer (modernisering af den offentlige sektor) Modernisering der tager udgangspunkt i hvordan den private sektor virker Ønske om mindre bureaukrati (Weber) og større fleksibilitet og responsiveness Fra borgere og klienter til (for) brugere

Forretning og Ledelse – Lektion1 Fra borger til bruger/forbruger Ledelsesreform, performancebaseret ledelse Incitamentsstyring Resultataflønning Resultatkontrakt og virksomhedsregnskaber Digitaliseringspriser mv. Måling og registrering på aktiviteter og resultater Dokumentationskrav og kvalitetsprogrammer Benchmark og evaluering Rigsrevisionen: forvaltningsrevision: 1) sparsommelighed, 2) produktivitet og 3) effektivitet/effekt – fortsat mest fokus på 1 og 2. Brug af business-cases New Public Management – et hurtigt overblik

Gruppedannelse På bordene uden for sat skilte med gruppenumre. I skal: Forretning og Ledelse – Lektion1 Gruppedannelse På bordene uden for sat skilte med gruppenumre. I skal: Fordele jer i grupper Vælge gruppeformand Udveksle navne og mail adresser Gruppeformand mailer navnene i gruppen til jimmykevin@itu.dk - Inden i gør det skal I lige have en øvelsesopgave!

Øvelsesopgave 1 (som I ikke behøver at aflevere) Forretning og Ledelse – Lektion1 Øvelsesopgave 1 (som I ikke behøver at aflevere) Gå på nettet og find relevant materiale om KMD – lav en lille læseplan og kom på omgangshøjde med KMD som virksomhed; udfordringer og strategi for at løse de problemer de står med m.m. Konkret bedes I sætte jer ind i udviklingen i KMD fra år 2006 til i dag i forhold til: Ændrede omverdensforhold Omsætning Markedsforhold Ejerforhold - god fornøjelse !