Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Forædremøde den
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Fælles forældremøde Thurø
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Kortlægningsundersøgelsen 2013
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Den inkluderende skole
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Skoleparathed Sunds skole.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Præsentation af forårs-sfo
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den pædagogiske læreplan
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Målformuleringer i et børneperspektiv
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter i personalegrupperne skal øge medarbejdernes bevidsthed om hvordan det daglige energiforbrug kan nedbringes. Tiltag: Problematikken sættes på dagsordenen i husmøderne. Medarbejderrepræsentanter fra de enkelte huse samler gode ideer op. LMU behandler ideerne, og træffer beslutninger om hvilke ideer der skal iværksættes. Tegn: Der kan iagttages en øget forståelse af energiproblematikken i medarbejdergruppen. Der kan observeres en energibesparelse på 2%. Evaluering: Løbende evaluering på TILTAG foretages på hvert LMU-møde. Evaluering af TEGN foretages via OMEGA, og gennem dialog i LMU i september /

Sammenhæng: Klar til skolelivet: Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser) skal være stigende. Mål: Dagtilbuddets huse skal skabe et sprogudviklende miljø, som tilgodeser børnenes behov fra de starter i børnehaven og til de forlader den. Dette miljø skal sikre at børnene ved skolestart kan indgå i en ligeværdig dialog med de børn og voksne, som de kommer til at møde i skolen. Tiltag: De værktøjer der er præsenteret i sprogpakken, som daglige ledere og flere pædagoger er uddannet i, skal integreres i de daglige aktiviteter i husene. Det er fx: dialogisk læsning understøttende sprogstrategier brug af sprogkasser Samarbejdet og vidensdeling i sprognetværksgruppen, skal med en inkluderende tilgang sikre, at der skabes de rette sprogmiljøer for ethvert barn. Tegn: De børn der starter i skole er sprogligt velfunderede. Evaluering: TILTAG evalueres i februar og september. TEGN vurderes i maj. Vurderingen foretages af husets sprogvejledere på baggrund af gruppesamtaler med børnene. Sprogvejledernetværket udvikler en model for gruppesamtalerne. Resultat af evalueringerne danner baggrund for fremtidig sprogudviklende indsats. 18/

Sammenhæng: Effektivisering. Skanderborg byråd vil år for år effektivisere i alle led, så kommunen til stadighed kan drives billigere og bedre. Effektiviseringsgevinsten er allerede indregnet i budgettet. Det er dermed kontraktholders ansvar at sikre, at effektiviseringsgevinsten høstes, og at det sker i en god proces med medarbejdere og bestyrelse. Mål: Praktiske og rutinemæssige opgaver i hverdagen skal kunne løses i et flydende tempo, så medarbejderne kan koncentrere sig om at skabe kvalitet i det relationelle og pædagogiske samvær med børnene. Tiltag: Der skal være navn på alle børns: madkasser overtøj / regntøj fodtøj Alle børn har skiftetøj med Tegn: Det kan observeres at madkasserne er lette at finde, og at medarbejderne derfor kan koncentrere sig om det pædagogiske arbejde med at skabe de bedste rammer omkring måltidet. Det kan observeres at tøjet er let at finde, så medarbejderne kan koncentrere sig om at skabe det det rette miljø i garderoben, hvor børnene kan udvikle selvhjulpenhed i forhold til påklædning. Evaluering: Der laves stikprøvekontrol på TILTAG i april og september. Evaluering af TEGN sker i dialog mellem medarbejderne i de enkelte huse i september. Resultat af dialog opsamles i ledelsesteam. Dagtilbudsleder formidler og til bestyrelsen i september / oktober. 18/

Sammenhæng: Aktive Borgere. Skanderborg byråd arbejder for aktivt medborgerskab og beder fortsat alle kontraktholdere udvikle nytænkende partnerskaber med aktive borgere. Mål: Dette mål skal ses i sammenhæng med udviklingsmålet vedr. effektivisering. Dagtilbuddets forældre skal gives mulighed for at påtage sig ansvar for, at de daglige rutinemæssige opgaver i husene kan løses i et flydende tempo, så medarbejderne kan koncentrere sig om det relationelle og pædagogiske arbejde med børnene. Tiltag: Bestyrelsen tager initiativ til aktiviteter, som kan skabe en bred forståelse i hele forældregruppen om hvilken betydning det har for alle børn i institutionen, at forældrene tager ansvar for de ting, som de har konkret indflydelse på. Personalet gør opmærksom på hvilket ansvar/ hvilke opgaver forældrene kan tage. Tegn: Glade og tilfredse forældre, som tager initiativ og føler ansvar. Evaluering: Evalueres i sammenhæng med udviklingsmål om effektivisering. TILTAG evalueres i bestyrelsen i april og september. TEGN evalueres i bestyrelse og medarbejdergruppe i september. 18/

Sammenhæng: Det pædagogiske fokus: Det pædagogiske fokus på 0 – 3 års området skal styrkes. Dagtilbuddene og dagplejen formulerer selvstændige mål i relation til pædagogikken for de 0-3 årige. Målene indarbejdes i læreplanerne og dokumenteres via kvalitetsrapporterne. Mål: De 0-3 årige skal flere gange i løbet af dagen være opdelt i små grupper, hvor de mærker nærvær og tæt voksenkontakt. Disse forhold skal danne grundlag for børnenes almene udvikling. Tiltag: Medarbejderne undersøger om der er behov for fysiske forandringer i rummet, med henblik på at kunne dele børnene op. Medarbejderne aftaler en dagsrytme der sikrer muligheden for at opdele børnene i mindre grupper. Medarbejderne laver et katalog over aktiviteter, som kan foregå i de små grupper. Tegn: Det kan observeres at nødvendige tiltag for at tilrette de fysiske rammer så vidt muligt er iværksat. Det kan observeres at vuggestuens dagsrytme indeholder tid til aktiviteter i små grupper med varierende aktiviteter. Det kan i et inkluderende perspektiv observeres, at børnenes almene udvikling følger deres alder. Evaluering: TILTAG evalueres i februar og august. TEGN evalueres løbende med stop up i maj og oktober. Evalueringen foretages af pædagogerne og på baggrund af deres faglige viden om børns udvikling. For børn over 2 år benyttes Tras-skema. Evalueringerne danner baggrund for fremtidig planlægning af rammer og indsats i dagligdagen. 18/