Audiovisuel betydning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Den gode fortælling som læringsredskab
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
10 Konkurrencesituation
Svingninger & Bølger Sidste Chance.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
TV- og filmreklamer.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Erkendelsesteori: vidensmodel
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
En mulig scenografisk metode
At høre stemmer – en fælles indsats.
Supervision og faglig feedback
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
ADHD- også alt det andet !
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Dynamisk audio i location- based spil Specialeforsvar ITU d. 16/
Æstetiske læreprocesser
Oplevelser og oplevelsesøkonomi …og lidt om lyd
Uddannelsesparathed - hvad er det
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Lyd i film.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Kultur- og branchestudier M-KA Genre. Hvad er vigtigst? At definere genre eller at forstå genre?
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
7 bevidsthedstilstande
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Kort om vores brug af musik Filmmusikteori Egne oplevelser Ikke noget objektivt ”rigtigt/forkert” - kun konventioner Bedømmelse af musik ved hjælp af dommerpaneler/juryer.
Perception og disposition af grænseflader
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Murray Schafer – The Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Analysetilgange til elektronisk bearbejdet lyd. Klang og sound Afhænger bl.a. af: Instrumentation/lydkilder Toneomfang/frekvensspektrum Tonetæthed/antal.
HCI - Lyd som output Lyd som logo Produktlyd - ”lyden af kvalitet” Som støtte til blinde/svagtseende Lyd som ekstra modalitet/dimension i interaktive miljøer.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
10 Konkurrencesituation
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Meningsskabelse som relationskompetence
torsdag den 11. april 2019 Basen
Præsentationens transcript:

Audiovisuel betydning ((( Digital lyd – lektion 3 ))) Audiovisuel betydning Er lyden underlagt billedet? Den historiske fejlslutning Den ontologiske fejlslutning Reproduktionsfejlslutningen Den nominalistiske fejlslutning Den halve fejlslutning (Rick Altman) 3 typer holdninger: 1) Billedet er vigtigst 2) Lyd er vigtigst 3) Lyd og billede er lige vigtige

Audiovisuel betydning ((( Digital lyd – lektion 3 ))) Audiovisuel betydning Den modale fejlslutning (Birger Langkjær) - Film er ikke ”A+V=AV” - Lyd og billede er sammensatte størrelser, der ikke kan afgrænses som selvstændige betydningssystemer Oplevelsen af audiovisuel fiktion er sammensat – den bliver sat sammen af tilskueren!

Skemaer og det tværmodale ((( Digital lyd – lektion 3 ))) Skemaer og det tværmodale Kognitionsteori: Det at se en film er en aktivitet som tilskueren gør ved filmen Denne aktivitet er struktureret af skemaer - en række antagelser og mentale konstruktioner som tilskueren benytter aktivt som en slags mentalt værktøj, der kan strukturere oplevelsen - fx billedet af en fugl(s flugt) Vi hører ikke en lyd som lyden i sig selv, vi hører den som noget i en given kontekst

Sansning og percipering ((( Digital lyd – lektion 3 ))) Sansning og percipering Lyde opfattes/perciperes via skemastrukturerede top-down processer  en given sansning aktiverer en forståelse der er langt mere omfattende end sansningen i sig selv giver belæg for. Sansning: modalspecifike sansninger af lys, lyde, lugte, berøringer etc. – specifikke og kvalitativt forskellige sensoriske stimulanser. Perceptioner: en syntetiserende proces med komplicerede feedbackprocesser mellem de enkelte sansninger – perception gestalter verden som et tværmodalt og sammensat hele.

Sansning og percipering ((( Digital lyd – lektion 3 ))) Sansning og percipering Perception kan deles i: b1) Syntetiserende – flere sansninger slås sammen til én b2) Synæstetiske – én sansning fremkalder beslægtede sanseoplevelser Denne tværmodale syntetiserende og synæstetiske perception er grundlag for vores oplevelse af verden og dermed også audiovisuel fiktion. NB: filmen er fiktion og tilskueren er ikke aktør. Filmoplevelsen rummer mere (og mindre) en filmen i sig selv - Filmens ekspressive elementer hierarkiseres ikke naturgivent så dialog altid er vigtigere end musik. Snarere fokuseres de efter hvorvidt de kan indgå i og få mening i kraft af skiftende interesser hos tilskueren.

Hvad siger musikken? Instrumental musik: Ikke referentiel Ekspressiv ((( Digital lyd – lektion 3 ))) Hvad siger musikken? Instrumental musik: Ikke referentiel Ekspressiv ”Musik repræsenterer følelsens dynamiske form” (Dowling & Harwood 1986). Musik er en dynamisk form som lytteren ofte vil forstå og opleve i lyset af emotionelle eller ekspressive kvaliteter. Musikken bliver en kreativ metafor. Kreativ fordi den ikke 1:1 overfører indhold, men påvirker oplevelsen. ”Musik er ikke symbolsk stand-in for noget andet, men snarere en formel struktur som får mening i kraft af noget andet, som lytteren bringer med sig i form af gestaltprægede skemaer, der gennem lytterens metaforiske projektion tilfører musikken ekspressive kvaliteter, og som herved gør musikken forståelig for den lyttende.” (Langkjær 2000)  Kontekstualiseringen af musikken i en filmoplevelse begrænser tilskuerens metaforiske virkelyst.

Musik >< billede? ((( Digital lyd – lektion 3 ))) Musik >< billede? Langkjær (2000): ”Vi oplever ikke en modstilling af de to sansekanaler [musik og billede], men syntetiserer dem umiddelbart og uproblematisk i en samlet forståelse af den sceniske situation.” Pauli (1976): Parafraserende Polariserende Kontrapunktisk Pauli forudsætter billedets og lydens ubestikkelige betydningsautonomi og at musikkens betydning kan være entydig. Kritik af Pauli: - det fænomenologiske (billedet) kan sige ét, det dramaturgiske noget andet. - billedet i sig selv er langt fra homogent. - tilskuerens følelser spiller ind på musikkens betydning i en given kontekst.

Musik >< billede? fortsat ((( Digital lyd – lektion 3 ))) Musik >< billede? fortsat Langkjær (2000): Audiovisuel betydning på fire niveauer: Sensorisk – her opfattes filmens enkelte udtrykselementer. Perceptorisk – syntetiserende og tværmodal perception. Reception – tilskuerens kognitive og emotive reaktioner, evalueringer etc. i feedback med a)+b). Diegetiske og narrative – mental rammemodel. Tilskuerens egne erfaringer og viden spiller ind (det kan også være viden om filmmediet/-genren). - en forskel i viden generer en forskel i følelser. Tilskueren forholder sig ikke direkte og umiddelbart til musikken, men derimod indirekte og middelbart.

Musik >< billede? fortsat ((( Digital lyd – lektion 3 ))) Musik >< billede? fortsat Musikken formidler følelser: Musikken som ekspressiv gestalt. Den fiktive persons følelsesmæssige tilstand. Tilskuerens følelsesmæssige tilstand. Ad 1): Musikken kan typisk etablere to typer sammenhænge mellem perceptionsniveau og receptionsniveau: a) Musikkens ekspressive udtryk fokuseres af personer og drama  tilfører musikken centreret og lukket betydning. b) Musikkens ekspressivitet fastholdes på et generalitetsniveau der i højere grad relaterer sig til scenografi el. andet  opfordrer til mindre specifikke følelsesmæssige tilstande. Musikkens abstrakte ekspressivitet kan tilføres en mere eller mindre specifik centrerethed eller referantialitet.

Musik >< billede? fortsat ((( Digital lyd – lektion 3 ))) Musik >< billede? fortsat Tilskuerens egne erfaringer og viden spiler ind (det kan også være en viden om filmmediet/-genren). Vores oplevelse af en film betyder en indlevelse i de fiktive personers følelsesmæssige tilstand.