Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Center for Grundskoleforskning
Internationale relationer Udfordringer og opgaver Geoforum: Workshop om adresser 25. marts 2010.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
Lederudvikling.
Internationalisering i grundskolen
Almen dannelse vs. skoledannelse
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Job & Uddannelse i Øresundsregionen
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN
Den internationale dimension i folkeskolen
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
INNOCASE Project Transfer of innovative case study approach in business education Leonardo da Vinci Programme INNOCASE project no PL1-LEO
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Engelsk er studieretningsfag i 2.f. Engelsk er studieretningsfag i 2.f. Engelsk er det naturlige omdrejningspunkt for den internationale profil i studieretningen.
Støtte til udviklingsprojekter på statens arbejdspladser.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
  Hvilken rolle spiller dansk i KUs parallelsproglige sprogpolitik? Center for Internationalisering og Parallelsproglighed.
Præsentation af Syddansk Universitet - en kort introduktion.
UDVEKSLINGSMØDE 19. NOVEMBER 2013
Syddansk Universitet Strategi og ledelsesgrundlag Den 16. december 2013.
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
”Om den nye læreruddannelse”
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
GNU - projektet projektmetode og design
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF POLITICAL SCIENCE Har EU en rolle i konflikten i Ukraine? Fra revolution i Kijev til krig med Rusland – Hvordan håndterer.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Statsbiblioteket-AU kick off-møde, 22 marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Aktuelle udfordringer til de Videregående.
Forskningspolitisk Årsmøde Videnskabernes Selskab 28. Februar 2006 ”Forskning for fremtiden – strategi, synergi og styring” Linda Nielsen, professor, dr.jur.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Videncenter for virksomheders globalisering v/Tine Svane Hansen
Jeg er kreativ … håber jeg mindst Så jeg har en idé.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
Mødet med det fremmede -en kvalitativ undersøgelse af professions- bachelorstuderendes motivationer og erfaringer ifm. international mobilitet Ph.d.-afhandling.
University College Syddanmark - Lene B Terp
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
21. NOVEMBER 2011 UDDANNELSESMINISTER MORTEN ØSTERGAARD BESØGER AARHUS UNIVERSITET VELKOMST VED REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
JORU JORDBRUGSLÆRERE REJSER UD. Hvad er JORU? Et ERASMUS+ projekt iværksat af EUROPEA-Danmark i foråret 2015 I skoleårene 2015/16 og 2016/17 udsendes.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Tilskud til ansattes efteruddannelse i Europa
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Marie Falk Nyboe Leder af Studievejledningen og Karrierecentret
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Præsentationens transcript:

Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark, 22. august 2014

RIF - RESEAU D’INSTITUTION DE FORMATION Mega udviklingsarbejde iværksat af Kommissionen på baggrund af resolution om den europæiske dimension i undervisningen læreruddannelser i tematiske netværk udviklede og afprøvede kurser for lærerstuderende og færdiguddannede lærere. Erfaringerne dannede grundlag for Erasmus IP’erne og Comeniuskurserne i Sokratesprogrammet fra University College Syddanmark, 22. august 2014

ERASMUS IP: SMILE Strengthening Minority Identity and Language Education Hvordan undervise børn fra autoktone mindretal ? Svensk i Finland Gælisk i Nordirland Ungarnsk i Rumænien Tysk i Ungarn Italiensk i Slovenien Dansk i Sydslesvig Tysk i Sønderjylland - University College Syddanmark, 22. august 2014

KURSETS INDHOLD Besøg på danske, tyske og frisiske skoler Udvikling og afprøvning af undervisningsforløb mindretalsskoler Sprogtilegnelse Historie og identitetsdannelse Nuværende politisk situation for de deltagende mindretal – forskere fra European Center for Minority Issues i Flensborg University College Syddanmark, 22. august 2014

HVORFOR MINDRETALSPÆDAGOGIK? Fordi UC Syddanmark ligger i grænselandet Fordi læreruddannelsen i Haderslev modtager studerende fra det danske mindretal Fordi vi har et Center for Mindretalspædagogik med en ph.d. studerende ansat Fordi det er virkelig udfordrende ! University College Syddanmark, 22. august 2014

HVORDAN GØRE DET YDERLIGERE UDFORDRENDE? Ved at kombinere med et nordisk-russisk projekt under NMR om mindretal, mobilitet og demokrati Jyväskula Universitet, St. Petersborg og Niznevartovsk Fordele: Vores 7 studerende får også en rejse ud af det: St. Petersborg i november. Vi lægger de to kurser oven i hinanden i maj på Højskolen Østersøen University College Syddanmark, 22. august 2014

HVAD BETYDER INTERNATIONALE PROJEKTER FOR UC SYDDANMARK? Medarbejderes og studerendes udbytte Projekternes betydning for internationaliseringen Generering af nye viden og videndeling Interviews med deltagere/ledere af 10 afsluttede projekter af alle slags __Jacob_nov_12.pdf University College Syddanmark, 22. august 2014

INDIVIDUELT UDBYTTE FOR LÆRERNE Interkulturel kompetenceudvikling – sprogfærdigeder, samarbejdsevner Dannelse af faglige netværk Kendskab til undervisningstraditioner og metoder i andre lande Øget bevidsthed om egen pædagogiske praksis - kvalitetsudvikling University College Syddanmark, 22. august 2014

HVAD ER DET GODE PROJEKT FOR UC’ET ? Involverer både studerende og lærere – helst mange af hver slags - gennemslagskraft Generer ny viden, som efterfølgende kan omsættes i almindelig undervisning – målbar effekt Involverer flere uddannelser og campusser - sammenhængskraft University College Syddanmark, 22. august 2014

HÆNGEPARTIER For lidt systematisk videndeling For lidt ledelsesopbakning og –anerkendelse For meget ildsjælearbejde Underfinansierede projekter University College Syddanmark, 22. august 2014

FREMTIDSPERSPEKTIVERNE At kombinere den hidtidige bottom-up proces med top-down strategier. Bolognaprocessen FIVU’s nationale strategi Institutionens Erasmus University Charter Udviklingskontrakten Institutionens internationale strategi At undersøge mulighederne for små projekter finansieret af staff mobility midler University College Syddanmark, 22. august 2014