Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012
Udgangspunkt Mange vejledninger, skemaer, kriterier, grænseværdier, osv. Men begrænset indsigt i, hvordan vi egentlig vurderer væsentlighed
Opgave: Undersøg din egen proces Opgave 3 udleveres Formål: At undersøge processen ved at gøre den ‘synlig’ Understregning vigtig Del 1: Individuel (5 min.) Del 2: Sammenlign i grupper (5 min.) Opsamling (erfaringer fra opgaven indgår også i oplægget bagefter)
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012
Indhold Hvad siger teorien? Forsøg omkring væsentlighed Jeres erfaringer fra opgaven
Opfattelser og variation “Opfattelser varierer på tværs af befolkninger og sektorer I forhold til hvilke påvirkninger er positive og negative og i hvilket omfang” Lawrence 2007, s. 778
Meningsskabelse (Sense-making) Hvad er væsentligt? Hvad er det lige denne plan handler om? Vil de her foranstaltninger være tilstrækkelige? MV praktiker
Sense-making og væsentlighed Vurdering af væsentlighed er Teori kan måske forklare En proces om at skabe mening af informationer En proces om at sætte ’mærkater’ på miljøforhold Meningsskabelsen og mærkater giver mulighed for at diskutere og handle Høringer kan ses som en ‘konkurrence’ mellem forskellige meninger Hvorfor vi lægger mærke til bestemte ting – og uvidende ignorerer andet Hvad vi gør, når vi sætter mærkater på Hvad der sker, når vi diskuterer meninger med andre
Meningsskabelse og beslutningsproces Bemærker – bider mærke i - ‘Beslutningstagning’ vurderer – beslutter - rationaliserer
Hvad er sense-making? Sense-making er mere end fortolkning Fokus på hvad vi (ikke) lægger mærke til Hvorfor vi vælger at lægge vægt på bestemte informationer Organisationer kan være gode til at træffe beslutninger (rationelt) og stadigvæk fejle – fordi de ikke har fokus på hvordan vi skaber mening Karl Weick 1995, s. 7-9)
Vi er ikke perfekte! Vi har alle ‘huller’ (blind spots) I vores forståelsesrammer – og hullerne forhindrer os I at løse problemer Watzlawick, Weakland, and Fisch 1974 En del af den måde hvormed vi lægger mærke til ting sker gennem automatiske og ufrivillige processer, som “enten kan facilitere eller forhindre at vi er opmærksomme” Bargh 1982, s. 425
Sense-making – kendt situation eller ej? Sætte ‘mærkater’ på det bemærkede Løbende opmærksomhed – lægger mærke og bider mærke Oplevet misforhold eller uklarhed Søgen efter forklaringer, der gør det muligt at fortsætte som vi plejer Historier bliver vejledende for fremtidige handlinger og fortolkninger Fortolke signaler og mærkater til plausible historier
Videregive mening Vi lægger mærke til ting Skaber en mening (om væsentlighed) Og videre giver meningen (forvrænget)
Udveksling af mening ‘Sense-giving’ beskriver processen hvormed personer “forsøger at påvirke meningsskabelse hos andre I retning af en ønsket opfattelse af virkeligheden" Gioia and Chittipeddi 1991, p. 442 Interaktion påvirker holdninger Interaktion påvirker hvad vi lægger mærke til og bider mærke i
Hvilke spørgsmål rejser teorien? Kan vi forbedre vores egen praksis? Er vi kritiske omkring, hvilke mærkater vi selv anvender for påvirkninger og usikkerheder? Kan vi øge sandsynligheden for, at vi lægger mærke til det vigtigste? Kan vi forbedre, hvordan vi videregiver vores meninger? Kunne vores formidling gøre det nemmere for andre at skabe mening? Hvordan kan vi blive mere opmærksomme på vores ‘framings’ Kan vi øge sandsynligheden for, at aktører lægger mærke til de ting, vi ønsker?
Et forsøg i meningsskabelse Setup 9 personer med forskellige baggrunde Energi Miljø Andet Samme informationer (1 side) Understregninger og associationer Forskningsspørgsmål Er der mønster I hvad lægger de mærke til? Påvirker det vurderingen af væsentlighed?
Nogle resultater Erfaringer fra opgaven? Meget store forskelle Væsentlighed afhænger af hvem vi er, hvad vi laver og hvordan vi lægger mærke til ting Forskel på, hvor meget vi bruger tal, teknik, og billedlige formuleringer Vi skaber mening af at tale højt Vi bider mærke til noget, vi kender eller har hørt om Erfaringer fra opgaven?
Hvad betyder resultaterne? At vi måske skal tænke mere over, hvilke antagelser og forståelser vi bringer ind i vurderingen af væsentlighed At vi bør være meget åbne omkring vurdering af væsentlighed, fordi vi ikke er perfekte At vi måske kan drage nytte af, at lægge flere overvejelser i, hvem vi spørger om hjælp (team)